9 دی؛ روزی که در آن نظام جمهوری اسلامی تثبیت شد

نماینده سابق مجلس: حماسه 9 دی متعلق به هیچ جریان و جناحی نیست، زمانی که مردم متوجه شدند فتنه به سرمایه اجتماعی کشورشان ضربه زده است خود برای صیانت از کیان انقلاب اسلامی به میدان آمدند.
  • پنجشنبه 9 دی 1395 ساعت 23:23
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، الیاس نادران در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تعبیر رهبری گفت: فتنه 88 خائن را از خادم مجزا کرد و بیرق ابا عبدالله(ع) بار دیگر ما را نجات داد.
نادران ادامه داد: آنهایی که خواهان پایان دادن به موضوع فتنه هستند باید پاسخ بدهند که اصلاً واقعه 88 را فتنه می دانند یا خیر، زیرا عواقب این فتنه سالهای سال پا بر جاست.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عوارض اقتصادی فتنه 88 تا دهها سال باقی خواهد ماند.
الیاس نادران گفت: اگر آن حوادث تلخ رخ نمی داد و به دشمنان گرا داده نمی شد به اقتصاد، اجتماع و فرهنگ آسیب وارد نمی شد دیگر شاهد وضعیتی نمی بودیم که دشمنان طمع تحریم و تهدید بیشتری کنند.
وی افزود: معتقدم فتنه 88 به جریان سیاسی خاصی مرتبط نیست بلکه جماعتی با ارتباط با عوامل بیگانه همچون آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی فتنه را مدیریت و هدایت کردند بنابراین با گذشت 7 سال از آن زمان دیگر نوبت معرفی و محاکمه عاملان و کالبدشکافی فتنه فرا رسیده است.
وی افزود: 9 دی روزی برای ثابت کردن نظام جمهوری اسلامی بود. 
نادران خاطرنشان کرد: البته حماسه 9 دی هم متعلق به هیچ جریان و جناحی نیست چون که زمانی که مردم متوجه شدند به حیثیت نظام آسیب وارد شده است خود به میدان آمدند و از کیان انقلاب اسلامی صیانت کردند چون که متوجه شدند که فتنه به سرمایه اجتماعی کشورشان ضربه زده است.
وی گفت: دشمنان در دوره فتنه با گرا دادن فتنه گران فرصت تهدید و تحریم یافتند و اتفاقا دست روی تحریم بانک مرکزی و نفت ایران به عنوان پاشنه آشیل کشور گذاشتند و تا حدودی هم موفق شدند.
نادران همچنین با اشاره به سخنان معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به منتقدان دولت خاطر نشان کرد : آقای جهانگیری می گوید که ما اقتصاد را از ته دره چند پله بالا آوردیم؛ پرسش اینجاست که بگویم بله چه کسی اقتصاد را به ته دره برد و چه کسانی دشمنان را در آن مقطع امیدوار کرد تا دست به تحریم بزنند.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: صدا و سیما  باید از تک صدایی فاصله بگیرد و این گونه نباشد که فقط دولتمردان بیایند و مواضه رسمی شان را اعلام کنند بلکه منتقدان هم به برنامه ها دعوت شوند و بصورت کارشناسی و درباره همچون فتنه، وضعیت اقتصادی و بیکاری امروز در مقایسه با آن زمان به گفتگو بنشینند.
وی گفت: امروز مشخص نیست که چرا بانک مرکزی 18 ماه درباره نرخ رشد ناخالص ملی سکوت کرده است اما به یک باره اعلام می کند که رشد اقتصادی به بالای 7 درصد رسیده است.
 
نظام الدین موسوی کارشناس سیاسی در سوی دیگر این گفتگو بیان کرد: به تعبیری فتنه تمام شده است، البته در مقطعی خاص اما باطن این فتنه امکان تکرار دارد و باید از آن درس گرفت؛ مگر حادثه عاشورا تمام شده که فتنه 88 تمام شود.
او افزود: اگر ندانیم در صفین و عاشورا چه گذشت، در مشروطه و انقلابمان اشکال پیش می آید، پس بازخوانی فتنه برای نسل های جدید مهم است، همانطور که بازخوانی انقلاب اسلامی اهمیت دارد.

موسوی با بیان اینکه موضوع خدشه به انتخابات 88 به دو سال قبل از انتخابات بر می گشت یادآور شد: دو سال قبل از آن یکی از چهره های مشهور سیاسی از ضرورت ورود حوزه به مسائل فقهی تقلب سخن گفت چند وقت بعد بحث صیانت از آرا به میدان آمد و مدتی هم از سلامت انتخابات سخن گفتند اما رهبر معظم انقلاب سه ماه پیش از برگزاری انتخابات از این گونه رفتارها و بدگمانی های نسبت به انتخابات انتقاد و روشنگری کردند.
مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس گفت: دشمنان هم بیکار نبودند بلکه برنامه داشتند چون که در منطقه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مردم سالار دشمنی و با دولت های مستبد و متحجر منطقه ابراز دوستی می کردند و برای اینکه به وجهه نظام مردم سالاری دینی آسیب وارد کنند و در نزد جهانیان خدشه دار کنند دست به توطئه با همراهی عوامل داخلی برای زیر سوال بردن سلامت و امنیت انتخابات زده بودند.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: پیشرفت اصلی صنعت هسته ای ما تا سال 88 صورت گرفت و تا آن زمان تحریم جدی به آن معنا مطرح نبود اما زمانی که فتنه به وجود آمد فضا به راحتی برای فشارها و تحریم ها و تهدیدها فراهم شد.
وی تاکید کرد: فتنه در مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور شکاف ایجاد کرد که همچنان تاثیرات آنرا مشاهده می کنیم بنابراین اگر برای مردم ابعاد گوناگون فتنه روشنگری شود آن زمان مشخص می شود که فتنه تا چه اندازه به کشور آسیب وارد کرد.
غلامرضا مصباحی مقدم نماینده سابق و استاد دانشگاه حال حاضر در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری گفت: آثار فتنه 88 عوارض داخلی، خارجی، کوتاه مدت و بلندمدت داشت.
او در تعریف عوارض کوتاه مدت به تعطیلی بازار، ناامنی کشور و حملات کوچک و بزرگ به بانکها و مردم اشاره کرد.
مصباحی مقدم گفت: تشدید تحریم ها با هدف فلج شدن اقتصاد ایران و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی، اهداف بلندمدتی بود که به بار ننشست.
او افزود: این فتنه به حیثیت جمهوری اسلامی ضربه ای زد که سالها ماندگار خواهد بود.


ثبت نظر

ارسال