شهنازی: شرکت سرمایه‌گذاری کمیته ملی المپیک سودده شده است/ IOC به زیرمجموعه‌های خود می‌گوید حمایت دولت را داشته باشند

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: شرکت سرمایه‌گذاری کمیته ملی المپیک تبدیل به یک شرکت سودده و مطلوب شده و در بهترین موقعیت قرار دارد.
  • شنبه 11 دی 1395 ساعت 15:13
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، شاهرخ شهنازی امروز (شنبه) در نشست خبری درباره حضور ایران در سمینار بازی‌های کشورهای اسلامی اظهار داشت: سازمان کنفرانس اسلامی متولی برگزاری این بازی‌ها است. در جلسه گذشته تصمیم گرفته شد میزبانی این مسابقات به باکو آذربایجان داده شود. آذربایجان به دلیل امکانات خوبی که برای میزبانی بازی‌های اروپایی ایجاد کرد، توانست میزبانی این دوره از بازی‌های اسلامی را برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: سرپرست‌های کاروان‌ها و همچنین مسئولان مختلف در این سمینار، جلساتی را با کشور میزبان داشتند. یک اجلاس عمومی هم برگزار شد که در آن در خصوص نحوه برگزاری بازی‌ها تعداد و کمیت تیم‌ها، محل اقامت تیم‌ها و ... صحبت شد. قرار است ورزشکاران در همان دهکده‌ای اسکان پیدا کنند که بازی‌های اروپایی در آن برگزار شد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک تصریح کرد: تیراندازی ، کاراته، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، والیبال، وزنه‌برداری، کشتی آزاد، فرنگی و بانوان، ووشو، زورخانه‌ای، ورزش‌های آبی شامل شنا، شیرجه و واترپلو، دو و میدانی، بسکتبال 3 نفره، بوکس، ژیمناستیک، جودو، فوتبال و هندبال رشته‌هایی هستند که قرار است در بازی‌های کشورهای اسلامی برگزار شود. البته یکی، دو رشته هم مخصوص جانبازان و معلولین برگزار می‌شود که می‌توان جودو و دوومیدانی را نام برد.

شهنازی خاطرنشان کرد: بازی‌ها اردیبهشت 96 برگزار می‌شود. همچنین در شهریور، بازی‌های داخل سالن آسیا در ترکمنستان برگزار خواهد شد که ایران در دوره قبلی بازی‌های کشورهای اسلامی در رده دوم قرار گرفت.

وی درباره بودجه اختصاص یافته برای این بازی‌ها گفت: تخصیص اعتبارات در اردیبهشت با توجه به شرایط بودجه‌ای که در کشور وجود دارد، کمی سخت‌تر است. در جلسه ستاد بازی‌های آسیایی 2018 و المپیک 2020 تصمیم به تشکیل یک کارگروه گرفته شد که امروز هم دومین جلسه آن بود. در این کارگروه که نصرالله سجادی، ریاست آن را برعهده دارد قرار است جلساتی با فدراسیون‌ها گذاشته شود تا درباره مسائل فنی و آمادگی فدراسیون‌ها صحبت شود. این گزارش‌ها تهیه می‌شود و نتیجه آنها در 10 روز آینده کاری، ارائه خواهد شد. برداشت من و کیومرث هاشمی این است که ستاد، کار خود را شروع کرده است. با توجه به اینکه وزیر ورزش و جوانان اساس کار را روی آرامش گذاشت، کیومرث هاشمی هم این موضوع را به ما در کمیته ملی المپیک ابلاغ کرد تا همه در جهت تعامل، انرژی خود را بگذاریم و هماهنگ باشیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد تعداد ورزشکاران شرکت‌کننده در بازی‌های کشورهای اسلامی تأکید کرد: 128 مرد و 28 زن و در مجموع 156 ورزشکار را ثبت‌نام کرده‌ایم. البته این تعداد قطعی نیست و ممکن است رقم آن در ستاد تغییر کند. ضمن اینکه سقف ورزشکارانی که می‌توانیم در مسابقات کشورهای اسلامی شرکت دهیم 188 نفر است.

