اولین روز از نشست سالانه معاونان مراکز استانی حوزه هنری در بندرعباس برگزار شد

معرفی فعالیت‌های شاخص در بخش‌های هنرهای تصویری، موسیقی، تجسمی و ادبیات پایداری، مهم‌ترین مباحث روز اول نشست معاونان فرهنگی در استان هرمزگان بود.
  • دوشنبه 13 دی 1395 ساعت 5:20
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست سالانه معاونان فرهنگی مراکز استانی حوزه هنری 11 دی‌ماه با حضور مهدی حبیبی معاون فرهنگی اداره کل امور استان‌ها و مجلس، انوشیروان پیش‌دار رئیس حوزه هنری هرمزگان، جمعی از روسای حوزه هنری و معاونان فرهنگی مراکز استانی و دبیران کارگروه‌های تخصصی اداره کل امور استان ها در سالن همایش های باشگاه شهید چمران شهر بندرعباس برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، پس از تلاوت قرآن و پخش سرود، گزارش تصویری کوتاهی از معرفی ظرفیت‌های هرمزگان و فعالیت‌های انجام شده حوزه هنری استان در سال جاری پخش شد و پس از آن انوشیروان پیش‌دار رئیس حوزه هنری ضمن عرض خیرمقدم به روسا و معاونان فرهنگی برای حضور در شهر بندرعباس در سخنانی کوتاه به معرفی تاریخ استان پرداخت و با اشاره به مبارزات مردم ولایت‌مدار این خطه در دوره‌های مختلف به حضور استعمارگران غرب در دوره طاغوت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در دوران قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن، ما در استان هرمزگان شاهد مبارزات و ازخودگذشته‌گی‌های مردم این خطه از سرزمین ایران اسلامی بوده ایم.
 
پیش‌دار در ادامه به توانمندی های فرهنگی و هنری استان اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل مناسب موجود در استان، حوزه هنری هرمزگان نیز بر اساس سیاست ها، رویکرد و اهداف تعریف شده در حوزه هنری مبنی بر توجه به گفتمان انقلاب اسلامی، فعالیت های خود را پیرامون این گفتمان پیش برده و با توجه به توان موجود اقدامات مناسبی را انجام داده است.
 
وی سپس به مشکلات موجود عمرانی در حوزه هنری اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم با حضور رئیس حوزه هنری کشور و معاونان ستادی حوزه هنری گام موثری در جهت رفع مشکل اصلی حوزه هنری هرمزگان برداشته شود.
 
پیش‌دار ادامه داد: بدون شک بدون حمایت و همراهی حوزه هنری ستاد امکان تغییر وضعیت موجود امکان پذیر نخواهد بود و امیدواریم با حضور جناب مومنی‌ شریف اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شود.
 
معاون فرهنگی امور استان‌های حوزه هنری در ابتدای سخنان خود به برگزاری نشست سالانه معاونان مراکز اشاره داشت و گفت: یکی از دلایل تآخیر در برگزاری این بود که ما باید برای این نشست ها دلایل مناسب و نیاز اصلی را شناسایی می کردیم و بر اساس آن اقدام به برپایی این نشست می شد.
 
حبیبی به نیازها و ظرفیت های لازم برای برگزاری این نشست اشاره کرد و افزود: پس از اینکه هدایت معاونت فرهنگی اداره کل برعهده این‌جانب قرار گرفت از ابتدا تلاش کردیم تا با آسیب شناسی اقدام به برنامه ریزی برای ایجاد پل ارتباطی با تمامی معاونان و مسئولان واحدهای تخصصی را ایجاد کنیم و آرام آرام نسبت به رفع خلآ ارتباطی اقدام شد و تلاش کردیم تا روحیه کار تیمی را در مجموعه مراکز استانی تقویت کنیم.
 
