10 شناور برتر صنعت کشتیرانی در سال 2016 معرفی شد

مجله «اخبار مهندسی و گزارش های دریایی» که از سال 1939 منتشر می شود؛ برترین شناورهای سال 2016 میلادی را از حیث ساخت و طراحی در صنعت کشتیرانی معرفی کرد.
  • یکشنبه 12 دی 1395 ساعت 16:22
10 شناور برتر صنعت کشتیرانی در سال 2016 معرفی شدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) بزرگترین کشتی از گروه کارنیوال است.

شناورCarnival Vista جدیدترین شناور متعلق به خطوط مسافربری کارنیوال است که کشتی سازی فین کانتری ایتالیا با وزن 133 هزار و 500 تن و طول 323 متر ساخته است و با پرچم پاناما در آبهای جهان تردد می کند. 

این شناور یک هزار و 967 کابین مسافری و 785 کابین برای خدمه و قابلیت جابه جایی شش هزار و 400 نفر را دارد. 

این شناور امکانات تفریحی بسیاری را در اختیار مسافران قرار می دهد که از آن جمله می توان به سینمای سه بعدی IMAX، سینمای پنج بعدی، چندین رستوران، سالن تئاتر و مراکز خرید و ورزشی اشاره کرد.

افزون بر آن، امکانات تفریحی محیط باز آن شامل یک پیست دوچرخه سواری به طول 45 متر است و بزرگترین پارک آبی ناوگان در این شناور است که یک سرسره آبی به طول 137 متر دارد. 

این شناور همچنین مجهز به تکنولوژی های روز دنیا و سیستم تمیزکننده گاز برای صرفه جویی در انرژی است. 


*نخستین کشتی تانکر متانول سوز جهان

تانکر موسوم به Lindanger به عنوان نخستین شناور متانول سوز اقیانوس پیما در صنعت کشتیرانی معرفی شد. 

این شناور با ظرفیت 50 هزار DWT به شرکت حمل و نقل بین المللی دریایی Waterfront اجاره داده شد. 

موتور دوگانه سوز و دو زمانه این شناور، امکان استفاده از سوختهای متانول، نفت کوره و دیزل دریایی را فراهم می کند.

این کشتی موفق شد گواهینامه سازگاری با مقررات کاهش نقطه اشتعال سوخت را از موسسه DNV GL نروژ دریافت کند. 

مدیر موسسه رده بندیِ DNV GL درباره این شناور گفت: استفاده از متانول بعنوان سوخت دریایی انتخاب بسیار مناسبی در صنعت 
کشتیرانی است چرا که تاثیر مخرب زیست محیطی را کاهش می دهد و منطبق بر استفاده سوخت کم سولفور در مناطق ECA است. 

این شناور متانول سوز اولین فروند از مجموع هفت شناوری است که به شرکت حمل و نقل دریایی Waterfront اجاره داده می شود. 


* نخستین شناور یخ شکن با سوخت LNG

شناور یخ شکن Polaris با سوخت LNG قادر به ارائه خدمات در حوزه کشف ذخایر نفتی و ایمنی دریا به مدت 50 سال است. 

این شناور قابلیت فعالیت در بدترین شرایط جوی را دارد و سازگار با قوانین محیط زیست قطبی است. این شناور مجهز به مدرن ترین سیستم رانش و بدنه و قادر به استفاده از سوخت کم سولفور دیزلی و LNG است. 

این شناور همچنین قوانین Tier III مصوبِ سازمان بین المللی دریانوردی IMO و قوانین لازم برای تردد در دریای بالتیک را رعایت می کند. 

یخ شکن Polaris مجهز به سه سیستم رانش با قابلیت چرخش 360 درجه ای است. این شناور با سرعت 3.5 گره دریایی قابلیت شکستن یخ تا قطر 1.8 متر را دارد. 


*نخستین شناور دو گانه سوز حمل خودرو و کامیون

شناور موسوم به M/V Auto Eco که قرارداد ساخت آن در سال 2014 میلادی بین شرکت مالک UECC و کشتی سازی کاوازاکی ساخته شد، 
عنوان نخستین شناور حمل PCTC با سوخت دوگانه LNG را گرفت.
استفاده از سوخت LNG در سیستم رانش این شناور، آن را قادر می سازد تا بدون نیاز به سوخت گیری مجدد 14 روز سفر کند و وارد مناطق 
تحت کنترل با سوخت کم سولفور شود. 

فناوری های مدرن به کار رفته در این شناور و سطوح ایمنی استاندارد در آن موجب شده تا بتواند در آب های یخ نیز تجارت خود را ادامه دهد.

*بزرگترین شناور حمل اتان

نخستین شناور بزرگ حمل اتان (VLEC) موسوم به Ethane Crystal به مالک هندی آن و از سوی کشتی سازی سامسونگ کره جنوبی تحویل داده شد که قابل مقایسه با بزرگترین شناورهای حمل گاز VLGC است و ظرفیتی معادل 87 هزار .cu.m دارد. 

