کمبود عرضه دام زنده ، علت گرانی گوشت قرمز

رئیس سازمان حمایت مصرف ‏کنندگان و تولیدکنندگان : کمبود عرضه دام زنده علت گرانی گوشت قرمز است که باید با واردات جبران شود.
  • یکشنبه 12 دی 1395 ساعت 13:47
کمبود عرضه دام زنده ، علت گرانی گوشت قرمزبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ سید محمود نوابی در نشست خبری با بیان اینکه واردات با هدف تنظیم بازار ، کار بدی نیست ، افزود : اگر میزان تقاضا بالاتر از تولید ملی باشد ، باید نگران باشیم و حمایت از تولید داخلی نباید به قیمت زیان مصرف کننده تمام شود بلکه این حمایت باید معقول و منطقی باشد.

وی گفت : قیمت گوشت قرمز همواره تابع دام زنده است و با توجه به اینکه در عرضه دام زنده مشکل وجود دارد ، کوچک ترین تغییر در این بخش ؛ بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

نوابی همچنین با اشاره به افزایش قیمت برخی محصولات لبنی افزود : قرار بود واحدهای لبنی در قبال 100 تومان گران تر خریدن هر کیلوگرم شیر از دامداران ، قیمت 3 محصول اصلی (شیر ، پنیر و کره) را 6 درصد افزایش دهند که متاسفانه به تعهد خود مبنی بر پرداخت 100 تومان بیشتر عمل نکردند.

وی با تاکید بر برخورد قاطع با گرانفروشان مواد لبنی گفت : پیش از این برای 9 واحد متخلف لبنی پرونده تشکیل و به مراجع ذیصلاح ارجاع دادیم و برخی از واحدهایی که اقدام به افزایش قیمت محصولات لبنی کرده اند جزو این واحدها هستند.

نوابی ؛ جرایم را متناسب با تخلف و بازدارنده ندانست و افزود : مشکل صرفا با محکمه و تعزیرات قابل حل نیست و صرف برخورد قهری در این مورد جواب نمی دهد ضمن اینکه معتقدیم نباید به دامدار ظلم شود.

وی با اشاره به فعالیت 800 هزار واحد صنفی بدون پروانه در کشور و اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روی همه کالاها ، بازرس محور عمل نمی کند ، گفت : وظیفه برخورد با صنوف متخلف با اتاق اصناف است و ما نظارت عالیه داریم ولی در برخی کالاها مثل کالاهای گروه 1 بازرسان ما در بازار حضور دارند بطوریکه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا طی 8 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش بازرسی 12 درصد ، تشکیل پرونده 9 درصد و کشف قاچاق ریالی 487 درصد رشد داشتیم.

نوابی همچنین با انتقاد از نظام بانکی و اینکه چرا باید اعتبار کارت بانکی تمام شود، افزود : هیچ دلیلی نمی بینم که کارت بانکی تاریخ اعتبار داشته باشد ، بانک باید به دارنده کارت الکترونیکی پیام بدهد که کارت شما تا اطلاع ثانوی دارای اعتبار است.

وی افزود : مراجعه برای تعویض کارت هزینه دارد و یکی از مواردی است که حقوق مصرف کننده تضییع می شود ، ما در این باره با نظام بانکی مکاتبه کردیم و پاسخ قانع کننده ای ندادند.

نوابی همچنین گفت : اگر بلیت اتوبوس های تندرو الکترونیکی است چرا مسافری که می خواهد یک یا دو ایستگاه سفر کند باید هزینه ابتدا تا انتهای خط را بپردازد ، ما این موضوعات را بررسی می کنیم.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین به موضوع بیمه خودرو ها اشاره کرد و افزود : وقتی ما 4 ماه حرام داریم چرا باید من بیمه گذار چهار دوازدهم هزینه ماه حرام را پرداخت کنم ، درست این است که ریسک ان را با هم بپذیریم.

وی از همه مردم خواست در صورت برخورد با موارد متخلف انرا با سامانه 124 درمیان بگذارند تا در سریعترین زمان به مسائل و مشکلات انان رسیدگی شود .


  حمایت از تولید کننده نباید به ضرر مصرف کننده تمام شود

رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت : حمایت از تولید داخل نباید به زیان مصرف کننده باشد و مصرف کننده باید بتواند کالای باقیمت و کیفیت مناسب را تهیه و خریداری کند.