شهنازی با تأکید بر اینکه در فوتبال، نماینده‌ای نداریم، گفت: فدراسیون فوتبال اعلام کرد به دلیل آن که تیم ملی درگیر مسابقات جام جهانی است، نمی‌تواند این تیم را در مسابقات باکو شرکت دهد. همچنین تیم جوانان با توجه به همزمانی مسابقات جام جهانی با بازی‌های کشورهای اسلامی از حضور در این رقابت‌ها عذرخواهی کرد. در واقع فدراسیون فوتبال در مجموع اعتقادی به حضور در این بازی‌ها ندارد.

وی افزود: فضای کنونی ورزش یک فضای تعاملی و خوب است. پیش از این گلایه‌هایی مطرح می‌شد اما در حال حاضر مدیریت تعامل وجود دارد و ما هم کاملاً در همین مسیر قدم برمی‌داریم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سؤال که آیا زمان آماده‌سازی تیم‌ها برای شرکت در بازی‌های کشورهای اسلامی مناسب است، تصریح کرد: فدراسیون‌ها هم‌اکنون کارهای مربوطه را انجام می‌دهند و مسابقات خود را برگزار می‌کنند و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد.

شهنازی با اشاره به صحبت‌های علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری که گفته بود کمیته ملی المپیک فقط 54 درصد از بودجه را در اختیار این فدراسیون گذاشته، خاطرنشان کرد: بودجه‌هایی که از دولت می‌گیریم کاملاً شفاف و همه چیز واضح است. هر چه می‌گیریم در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌دهیم. چندی قبل علی مرادی را در فرودگاه دیدم و او نسبت به این موضوع گلایه کرد که من پاسخ دادم هر چقدر بگیریم، تقدیم آنها می‌کنیم.

وی درباره شرکت سرمایه‌گذاری کمیته ملی المپیک گفت: این شرکت در گذشته ساختار مالی مناسبی نداشت اما در 2 سال گذشته مدیریت خوبی ن صورت گرفت و نه تنها بدهی‌های مالیاتی توسط مدیریت جدید صاف شد بلکه ساختار مالیاتی خوبی هم شکل گرفت. حالا شرکت سرمایه‌گذاری کمیته ملی المپیک تبدیل به یک شرکت سودده و مطلوب شده و در بهترین موقعیت قرار دارد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره آخرین وضعیت ساختمان گاندی تصریح کرد: اطلاع جدیدی از وضعیت این ساختمان نداریم چون مربوط به گذشته است و هم‌اکنون مسیر قضایی خود را طی می‌کند.

شهنازی درباره اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی خاطرنشان کرد کرد: این مسئله به 5،6 سال قبل برمی‌گردد که کمیته بین‌المللی المپیک استانداردهایی را تعریف کرد و به فدراسیون‌ها گفت ضمن رعایت قوانین داخلی کشور، خودشان با قوانین IOC همگام شوند. هم‌اکنون این مسئله مسیر خود را طی می‌کند، متأسفانه این موضوع در گذشته به شکلی مطرح شد که انگار اختلافی در کشور و جود دارد و عده‌ای می‌خواهند برخی دیگر را زیر سؤال ببرند.  باید بگویم که IOC پای استانداردهای خودش ایستاده اما به زیرمجموعه‌های خود می‌گوید حتماً حمایت دولت را داشته باشند. خوشبختانه وزیر ورزش و جوانان درک مناسبی از این مسئله دارد و انتظار این است که فدراسیون‌های ملی به جهتی بروند که استانداردهای IOC را پیاده کنند و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی به وجود بیاید.

