نگرانی آنکتاد از کاهش رشد تجارت جهانی

  • چهارشنبه 8 دی 1395 ساعت 9:25
نگرانی آنکتاد از کاهش رشد تجارت جهانی

نگرانی آنکتاد از کاهش رشد تجارت جهانی

شورای تجارت و توسعه جهانی (آنکتاد) از کاهش رشد تجارت جهانی ابراز نگرانی کرد.
به گزارش گروه بین الملل مانا، براساس گزارش روند تجارت جهانی 2016، حجم تجارت جهانی تنها 1.5 درصد افزایش داشته است.
در حقیقت گزارش مربوطه نشان می دهد که علیرغم اینکه بسیاری از صادرکنندگان مجبور به تطبیق شرایط خود با قیمت های پایین ترکالاها بودند، حجم صادرات نیز کاهش نداشته است.
بر اساس این گزارش اگرچه رشد تجارت روند افزایشی ادامه داری را دنبال می کند، اما میزان این افزایش نگرانی مسئولان جهانی را برانگیخته است. 
به طور مثال افزایش تجارت جهانی از میزان رشد اقتصاد جهانی کمتر اعلام شده است که این پدیده در دهه های اخیر به ندرت اتفاق افتاده است.
از سوی دیگر حجم تجارت جهانی فاقد ثبات بوده و در طول سال 2015 و در کشورهای مختلف روند متغیری را دنبال کرده است. 
نگرانی دیگری که از سوی آنکتاد مطرح شده است به امکان رشد فیزیکی تجارت جهانی علی رغم  فضای اقتصادی کوچک شونده امروز مربوط می شود.
در حقیقت کاهش قیمت کالاها به همراه افزایش بهای دلار از جمله عوامل کاهش تجارت جهانی هستند که در این میان کاهش قیمت نفت خام از بشکه ای 100 دلار در سال 2014 به حدود 50 دلار در سال 2015 مزید بر علت شده است. 
در این گزارش آمده است، رشد کند تجارت جهانی در بازه زمانی سال 2012 تا 2014 به علاوه کاهش تجارت کالا و خدمات در سال 2015 نشانگر تغییر عملکرد و نوع کار تجارت جهانی در خلال فرایند ادغام های بین المللی است.
آمارها همچنین از کاهش اتکای متقابل اقتصادی در دنیا حکایت دارد که یکی از دلایل آن کوتاه شدن زنجیره ارزش جهانی عنوان شده است.
یکی از دلایل کوتاه شدن این زنجیره نیز روی آوردن بسیاری از کشورها به ویژه در شرق آسیا به معرفی و ادغام تولیدکنندگان داخلی در این کشورها است.

ثبت نظر

ارسال