 سید محمود نوابی در زمینه افزایش قیمت برخی کالاهای پایه کشاورزی از جمله گوشت قرمز افزود: در سال 91 بر مبنای تمرکز بخشی از وظایف وزارت کشاورزی برخی از این وظایف وزارت صنعت ، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار و قانون انتزاع وظایف پیاده شد .

وی افزود: بر این مبنا تنظیم بازارکالاهای پروتئینی و دامی بر عهده این وزارتخانه است.

نوابی با رد وجود حباب در قیمت گوشت قرمز گفت: نرخ گوشتی که عرضه می شود متصل بر نرخ عرضه دام است و در حوزه گوشت مصرفی اتاق اصناف و بازرسان و ... وجود دارند و باید رسیدگی از این طریق انجام شود و اختلاف قیمت دام زنده با گوشت قرمز گاه باعث اختلاف قیمت می شود.

وی تصریح کرد: زمانی که عرضه کافی انجام نمی شود باید با واردات تامین شود و برای تنظیم بازار ، واردات چیز بدی نیست. اگر تنها به تولید داخلی متکی باشیم همین باعث بالا رفتن قیمت می شود که مصداق گران فروشی نیست.

نوابی اظهارکرد: در زمینه خودروی وارداتی دستورالعمل آن روی پرتال سازمان در انتهای سال 93 بروز رسانی شده و ما در این حوزه بازرسی محور عمل نمی کنیم و شکایت محور کارمی کنیم.

رییس سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده تاکید کرد : خودروهایی که قبلا ثبت سفارش شده اند با همان نرخ قبلی باید عرضه شوند.

نوابی افزود: طبق ماده 5 آیین نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو که قبلا تصویب شده بود و ناقص بود در دولت جدید شفاف تر شده ، بر این اساس عرضه کنندگان خودرو چه داخلی و چه خارجی حق ندارند بدون اجازه و مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش فروش خودرواقدام کنند و در این زمینه نباید بیش از 50 درصد از قیمت را از مصرف کننده مطالبه کنند.

وی ادامه داد: در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قبلا کالاهای بدون شناسه سازمان حمایت تبلیغ می شد اما با نامه اخیر وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت به رئیس سازمان صدا و سیما این مشکل برطرف شد.

نوابی افزود: طبق آیین نامه خودرو برای گارانتی تعمیرات 3 ماه و در قطعات 6 ماه تعمیرگاهها مکلف هستند بدون دریافت هزینه خدمات ارائه کنند و اگر خودروی تحویلی هم ایرادی حتی سطحی هم داشت باید خودرو تعویض شود.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اشاره به برگزاری همایش 9 اسفند روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت : بیش از 700 بنگاه در حوزه تولید و خدمات ثبت نام کرده اند و در همایش امسال نسبت به اولین دوره متقاضیان 18 برابر و منتخبین 17 برابر رشد داشته اند.

در ادامه همچنین معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت گفت: درمحصوات پایه کشاورزی با توجه به اینکه عدد و رقم تولید و مصرف عددی سر به سر است کوچکترین تغییری در بازار رسانی کالا بازار و قیمت را تحت تاثیر قرار می دهد.

موسوی اضافه کرد: تغییرات قیمت دام زنده از 12 هزار تومان به 16 هزار تومان رسیده و با توجه به اینکه دام زنده پایه قیمتی است ، این قیمت با احتساب هزینه های کشتار و آلایش و سود خرده فروشی و عمده فروشی و بازار رسانی و ... باید محاسبه شود.

وی افزود: آمار صادرات 6 ماهه ابتدای سال حاکی از رشد 2.2 درصدی است و احتمالا به بیش از 5 درصد می رسد به همین لحاظ در بحث عرضه دام زنده مشکلاتی هست که باید حل شود و وقتی تامین بازار به موقع انجام شود قیمت مصرف کننده پایین می اید.

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای گروه یک به شدت کنترل می شود


رییس سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده با اعلام اینکه تولیدات لبنی مانند ماست ، شیر و پنیر جزو اولویت های ما در زمینه نظارت هستند و تولید کنندگان حق ندارند بدون طی فرآیند ، قیمت را افزایش دهند و هر گونه تغییر قیمت به خصوص در کالاهای گروه یک به شدت کنترل می شود. 