معاون فرهنگی امور استان ها به تاریخچه شکل گیری کارگروه های تخصصی امور استان‌ها از چندین سال قبل اشاره کرد و توضیح داد: وضعیت ساختاری کارگروه ها درقبل به شکل دیگری اداره می شد بعضآ در مواردی پیگیری‌ها با اشکال و کندی انجام می‌گرفت که بخشی مربوط به استان ها و بخشی هم مربوط به مسئول کارگروه بود؛ چون دبیران کارگروه از برخی استان ها تعیین شده بودند و گاه برای فعالیت در کارگروه دچار اشکال می شدند که با تغییر برخی از کارگروه‌ها و استفاده از نمایندگان و کارشناسان معرفی شده واحدهای تخصصی ستاد در ترکیب کارگروه ها تغییراتی به‌وجود آمد که باعث شد شرایط فعالیت دبیران کارگروه ها بیش از پیش تقویت شود.
 
وی سپس به ایجاد هم افزایی و تعامل مراکز استانی اشاره کرد و بیان داشت: مراکز استانی باید از این فرصت ها استفاده کنند و از تولیدات خوب سایر استان ها بهره بگیرند و یا از فرایند تولید موفق آن را با ایجاد تعامل مطلع شوند.
 
بررسی کارنامه فعالیت های مراکز استانی توسط کارگروه های تصصی اداره کل از دیگر سخنان حبیبی در جمع معاونان فرهنگی این مراکز بود. وی با تاکید بر معرفی تولیدات و فعالیت های خوب مراکز استانی ادامه داد: ضروری است تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت موارد برای معاونان بازگو و آن ها را مورد بررسی قرار داد.
 
حبیبی در ادامه به مشکلات نیروی انسانی در مراکز استانی اشاره کرد و گفت: نیاز است تا برای مدیریت چالش های نیروی انسانی که در مراکز استانی وجود دارد، مدیران مراکز نیز کمی در نگرش خود تغییر ایجاد کنند؛ چه بسا که شاید تصورات مدیر مجموعه گاهی اشتباه باشد و نیاز به تغییر داشته باشد.
 
وی در همین زمینه توضیح داد: مدیران باید با روش های مختلف نیروهای خود را ارتقا دهند یا با تغییر شغل و جایگاه نیرو نسبت به افزایش کارایی و بهره وری نیرو تلاش کنند؛ چرا که اگر نیروی انسانی خوب و فنی باشد و حتی اگر پولی وجود نداشته باشد، بدون شک کارها متوقف نمی شود اما نیروی غیر تخصصی و ناکارآمد برای حوزه بار مالی مازاد را به همراه خواهد داشت.  
 
در ادامه دبیران کارگروه ها به ترتیب به بیان گزارش های بخش تخصصی خود پرداختند و ارزیابی خود نسبت به فعالیت های واحدهای هنری مراکز استانی را برای معاونان فرهنگی ارائه کردند.
 
جعفر حسنی دبیر کارگروه هنرهای تصویری به عنوان اولین نفر از دبیران کارگروه به ارائه گزارش خود در این نشست پرداخت. وی با بیان ماموریت های بخش تصویری به حمایت از تولیدات مراکز استانی تآکید کرد و گفت: چگونگی تقویت تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، حمایت از ایده های برتر در راستای سیاست ها و اهداف حوزه، بهره بردن از سوژه های بومی و محلی در ساخت و تولید فیلم ها یجاد بانک اطلاعات هنرمندان، ایجاد سایت آموزشی مجازی برای بهره برداری فیلم‌سازان جوان، ایجاد پل‌های ارتباطی بین مدیران و هنرمندان، سامان‌دهی پخش تولیدات مراکز استانی، بررسی سوژه های متفاوت در زمینه مستند و انیمیشن با بهره بردن از امکانات ستاد، از مهم ترین موضوعاتی است که در این کارگروه آن را دنبال می کنیم.
 
