سیاست های اقتصاد مقاومتی در اولویت برنامه های بنیاد مستضعفان

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی : سیاست های مهم اقتصاد مقاومتی در اولویت ستاد اقتصاد مقاومتی بنیاد مستضعفان قرار دارد .
  • شنبه 11 دی 1395 ساعت 13:29
سیاست های اقتصاد مقاومتی در اولویت برنامه های بنیاد مستضعفانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما محمد سعیدی کیا گفت: مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی از جمله در حوزه صادرات، بهره‌وری و رشد اقتصادی در دستور کار ستاد اقتصاد مقاومتی بنیاد مستضعفان قرار دارد و برای تحقق آن برنامه ریزی شده است. 

وی در نشست خبری با بیان اینکه همه طرح‌های ما با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تطبیق می‌شود افزود: در بخش محرومیت‌زدایی در پنج فصل توانمندسازی اقتصادی از جمله ارایه یارانه‌های هدفمند،‌ بهداشت و سلامت و خدمات اجتماعی فعالیت داریم. 

وی با بیان اینکه در گذشته نه چندان دور بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده خاویار بودیم گفت: هم اکنون تولید خاویار از دریا به صفر رسیده است از این رو بنیاد در حال اجرای برنامه پرداخت وام یارانه‌ای به مردم برای راه‌اندازی مجتمع‌های 20 تنی تولید ماهیان خاویاری است. 

سعیدی کیا گفت: تا کنون در این باره 12 واحد مصوبه گرفت و از آنجا که 2.5 تا 4 درصد هر 20 تن گوشت خاویاری مربوط به تولید خاوریار است، در صورت حمایت دولت تا سه سال آینده 100 واحد دیگر در کشور بهره برداری و از این واحدها، 50 تن خاویار تولید خواهد شد که این امر منجر به خلق ثروت برای مردم خواهد شد. 

وی افزود: منطقه قلعه‌گنج بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که "یک منطقه را در نظر بگیرید و به رفع محرومیت،‌ ایجاد اشتغال و رونق آن بپردازید و آنرا از آب و گل درآورید" انتخاب شد و کارهایی که در این منطقه انجام می‌شود با مشارکت مردم است ضمن اینکه بنیاد، در دو سال گذشته حدود 30 میلیارد تومان در این منطقه هزینه کرده که نوعی سرمایه گذاری است.

سعیدی کیا گفت: برای تشویق حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این منطقه محروم، وام 3 میلیارد تومانی برای احداث کارخانه رب اختصاص دادیم که با بهره برداری از این کارخانه، امسال تولیدات گوجه فرنگی منطقه به این کارخانه فروخته شد و محصولی دست مردم نماند.

وی افزود: بر اساس بررسی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که مجتمع پرورش بُز اسپانیایی را در قلعه گنج راه‌اندازی کنیم که این کار عملیاتی شده است. 

سعیدی کیا اضافه کرد: برنامه توسعه قلعه گنج با جمعیت 80 هزار نفری در چارچوب اقتصاد مقاومتی پیش می‌رود همه مردم این شهرستان برای ما یکی هستند و برای همه آنها برنامه های توانمندسازی را انجام می‌دهیم. 

وی با اشاره به ایجاد گروه‌های روستایی در شهرستان قلعه گنج گفت: 60 روستا زیرپوشش بنیاد است و 100 گروه دیگر نیز به صورت بیست تایی تحت حمایت ما قرار می‌گیرند.ضمن اینکه تا کنون 2150 نفر از صندوق‌های روستایی وام دریافت کرده‌اند. 

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان این‌که مردم با توانایی خودشان در حال رشد هستند، گفت: 8 ماه طول کشید تا مردم قلعه‌گنج به ما اعتماد کردند، مسئولان هم اگر می‌خواهند مردم به آنها اعتماد کنند باید اول به مردم اعتماد کنند که در این صورت کار برای مردم با مشارکت مردم عملیاتی شده و شاهد یک اقتصاد مردمی در کشور خواهیم بود.

سعیدی کیا با بیان اینکه 11 هزار و 300 خانوار دو معلول به بالا در کشور وجود دارند افزود: با همکاری بنیادمستضعفان، سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن قرار شده تا 4 سال آینده همه این خانواده ها صاحب مسکن شوند که در این باره از ابتدای امسال تا کنون حدود 550 واحد مسکن برای معلولان افتتاح شد و تا پایان سال هم حدود 1000 واحد دیگر به بهره برداری می رسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضع شرکت‌های بنیاد که سال گذشته قرار بود منحل، فروخته یا ادغام شود،‌ افزود: در ساماندهی شرکت‌های بنیاد مصوبه‌ای داشتیم در این باره که تا 70 شرکت بر اساس برنامه، ادغام، فروخته یا منحل شود، که در این جهت تقریبا 75 درصد کار انجام شده است. یعنی، 22 هلدینگ بنیاد به 11 هلدینگ کاهش یافته است،‌ در بخش ادغام‌ به جز یک شرکت بقیه ادغام ها انجام شده است و در بخش فروش نیز 70 درصد کار انجام شده از جمله قند قزوین و شهرکرد را فروخته‌ایم. همچنین شرکتی را برای فروش گذاشته‌ایم که مشتری نداشت از این رو به سمتی می‌رویم که آنرا منحل کنیم.