این شناور با افزایش حجم زیادی از حمل و نقلِ اتان به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و در مسیرهای تجاری آمریکای شمالی و هند تردد می کند. افزون بر آن، اتان به عنوان مواد اولیه در تولید محصولات پتروشیمی کاربرد دارد. 


*شناور حمل سیمان با سوخت LNG

کشتی سازی هلندی اولین تانکر حمل سیمان با سوخت LNG را با نام تجاری MV Greenland تحویل مالک آن داد. 

تمام آزمایش ها جهت تصدیق ایمنی و کارایی لازم این شناور قبل از تحویل از سوی شرکت سازنده انجام شد.

سازنده این شناور آن را نخستین نمونه شناورهای فل? خشک با سیستم رانش LNG معرفی می کند. 

سیستم حمل سیمان در این شناور به گونه ای است که عملیات تخلیه و بارگیری با تبدیل آن به مایع از طریق فشرده سازی هوا و به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود. بدین ترتیب، سیمان از طریق لوله های نصب شده تخلیه و بارگیری می شود که هیچگونه گرد و غباری را ایجاد نمی کند و جزء شناورهای دوستدار محیط زیست است. 


*شناور کانتینری با سامانه موتوری جدید

کشتی کانتینری NYK Blue Jay با ظرفیت 14 هزار TEU با سامانه موتوریِ جدید آن و برای تردد در مسیر آسیا- اروپا به صنعت کشتیرانی معرفی شد. 

شناور مذکور مجهز به نخستین موتور Dual-ratedطراحی شده از سوی شرکت Winterthur Gas & Diesel سوئیس است. این موتور که پیش تر برای تانکرهای VLCC ساخته شده بود با تغییر الگوهای تجارت در حمل و نقل کانتینری برای شناورهایی با سرعت کمتر نیز قابل استفاده است. 

بدین ترتیب این شناور می تواند در سرعت های پائین نیز بهره وری بالایی در مصرف سوخت داشته باشد.

*تانکر سوئزماکس حمل نفت خام

شناور Milos زیر نظر موسسه طبقه بندی لویدز رجیستر و بر اساس قوانین مصوب زیست محیطی (IACS (CSR ساخته شد. 

سرعت این شناور 14.2 گره دریایی و مجهز به سیستم های ایمنی مانند حفاظت از سوخت، منبع ذخیره مواد خطرناک برای بازیافت و عملکرد استاندارد رنگ های محافظ (PSPC) است. 

افزون بر آن، شناور Milos شش جفت تانکر نفتی، دو تانکر slop، دو تانکر در سینه و پاشنه کشتی، تانک آب توازن جداکننده، تانکر آب تازه و سوخت نفتی را در دل خود جای داده است. 


*جدیدترین شناور حمل LNG برای بزرگترین اپراتور شناورهای LNG

شرکت MISC بزرگترین اپراتور شناورهای LNG است که توانسته طی 30 سال بیش از 400 میلیون تن LNG را به اقصی نقاط دنیا انتقال دهد. 

در سال 2015 میلادی این شرکت اپراتوری توانست 20 میلیون و 740 هزار تن LNG را انتقال دهد و تجارت 8.3 درصدی LNG در جهان را از ان خود کند. 

بر همین اساس، شناور موسوم به Seri Camellia نخسیتن سری از مجموع پنج فروند شناور حمل LNG با ظرفیت 150 هزار و 200cu.m است.

بر اساس قرارداد امضا شده بین شرکت اپراتوری و شرکت مالک PETRONS، شناورها به مدت 15 سال به اجاره این شرکت درمی آیند.
این شناورها موجب ارتقا کیفیت ناوگان MISC می شود چرا که افزوده شدن شناورهای LNG از سری C سیستم حمل و نقل گاز طبیعی مایع را تسهیل می بخشد. 

این شناورها مجهز به تکتولوژی سبز هستند تا کارایی انرژی به حداکثر و انتشار گازهای سمی به حداقل برسد. 


*نخستین تانکر حمل مواد نفتی با سوخت LNG
شناور Sunray با ظرفیت حمل 75 هزار DWT مواد نفتی، طول 228، عرض 32 و آبخور 20 متری، سرعتی برابر با 14.5 گره دریایی دارد.

این شناور زیر نظر دو موسسه رده بندیِ ABS و KR ساخته شده است. 

تانکر حمل مواد نفتی مجهز به بدنه دو پوسته ای، عرشه آبشور و برآمدگی دوکی شکل در سینه است.

موتور این شناور با قابلیت ذخیره سوخت از نوع MAN B&W/ 6G60ME-C9.5/10,215kW * 77 rpm است.

افزون بر آن، محفظه برای نصب تانکر LNg بالای عرشه تعبیه شده است تا مطابق قوانین استاندارد ABS باشد.


ثبت نظر

ارسال