وی در مورد قانون انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک تأکید کرد:  اساسنامه پارالمپیک، مسیر خود را طی می‌کند تا در مجلس هم به تصویب برسد. در شرایط کنونی مهم این است که کمیته پارالمپیک اساسنامه خود را در مجلس تصویب کند. باید اشاره کنم که آثار این انتظار بیشتر روی کمیته پارالمپیک خواهد بود نه ما. البته ما هم همکاری لازم را می‌کنیم و در مجموع اینکه کمیته ملی پارالمپیک مشکلی نخواهد داشت.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره شرایط خاص فدراسیون تیراندازی و نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته، گفت: هاشمی هم با ما و هم با وزارت ورزش و هم دیوان عدالت جلساتی را برگزار کرده است. آخرین اطلاعاتی که داریم این است که قرار است تفاهم یا همان راه حل از طریق دیوان عدالت صورت گیرد تا این موضوع حل شود. ما با وزارت ورزش هم در ارتباطیم و منتظر هستیم که ببینیم موضوع به کجا می‌رسد. در مجموع باید بگویم ما حق دخالت نداریم و نمی‌خواهیم به سمتی برویم که ورزش صدمه ببیند.

شهنازی با اشاره به جلسه‌ای که مسئولان کمیته ملی المپیک با رئیس فدراسیون فوتبال داشتند، خاطرنشان کرد: من و کیومرث هاشمی به دفتر مهدی تاج رفتیم تا به او تبریک بگوییم. تاج ذهنیتی داشت که می‌گفت تیم فوتبال را یا به آنها بدهیم یا در اختیار خودمان باشد. ما هم عنوان کردیم که همان رفتاری را با فوتبال می‌کنیم که با سایر رشته‌ها انجام می‌دهیم. در واقع هدف ما کمک کردن است و فدراسیون، تصمیم‌گیری مرجع را انجام می‌دهد. ما هیچ شرطی هم برای فدراسیون نگذاشته‌ایم.

وی با اشاره به ورود رشته موی‌تای به بازی‌های آسیایی گفت: ایران در این رشته قدرت زیادی دارد و جزو 2، 3 کشور نخست آسیا است. در بازی‌های ساحلی مدال‌آوری خوبی داشتیم و حالا خوشبختانه وارد بازی‌های آسیایی شدیم. در بازی‌های آسیایی توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از نزدیک این بازی‌ها را تماشا کرد و گفت که نمی‌دانسته این رشته اینقدر جذابیت دارد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره قول‌هایی که به ورزشکاران مدال‌آور المپیک از سوی شرکت‌های مختلف داده شد، گفت: مسئولان بیمه ایران با وجود تغییرات مدیریتی که داشتند نه تنها این موضوع را رها نکردند بله پیگیری لازم را انجام می‌دهند. آنها حتی نامه‌ای به ما نوشتند تا اسامی مدال‌آوران را بدهیم. قرار است در جلسه‌ای تعهدات آنها عملی شود. در خصوص کفش طلا هم باید بگویم که شرکت کفش ملی دچار تغییرات مدیریتی شد اما با آنها تماس می‌گیریم تا بتوانیم در مورد نحوه اجرای تعهداتشان به تفاهم برسیم.

شهنازی درباره معرفی نماینده وزارت ورزش در جلسات مربوط به اصلاح اساسنامه گفت: از سلطانی‌فر تشکر می‌کنیم که شرایط خوبی را فراهم کرده است. ما به وزارت ورزش گفتیم که فردی را معرفی کند تا از نزدیک در جریان پیشرفت کار در این بخش قرار بگیرد. به گفته سلطانی‌فر قرار است این فرد معرفی شود.

وی درباره گزارش ناظران المپیکی خاطرنشان کرد: این گزارش‌ها به صورت درون‌سازمانی تحلیل می‌شود اما در حیطه مسائل مدیریتی وارد نمی‌شویم. همچنین گزارش‌های فنی را رحیمی آماده می‌کند.

شهنازی در پایان، در مورد گلایه‌های احسان حدادی از مسئولان ورزش گفت: به شخصه برخی از مسائل مربوط به این ورزشکار را پیگیری کرده‌ام که از جمله آنها می‌توان به طلبش از باشگاه ذوب‌آهن اشاره کرد. سعید آذری قول داد این طلب پرداخت شود. درباره اردوها هم به حسین جلالی زنگ زدم تا همکاری لازم انجام شود. فکر می‌کنم در کمیته ملی المپیک به ورزشکار به صورت «قهرمان زنده را عشق است» نگاه نمی‌کنیم و جزو برنامه‌های ماست که هیچ ورزشکاری را به حال خود رها نکنیم.

انتهای پیام/

ثبت نظر

ارسال