سعیدی کیا گفت: همه این شرکت ها بر اساس مزایده به فروش می‌رود، به طور نمونه دو کارخانه قند را از طریق مزایده در بورس به فروش رسانده‌ایم که البته در صورت عدم فروش هم می‌توانیم از طریق مذاکره این کار را انجام دهیم. 

رئیس بنیاد مستضعفان در پاسخ به پرسشی درباره اعتبارات محرومیت زدایی بنیاد گفت: قبلا 8 درصد سود بنیاد به کارهای محرومیت زدایی در سراسر کشور اختصاص می‌یافت، اما بر اساس مصوبه هیئت امنا بنیاد مستضعفان و در برنامه پنجم بنیاد حداقل 30 درصد سود بنیاد برای محرومیت زدایی هزینه می‌شود. 

سعیدی‌کیا با بیان این‌که از 15 سال قبل مالیات شرکت‌های بنیاد بسیار شفاف پرداخت می‌شود، افزود: در 11 سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان پرداخت مالیات داشته‌ایم و تسویه حساب مالیاتی بنیاد را تا سال 93 از وزارت اقتصاد گرفته‌ایم و اظهارنامه مالیاتی سال 94 را به وزارت اقتصاد داده‌ایم و آمادگی پرداخت آنرا داریم. 

وی اضافه کرد: حسابرس ما حسابرس کل کشور است که تلفیق همه حوزه های بنیاد مستضعفان را انجام می‌دهد ضمن اینکه امسال حسابرسی را برای همه مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌ایم.

سعیدی‌کیا با بیان اینکه در 8 ماه ابتدایی سال گذشته درآمد بنیاد از محل فروش محصولات 15 هزار میلیارد و 600 میلیارد تومان بود افزود: در 8 ماه نخست امسال درآمد بنیاد از این محل به 16 میلیارد و 900 میلیارد تومان رسیده که نشان می دهد درآمد بنیاد 8 درصد افزایش یافته است. 

وی طرح‌های در دست اجرای بنیاد را 16 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سه سال آینده طرح‌ها به 25 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، ضمن اینکه میزان سرمایه‌گذاری در طرح ها در 8 ماه اول امسال 2 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است. 

سعیدی کیا با بیان این‌که برخی شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان را برای فروش گذاشته‌ایم، گفت: به عنوان نمونه بانک سینا را برای فروش گذاشته‌ایم که البته برای آن مشتری وجود ندارد. ضمن اینکه در حوزه هتل ها هتل گچسر به فروش رفت اما هتل های آزادی و اوین با مشکل تامین مالی از طرف خریدار روبروست که اگر این مشکل رفع نشود در نوبت های بعدی دوباره این دو هتل را برای فروش خواهیم گذاشت.

وی همچنین گفت: در 8 ماه نخست امسال 204 میلیون دلار صادرات داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 17 درصد رشد داشت.

سعیدی کیا درباره اسناد زمین های واگذار شده به مردم گفت: تا کنون اسناد واگذاری هزار و 500 هکتار زمین را در اختیار مردم قرار دادیم که از این میزان اسناد 8 هزار ملک در سال های 92 و 93، اسناد 15 هزار و 200 ملک در سال 94 و در 8 ماهه امسال هم اسناد 15 هزار ملک به مردم تحویل شده ضمن اینکه در سال آینده نیز اسناد 20 هزار ملک نیز تحویل مردم می شود. البته در موردی که ارزش املاک 430 میلیارد تومان بوده 99 درصد آن بلاعوض به مردم واگذار شده است. 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعیین تکلیف اپراتور سینا در بندر شهید رجایی گفت: شرکت سینا در بنادر بوشهر، امام خمینی ، نوشهر و بندر شهید رجایی فعال است برنامه توسعه‌ای برای شرکت سینا در نظر گرفتیم، فعلاً سینا در حوضچه شماره یک بندر شهید رجایی فعال است.

سعیدی کیا افزود: همچنین در مناقصه سرمایه‌گذاری و بهره برداری حوضچه شماره 2 شهید رجایی شرکت می‌کنیم که اگر برنده شویم همزمان سرمایه گذاری دو اپراتور را عملیاتی می‌کنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: در بندر شهید رجایی با شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری و اپراتوری شریک شده‌ایم.



ثبت نظر

ارسال