اولویت بانک مرکزی در سال آینده اصلاح ساختار نظام بانکی است

نمایه بانک : انتظام بخشی و اصلاح ساختار نظام بانکی کشور از مهمترین برنامه های این بانک برای سال آینده است.
  • پنجشنبه 26 اسفند 1395 ساعت 3:44

به گزارش نمایه بانک ، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ، در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاورد بزرگ دولت در سال 95 گفت: 9 ماهه اول سال جاری رشد اقتصادی 11.6 درصد شد که این را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم دولت دانست.

وی افزود: متأسفانه ظرف یک الی دو روز گذشته مشاهده کردم برخی‌ها شک و تردیدی نسبت به‌ آمارها دارند اما باید گفت که هیچ تردیدی وجود ندارد و دولت خوشحال است که توانسته تورم را تک رقمی کند.

سیف با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی مؤسسات غیرمجاز اظهار داشت: خوشبختانه موسسه ثامن‌الحجج در کنار همفکری دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور سامان یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: همچنین در موسسه کاسپین 8 واحد تعاونی ادغام شدند که از این میان 5 واحد از این تعاونی‌ها می‌توانند دارایی‌ها و بدهی‌های خود را به کاسپین منتقل کنند و این موسسه می‌تواند پاسخگوی سپرده گذاران باشد.

وی با اشاره به تکمیل سامانه‌های چکاوک و نسیم گفت: این دو سامانه از سال 94 راه اندازی شده بودند که کامل شدند سامانه چکاوک به پردازش متمرکز چک‌های بانکی در بانک مرکزی اختصاص دارد و سامانه نسیم برای بانکداری متمرکز ایجاد شده است.

سیف با بیان اینکه بخش دیگر برنامه‌های بانک مرکزی سامانه نظارتی جدید این بانک است ادامه داد: این سامانه برای نخستین بار راه اندازی خواهد شد که در بهمن ماه امسال در شورای پول و اعتبار رونمایی شد که قرار است مبنای ارزیابی عملکرد بانک‌ها باشد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در این روش بانک‌ها از نظر ریسک‌پذیری در 4 طبقه رتبه‌بندی می‌شوند و مقام ناظر پولی به تناسب ریسک فعالیت هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شیوه نظارتی مخصوص به آن را اعمال می‌کند تا از ریسک فعالیت آن کاسته و به طبقات با ریسک کمتر هدایت شوند.

وی با اشاره به شفافیت در صورت‌های مالی بانک‌ها گفت: این موضوع از دیگر اقداماتی است که با توجه به اختیارات بانک مرکزی در دستور کار برنامه سال آینده قرار دارد، بانک مرکزی در بهمن ماه 94 صورت‌های مالی جدید بر مبنای استانداردهای جدید بین‌المللی گزارشگری مالی را تهیه و به نظام بانکی ابلاغ کرد.

سیف تصریح کرد: امروز بانک‌ها ملزم شدند صورت‌های مالی خود را بر مبنای آن تنظیم کنند در غیر این صورت اجازه برگزاری مجمع عمومی سالیانه به آنها داده نمی‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تعلل برخی بانک‌ها در تهیه صورت‌های مالی با شیوه جدید موجب شد تا مجمع عمومی اغلب بانک‌ها با تأخیر برگزار شود و صورت‌های مالی برخی بانک‌ها از جمله 3 بانک بزرگ تجارت، صادرات و ملت که هنوز بخشی از سهامشان در اختیار دولت است منفی شود.

وی تأکید کرد: طبق اعلام بانک مرکزی در سال 95 با اغماض صورت‌های مالی از بانک‌ها پذیرفته شده ولی در سال آینده هیچ‌گونه کوتاهی در این زمینه از سوی بانک‌ها قابل پذیرش نیست.

سیف علت اصرار بانک مرکزی بر تنظیم صورت‌های مالی برمبنای استانداردهای بین‌المللی را تسریع در بازگشت بانک‌ها به نظام بین‌الملل پس از برجام دانست گفت: چون یک دهه تحریم نظام بانکی موجب شد تا بانک‌های ایرانی از تحولات سریع شیوه‌های نوین بانکداری بین‌المللی عقب بماند که این مهم امروز صورت گرفت.

وی گفت: انتظام بخشی و اصلاح ساختار نظام بانکی کشور از مهمترین برنامه های این بانک برای سال آینده است.


ثبت نظر

ارسال