قیمت بلیت هواپیما افزایش نمی‌یابد/ضرورت آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها با اعلام اینکه این شرکت خواستار اجرای هر چه سریعتر قانون آزادسازی تعرفه های فرودگاهی است،آزادسازی نرخ تعرفه خدمات فرودگاهی را وابسته به تصمیم دولت و سازمان هواپیمایی کشوری دانست و افزود: این اقدام موجب افزایش قیمت بلیت هواپیما نمی شود.
  • جمعه 10 دی 1395 ساعت 7:6
قیمت بلیت هواپیما افزایش نمی‌یابد/ضرورت آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی
 
به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رحمت الله مه آبادی با اشاره به هزینه های پایین خدمات فرودگاهی در ایران، اظهار داشت: حداکثر  ۳ درصد از هزینه عملیات خطوط هوایی مربوط به مجموعه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی است بنابراین افزایش خدمات فرودگاهی فشاری را به شرکت های هوایی و همچنین مسافران وارد نمی کند.
مه آبادی ادامه داد: براساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه باید شاهد آزادسازی صنعت هوانوردی باشیم که آزادسازی در حوزه حمل و نقل هوایی به عهده شرکت های هواپیمایی است چون مکانیزم رقابت در این بخش فعال است اما در حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی به دلیل وجود انحصار، تعرفه ها باید از سوی دولت و براساس قیمت تمام شده و به صورت تدریجی آزاد شود.
وی افزود: براساس درخواست دولت و سازمان هواپیمایی کشوری، پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، باید آزادسازی یا واقعی شدن تعرفه های فرودگاهی انجام می شد و شرکت فرودگاه ها در این زمینه پیشنهاداتی را به شورای عالی هواپیمایی کشوری ارائه کرده و آزادسازی نرخ تعرفه ها در دستور کار شورا و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری قرارگرفته است.
به گفته مه آبادی، با توجه به اینکه بخشی از هزینه شرکت فرودگاه ها در حوزه ناوبری هوایی، از طریق دریافت تعرفه خدمات فرودگاهی تامین می شود این تصمیم باید هر چه سریعتر اجرایی شود.
 مدیرعامل شرکت فرودگاه ها، ضمن تکدیب افزایش قیمت پارکینگ فرودگاه ها از سوی این شرکت، به مهر گفت: هیچگونه افزایش قیمتی در این زمینه رخ نداده است و شرکت فرودگاه‌ها بدون تصمیم دولت نمی تواند در حوزه ناوبری هوایی، گامی بردارد.
وی اظهار داشت: ماده مربوط به آزادسازی نرخ تعرفه های فرودگاهی در برنامه ششم توسعه هم وجود دارد و براساس این ماده، به دولت اجازه داده می شود که در نرخ تعرفه های فرودگاهی بازنگری کند.
مه آبادی بیان کرد: اجرای این قانون(آزادسازی تعرفه های فرودگاهی) به نظر دولت و سازمان هواپیمایی کشوری بستگی دارد و شرکت فرودگاه ها خواستار اجرای هر چه سریعتر این قانون است.
این مقام مسئول حوزه ناوبری هوایی اضافه کرد: با آزادسازی نرخ تعرفه های فرودگاهی،منابع مالی شرکت فرودگاه ها افزایش می یابد و این منابع برای بهبود زیرساخت ها و افزایش کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد.
ساخت ۵ فرودگاه جدید در کشور
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: وجود گلوگاه ها در راه های هوایی باعث کاهش پروازهای عبوری شد که در حال رفع این گلوگاه ها هستیم.
رحمت‌الله مه‌آبادی، با اشاره به ضرورت آزادسازی تعرفه‌های فرودگاهی گفت: از آنجایی که منابع دولتی محدود است و اولویت‌های بسیار زیادی برای این منابع محدود وجود دارد معتقدم برای عدم وابستگی توسعه فرودگاه های کشور به منابع دولتی باید مدل اقتصادی فرودگاه‌ها تغییر کند.