سید محمود نوابی  با برشمردن برخی شعارها در دوره جدید مدیریت سازمان حمایت تصریح کرد: از تولید کنندگان خدمات خواسته ایم خسارت اعتماد به برند را هم پرداخت کنند و دیگر اینکه درج قیمت طبق ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید صورت بگیرد و هیچ کالایی چه در بخش خدمات و چه در کالا نباید فاقد قیمت و برچسب قیمت باشد. 


نوابی ادامه داد: شعار جنس فروخته شده پس گرفته می شود را شعار محوری کرده ایم که این مورد در واحدهای تولیدی و فروشگاه های بزرگ تبدیل به شعار شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مبارزه با قاچاق کالا از سوی این سازمان اضافه کرد : در سراسر کشور حدود 3 هزار بازرس داریم و در این زمینه نیز فعالیت داریم اما اینکه ادعا کنیم نظارت لحظه ای و آنلاین داریم ادعای درستی نیست.

وی افزود: مصوبه حوزه کنترل بازار در بخشنامه معاون اول رییس جمهور در انتهای سال 93 و ابتدای سال 94 همه دستگاهها را از افزایش قیمت بدون هماهنگی ممنوع کرده است.

به گفته نوابی ستاد هدفمند سازی یارانه ها ، نحوه کنترل بازار و قیمت گذاری را تعیین کرد و چند گروه کالایی مشخص شد.

وی تاکید کرد : گروه یک کالاهای حساس و ضروری مثل بیشتر کالاهای پایه کشاورزی و گروه دوم کالاهایی مانند لوازم خانگی به طور مرتب ازجانب دستگاههای ذیربط پایش و کنترل می شوند و اگر افزایش قیمت غیر متعارفی داشتند سازمان ورود خواهد کرد.

نوابی با بیان اینکه سایر کالاها ، عمدتا به هیات های عالی نظارت و کمیسیون های نظارت استانی برمی گردد و بعد از اصلاح قانون نظام صنفی وایجاد ساختار بازرسی در اتاق اصناف بخشی از نظارت و رسیدگی به آنها واگذار شده است.

وی با بیان اینکه 800 هزارواحد صنفی بدون پروانه در کشور وجود دارد تصریح کرد: با فعال شدن صندوق های مکانیزه فروش بسیاری از تخلفات کم می شود و با داشتن کد رهگیری و سامانه جامع انبارها اگر این زیر ساختها آماده شود نیازی به بازرسی فیزیکی به این وسعت نخواهد بود.

نوابی با اعلام آمارهای حوزه پیگیری و رسیدگی به شکایات افزود: در جهت جلب رضایت مصرف کنندگان در دوره جدید در سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت استانی کمیسیونهای حل اختلاف قرار داده ایم تا موارد شکایت های شخصی را در کارگروهی رسیدگی کنند و بر این اساس بیش از 4 هزار پرونده به مبلغ 8 میلیارد و 900 میلیون تومان را توانستیم بدون ارجاع پرونده به تعزیرات حل و فصل کنیم و استیفای حقوق مصرف کننده صورت بگیرد.

معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت ادامه داد: امسال 20 مورد پرونده بالای 100 میلیون تومان را به تعزیرات ارسال کردیم که برخی نیز به دستگاههای دولتی مربوط می شود.

نوابی یادآور شد : سال گذشته شرکت مخابرات و شرکت گاز تخلفاتی داشتند که رسیدگی شد و سازمان حمایت برخی موارد تخلف را حتی بدون شکایت از سوی کسی پیگیری می کند.

وی تاکید کرد : در تامین بهنگام کالا اگر کالا در بازار نباشد ما به عنوان سازمان حمایت نمی توانی کاری بکنیم .

نوابی با اشاره به اقدامات انجام شده این سازمان در حوزه قاچاق افزود : در استانها سر جمع طی 8 ماهه امسال 12 درصد رشد داشته ایم و درحوزه بازرسی و تشکیل پرونده 9 درصد و کشف ریالی 487 درصد رشد را شاهد بوده ایم اما در حوزه عرضه اجازه ورود نداریم.

وی همچنین یاد آور شد : سازمان حمایت در چارچوب وظایف خود عمل می کند و ساختار حاکمیتی دارد و دستگاه صدور حکم سازمان تعزیرات است نه سازمان حمایت.

نوابی یادآور شد : اکنون دوره تقابل تولید و مصرف گذشته است و اینها لازم و ملزوم همند.




ثبت نظر

ارسال