وحید حیاتی به بیان دیدگاه و بررسی های کارشناسی شده بخش موسیقی پرداخت و ادامه داد: در کارگروه موسیقی بررسی تولیدات مراکز استانی با اولویت های تولید در حوزه هنری انجام می شود که در آن با موضوعات، خانواده، ارزش های اخلاقی، ایران اسلامی، دفاع مقدس، تکریم روحیه شهادت‌طلبی، حجاب و نماز، ایران اسلامی و اقتدار توجه شده است.
 
وی سپس به شرایط بررسی رویه ارسال اثر اشاره کرد و افزود: تمامی فرایند بررسی یک اثر از شعر، طرح شکلی، ارسال ماکت اثر، ارسال طرح اولیه و رویه انتشار مورد بررسی قرار می گیرد.
 
سمیه ربیعی، دبیر کارگروه روابط عمومی و مسئول سامانه نظارت برنامه ها، نیز گزارش کامل و مدونی از وضعیت ثبت اثر بر روی سامانه برنامه ها توسط مراکز استانی ارائه کرد.
 
وی با اشاره به بررسی آثار در سه وضعیت تائید شده، مشروط و رد شده گفت: در کل تعداد عنوان برنامه های مراکز استانی که در سال 1395 ثبت شده، 1892 اثر بود که از این تعداد 1409 اثر تایید تعداد 113 اثر مشروط و تعداد 26 عدد تا پایان آذرماه به ثبت رسیده است.
 
حامد میرزا حسینی، دبیر کارگروه تجسمی، با ارائه گزارش بخش تجسمی به فعالیت ها و برنامه های شاخص انجام شده این بخش در مراکز استانی اشاره کرد و گفت: تعدادی از طرح ها و برنامه های موفق در مراکز استانی می تواند به عنوان یک الگوی موفق برای سایر مراکز استانی نیز در نظر گرفته شود و به عنوان مثال جشنواره کاریکاتور نفوذ از خراسان شمالی، جشنواره سالانه تجسمی و...
 
وی سپس به آثار ثبت شده در سامانه برنامه ها در بخش تجسمی اشاره کرد و گفت: تمامی برنامه‌های ثبت شده در سامانه تا به امروز مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
 
محمد قاسمی پور، دبیر کارگروه ادبیات پایداری، نیز با ارائه گزارش این بخش به تجربه های موفق و تدوین تاریخ شفاهی در برخی از مراکز استانی اشاره کرد و گفت: برخی از استان ها بدون شک در تولید آثار حوزه ادبیات پایداری موفق عمل کردند که باید به عنوان الگو معرفی بشوند.
 
توحیدمعصومی به عنوان دبیر کارگروه بخش هنرهای نمایشی با قرائت یک متن از خصوصیات تئاتر خوب و رابطه تئاتر و اهمیت آن سخنان خود را آغاز کرد. گزارش عملکرد کارگروه هنرهای نمایشی و معرفی تولیدات برتر نمایشی مراکز استانی از دیگر بخش های گزارش معصومی در نشست معاونان مراکز استانی بود.
 
دبیرکارگروه نمایش با اشاره به سخن حضرت امام (ره) که «تئاتر منبر است حتی بالاتر از آن» به اهمیت نقش هنرهای نمایشی و انتقال مفاهیم ارزشی و انفلابی در این رشته تآکید کرد و ادامه داد: تعدادی از مراکز هنوز آنچنان که باید و شاید در مسیر تولید اثر نمایشی گام موثری را برنداشته اند و با توجه به پتانسیل مناسب و ظرفیت های مطلوب مراکز استانی، این امکان وجود دارد تا شاهد آثار خوب در بخش هنرهای نمایشی باشیم؛ همان‌طور که در برخی استان ها این اتفاق به شکل خوبی رخ داده است.
 
معصومی با تأکید بر حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: از آثار با کیفیت مراکز و موضوعاتی که حول محور سیاست های ابلاغی حوزه هنری تولید شوند حمایت خواهد شد.  
 
