ارتقای جایگاه بخش معدن در اقتصاد ملی

مجلس ، مواردی را که دولت مکلف است برای حمایت ، توسعه و ارتقای جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ملی، در سال‌های برنامه ششم اجرا کند مشخص کرد.
  • شنبه 11 دی 1395 ساعت 17:18
ارتقای جایگاه بخش معدن در اقتصاد ملی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان درنشست علنی نوبت عصر در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور، با اصلاح بخشی از بندهای ماده 54 لایحه مذکور موافقت کردند و بخشی از آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ارجاع دادند.

براساس ماده 54 اصلاح شده،دولت مکلف است به منظور حمایت،توسعه و ارتقای جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ملی،درطی سال های اجرای برنامه:

1- شورای معادن در هر استان با ترکیب،وظایف و اختیارات زیر تشکیل می‌شود:

1-1- ترکیب شورا:

- استاندار به‌عنوان رئیس شورا (غیرقابل تفویض)

- معاون امور عمرانی استاندار

- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت(دبیرشورا)

- رئیس سازمان برنامه و بودجه استان

- رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان

- رئیس اتاق تعاون استان

- یک‌نفر از قضات با معرفی رئیس دادگستری

- دونفر از نظام مهندسی معدن استان با انتخاب هیأت‌رئیسه نظام مهندسی معدن استان

- مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان

-‌ مدیرکل منابع‌طبیعی استان

- رئیس‌سازمان جهادکشاورزی استان

- فرمانده نیروی انتظامی استان

- دو نفر از نمایندگان استان با رأی مجلس (به عنوان ناظر)

1-2- شورای معادن استان موظف است در چارچوب قوانین و مصوبات شورای عالی معادن ضمن نظارت کلی بر استخراج معادن شناسایی شده و هرگونه فروش و واگذاری پروانه بهره‌برداری قبل از بهره‌برداری با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی و حداقل تخریب منابع طبیعی،‌ اقدامات لازم مورد نیاز را نسبت به تسهیل، تسریع و ایجاد صنایع پایین دستی انجام دهد.

1-3- یک نسخه از مصوبات شورای معادن استان به شورای‌عالی معادن ارسال می‌شود.

1-4- حساب‌های بانکی و گردش مالی خرید و فروشهای معادن با رعایت ضوابط قانونی، باید در استانهای محل ذخایر معدنی انجام پذیرد و دفاتر مالی و قانونی مربوطه در استانهای مذکور مستقر می‌شود و حوزه مالیاتی آنها در همان استانها تعیین می‌شود و شورای معادن استان موظف است بر موضوع این بند نظارت نماید.

1-5- در مواردی که به دلیل بهره‌برداری از معدن و صنایع معدنی،‌ خسارتهایی به اهالی ساکن در منطقه شامل کشاورزی و دامی آنها برسد، علاوه بر عوارض آلایندگی، با تصویب شورای معادن استان تا یک‌درصد (1%) فروش آنها پس از گردش خزانه، به‌جبران خسارتهای مذکور و درصورت وارد شدن آسیبهای عمومی، به فعالیتهای بهداشتی، درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه اختصاص می‌یابد.

تبصره - شورای معادن استان موظف است اصلاح فناوری‌های آلاینده و به روز‌آوری آنها را پی‌گیری کند.

2- شرکتهای توسعه‌ای مانند ایدرو و ایمیدرو، نهادهای عمومی غیردولتی مکلفند با رعایت قانون اصل 44 نسبت به سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی اولویت قائل شوند.

گفتنی است نمایندگان پس از اصلاح ماده 54 زمانی که به بند 3 این ماده رسیدند، به علت ایرادات وارده به آن، مابقی ماده را با 144 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ارجاع دادند.
 
*  ممنوعیت شماره گذاری خودروهای فاقد شرایط یورو4
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کردند از شماره گذاری خودروهایی که شرایط یورو 4 را ندارند خودداری کنند.
 
 این تصمیم در راستای بررسی بند 5 ماده 55 لایحه برنامه ششم توسعه گرفته شد و بر این اساس دولت موظف است درقالب طرح جامع حمل و نقل کشور به کاهش مصرف انرژی و کربن در ناوگان حمل و نقل اقدام و از شماره گذاری خودروهایی که شرایط یورو 4 را ندارند خودداری کنند.
 
* مجلس؛ وازرتخانه های نفت و نیرو موظف به تدوین طرح جامع انرژی کشور شدند
نمایندگان مردم در خانه ملت وازرتخانه های نفت و نیرو را موظف به تدوین طرح جامع انرژی کشور کردند.
 
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 11 دی) مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور، با اصل ماده 56 لایحه مذکور با 153 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
 
براساس این گزارش، آقای علی لاریجانی در حین بررسی این ماده پیشنهاد افزودن عبارت "در چارچوب قوانین مربوطه" پس از عبارت "تا پایان سال اول برنامه" را مطرح کرد که نمایندگان با این پیشنهاد با 142 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد موافقت کردند.
 
براساس ماده 56 اصلاح شده لایحه، وزارتخانه های نفت و نیرو موظف هستند با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط، برنامه اجرایی "طرح جامع انرژی کشور" را تا پایان سال اول برنامه و در چارچوب قوانین و در راستای سند ملی راهبرد انرژی کشور مصوب شورای عالی انرژی کشور، تهیه کنند و به تصویب هیئت وزیران برسانند.

ثبت نظر

ارسال