وی با تاکید بر اینکه باید تعرفه‌های فرودگاهی واقعی شود گفت: باید فرودگاه‌ها متکی به منافع ذینفعان شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور با بیان اینکه در حال حاضر پنج فرودگاه جدید در کشور در حال ساخت است به ایلنا گفت: سیاست دولت این است که فرودگاه‌ها توسط شرکت‌های بخش خصوصی ساخته شوند.
مه‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر شبکه فرودگاهی کشور کامل است و مردم در هر نقطه‌ای از کشور به فاصله ۱۰۰ کیلومتر به فرودگاه دسترسی دارند و معتقدم نیاز به ساخت فرودگاه جدیدی نیست اما در حال حاضر پنج فرودگاه بدون وابستگی به منابع دولتی در پنج استان کشورمان در حال ساخت است و امیدواریم بخش خصوصی در ساخت این فرودگاه موفق عمل کنند.
معاون زیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه منابع شرکت فرودگاه‌ها و درآمد نباید از مجموعه خارج شود اظهار داشت: تمامی منابعی که از محل پروازهای عبوری برای شرکت فرودگاه‌ها به دست می‌آید به حساب خزانه منتقل می‌شود اما دوباره به شرکت فرودگاه‌ها اختصاص پیدا کند.
وی افزود: اعتراضی که ما داشتیم این بود که سود سهام نباید از منابع مالی شرکت فرودگاه‌ها خارج شود. همانطور که می دانید تمام فرودگاه‌های کشور زیانده هستند و زیرساخت‌هایی که ایجاد می کنیم در قالب حساب‌های سرمایه ثبت می شود و  این سرمایه بازده تجاری ندارد و سودده نیست، مالیات و سود سهام اخذ می‌شود که ما به این موضوع اعتراض داریم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: این روند باعث می‌شود شرکت هزینه‌های لازم برای اداره امور داخلی را نداشته باشد  در حال حاضر تمامی فرودگاه‌های کشور با مشکل نقدینگی و سرمایه درگردش مواجه هستند و بسیاری از طرح‌های ما برای اجرا نیاز به منابع مالی دارند و شایسته نیست منابع این زیرساخت‌هایی که در اختیار اقتصاد کشور است از مجموعه خارج شود.
مه‌آبادی ادامه داد: البته در مجلس نهم به تصویب رسید که صددرصد درآمدها این شرکت‌ها قانونی و به خود شرکت فرودگاه‌ها اختصاص پیدا کند و از مجموعه خارج نشود که امیدواریم این مصوبه اجرایی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به وصول مطالبات این شرکت از ایرلاین‌ها گفت: خوشبختانه در یک و نیم سال گذشته اجازه ندادیم میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه ها افزایش پیدا کند و ایرلاین‌ها هم برای پرداخت بدهی خود در تلاش هستند .
وی با بیان اینکه بیشترین گرفتاری ما در بحث وصول بدهی‌ها به شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی برمی گردد گفت: امیدواریم ایرلاین‌های دولتی هم رفتارشان را اصلاح کنند و برای پرداخت بدهی‌های خود اقدام کنند.
مه‌آبادی گفت: خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی در شورای عالی هوایی تمهیداتی را برای وصول مطالبات شرکت فرودگاه‌ها اندیشیده شده است و مصوبه‌ای به سازمان هواپیمایی کشوری و به همه ایرلاین‌ها ابلاغ شده که براساس آن فرآیند وصول مطالبات سریع‌تر انجام می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: پروازهای عبوری از آسمان ایران نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا کرده است اما نسبت به بازه زمانی طولانی‌تری کاهش داشته است.
وی افزود: تعهداتی برای افزایش راه‌های هوایی در آسمان ایران داشتیم که البته نتوانستیم هنوز بخشی از این تعهدات را اجرایی کنیم. گلوگاه‌هایی در آسمان ایران وجود دارد که باعث کاهش پروازهای عبوری شده است که این گلوگاه‌ها را باید رفع کنیم و برای رفع آن با شورای امنیت ملی مذاکراتی داشته‌ایم.
03117/117/1
 کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews

ثبت نظر

ارسال