لزوم انطباق میزان فاینانس ها با توان بازپرداخت آتی کشور

نمایه بانک : نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه فاینانس یا اخذ وام خارجی تعهد بازپرداخت ایجاد می کند،گفت: استفاده از خطوط اعتباری خارجی باید منطبق با توان بازپرداخت کشور در سال های آینده باشد.
  • یکشنبه 5 شهریور 1396 ساعت 4:54

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از  خانه ملت ، علی اکبر کریمی  در خصوص ارائه اعتبار هشت میلیارد یورویی کره‌ جنوبی به ایران گفت: بدیهی است که توسعه کشور نیازمند سرمایه گذاری بوده و در حال حاضر در این رابطه با محدودیت منابع مالی روبرو هستیم و باید در این راستا از ظرفیت های دیگر سرمایه گذاری استفاده شود.   

نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای نیل به اهداف برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز باید بخشی از سرمایه ها مورد نیاز از خارج کشور تامین شود بنابراین باید شرایط برای انجام این مهم فراهم شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بهترین روش جذب سرمایه گذاری خارجی، روش جذب مستقیم سرمایه گذاری خارجی است که برای انجام این مهم باید به نحوی شرایط فراهم شود تا دولت ها و بخش خصوصی بتوانند در طرح های توسعه ای کشور سرمایه گذاری مستقیم انجام دهند.

وی تصریح کرد: جذب مستقیم سرمایه گذاری خارجی در تامین سرمایه و ارز مورد نیاز کشور تاثیرگذار است و موضوع دیگر اینکه تعهدی برای بازپرداخت ایجاد نمی کند.

کریمی افزود: فاینانس یا اخذ وام خارجی، تعهد بازپرداخت ایجاد می کند و در صورت بی توجهی به این موضوع، تنگناهای ارزی در آینده ایجاد می شود، بنابراین استفاده از خطوط اعتباری خارجی باید منطبق با توان بازپرداخت کشور در سال های آینده باشد.

وی ادامه داد: کشور در دهه هفتاد به دلیل استقراض های بالای خارجی در زمینه بازپرداخت وام ها با مشکل روبرو شود هرچند که مبالغ فعلی فاینانس به نسبت گذشته کم است اما در هرصورت باید این موضوعات مورد توجه قرار بگیرد.

کریمی افزود: در زمانی که بانک خارجی به ایران وام ارائه کند بانک در اجرای پروژه مشارکت نمی کند که این موضوع مطلوب نیست اما زمانی که سرمایه گذاری خارجی مستقیم صورت می گیرد موضوع انتقال تکنولوژی و فناوری لحاظ می شود و باید به این مسائل توجه شود.

کریمی افزود: مقرر شده از ظرفیت خط اعتباری کره جنوبی در پروژه های مختلف مانند توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان استفاده شود که می توان به ساخت بیمارستان بزرگ اراک در این زمینه اساره کرد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در شرایط فعلی استفاده از فاینانس برای کشور مفید بوده و اعتبار هشت میلیارد یورویی کره‌ جنوبی به ایران اقدام مثبتی است.

لازم به ذکراست قرارداد بزرگترین وام خارجی در پسابرجام با حضور معاون وزیر اقتصاد و مدیر اگزیم بانک(EXIM BANK) کره جنوبی به ارزش تقریبی بیش از ۸ میلیارد یورو در سئول به امضا رسیده است.


ثبت نظر

ارسال