وی سپس به تاسیس موفق دفتر تئاتر بچه های مسجد در مراکز استانی اشاره کرد و گفت: این اتفاق مبارکی است که خوشبختانه در اکثر استان های کشور شکل گرفته و بدون تردید نقش فراوانی در کشف استعدادی های هنری جوان و متعهد خواهد داشت.
 
ساسان ناطق به عنوان دبیر کارگروه آفرینش های ادبی نیز در ادامه نشست، گزارش بخش ادبیات مراکز استانی را ارائه کرد و گفت: یکی از کارهایی که با حمایت اداره کل امور استان ها و مجلس انجام می شود، اعزام اساتید به مراکز استانی برای برپایی کارگاه های آموزشی در زمینه رمان و داستان است. مراکز استانی باید نسبت به برگزاری کارگاه های آموزشی با هماهنگی از قبل اساتید خود را دعوت کنند.
 
ناطق در ادامه با تأکید بر بازنمایی در تولیدات مراکز استانی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم در مراکز کشف و پرورش استعدادهای جوان ادبی است و باید این تدبیر در روند فعالیت های مراکز استانی برای استفاده از روش های روز در حوزه ادبیات نیز دیده شود.
 
دانش نقد کتاب کودک و نوجوان در کشورحرفه ای نیست
بخش بعدی نشست، سخنان صادق رضایی رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان درخصوص فعالیت های انجام شده و در دست اقدام این مرکز برای معاونان فرهنگی مراکز بود.
 
رضایی در ادامه به اهمیت نقد کتاب ها و آثار کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: امروز یکی از کارهایی که فضای فعالیت های حوزه کودک و نوجوان از آن رنج می برد نبودن نقد است. چرا که به هیج عنوان در این بخش این اتفاق دیده نشده و برای فعالان این حوزه زیاد اهمیتی نداشته؛ در حالی نقد آثار حوزه کودک و نوجوان بدون تردید اثر زیادی در رفع نواقص و تولبد آثار فاخر در این بخش را به همراه خواهد داشت. همچنین دانش نقد کتاب کودک و نوجوان در کشور حرفه ای نیست.
 
رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در ادامه به فعالیت های بخش های مختلف این مرکز اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه تخصصی در زمینه قصه و داستان، تشکیل مدرسه کارگاهی فیلم‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان، مدیریت نشست های تخصصی و نقد آثار حوزه کودک و نوجوان، ایجاد انگیزه برای نگارش فیلم‌نامه های تاثیرگذار، طراحی و راه اندازی کانال های تخصصی در این بخش، تدوین سایر بخش های این مرکز از جمله تعیین اعضای شورای نمایش، شعر و رمان و داستان از دیگر برنامه های حوزه هنری کودک و نوجوان محسوب می شود.
 
وی در ادامه به حمایت کامل حوزه هنری کودک و نوجوان از آثاری که تایید ملی داشته باشند اشاره کرد و گفت: آثار با مضامین مناسب و با کیفیت از حمایت کامل حوزه هنری کودک و نوجوان برخوردار هستند و در صورت موافقت حوزه هنری تمامی هزینه های مربوط به حق تآلیف، چاپ تا انتشار و مجوز را برعهده خواهد گرفت و با نویسنده آن برای واگذاری تمام حقوق آن به توافق نهایی خواهد رسید.
 
رضایی از اعزام کارشناسان بر اساس نیازهای مراکز استانی خبر داد و بیان کرد: این حوزه آمادگی لازم را دارد تا در برگزاری کارگاه های آموزشی مراکز پیش‌قدم شده و از اساتید مد نظر برای برگزاری کلاس‌ها دعوت خواهد کرد.
 
وی در پایان سخنان خود از برپایی عصرهای شعر و داستان در برخی از مراکز استانی خبر داد و افزود: این برنامه ها به صورت ماهانه برپا می شوند که با استقبال خوب روبه‌رو بوده ایم.
 
شایان ذکر است نشست سالانه معاونان فرهنگی 11 تا 13 دی‌ماه در بندرعباس برپا شده است.
 
 
انتهای پیام/

ثبت نظر

ارسال