آمادگی بانک قرض الحسنه مهر ایران برای اداره وجوه

نمایه بانک : وجوه اداره شده، وجوهی است که طبق قرارداد یا قانون برای مصارف مشخص در اختیار بانک گذاشته می شود و بانک به نیابت واگذارکننده این وجوه را به مصارف تعیین شده می‌‏رساند. در خصوص موضوع وجوه اداره شده بانک ها به سراغ دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران رفته و نظر وی را جویا شدیم .
  • سه شنبه 16 آبان 1396 ساعت 10:14

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی  بانک قرض الحسنه مهر ایران، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در خصوص موضوع وجوه اداره شده در بانک ها و اینکه آیا در بانک قرض الحسنه مهر ایران این کار صورت می گیرد، گفت: یک سوم منابع این بانک وجوه اداره شده است که به آن سپرده ویژه گفته می شود و یکی از بهترین خدماتی است که در بانک قرض الحسنه مهر ایران ارائه می شود .
دکتر اکبری ادامه داد: سپرده ویژه به دلیل اینکه با منابع بانک ترکیب می شود، محدودیت هایی داشته و سپرده گذار انتظار دارد تا بانک نیز معادل سپرده را پرداخت کند، به همین دلیل استفاده از وجوه اداره شده در بانک با احتیاط انجام می شود . در سپرده ویژه ، بانک فقط عامل بوده و این عملیات هیچ ریسکی برای بانک ندارد .
وی در ادامه اظهارکرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران تک محصولی است و خدماتی که توسط این بانک پرداخت می شود، فقط شامل بخش قرض الحسنه می باشد. از سال گذشته تاکنون در تلاش هستیم تا محصولات بانک را متنوع کرده و در بخش قرض الحسنه خود را با نیازهای مردم تطبیق دهیم.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران متعلق به مردم و سپرده های مردمی است، اظهار کرد : دولت منابعی در بانک قرض الحسنه مهر ایران ندارد. بنابراین برای جذب سپرده های مردمی برنامه ریزی کرده و از گردش حساب و سپرده پس انداز مشتریان استفاده می کنیم تا با اولویت و امتیاز بندی، وام قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت کنیم .
دکتر اکبری اشاره ای به طرح های جدید بانک قرض الحسنه مهر ایران داشت و افزود: درحال حاضر حدود ۶ طرح در بانک عملیاتی شده است و خوشبختانه استقبال خوبی هم از آن ها صورت گرفته است .
وی در ادامه به معرفی سه طرح پیوندمهر، طرح تسهیلات امتیازی و طرح تداوم مهر پرداخت و گفت : طرح پیوندمهر بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای تسهیل امر ازدواج جوانان است. در این طرح متقاضیان ضمن افتتاح حساب و انجام فعالیت های بانکی خود، از تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال با کارمزد ۴ درصد بهره‌مند می شوند . جامعه هدف این طرح افرادی هستند که نزدیک به سن ازدواج بوده و یا قصد ازدواج در آینده ای نزدیک را دارند.
درطرح تداوم ، بانک قرض الحسنه مهر ایران برای آن دسته از افرادی که تمایل به استفاده از تسهیلات این بانک برای اولین بار یا تسهیلات مجدد را داشته باشند، این امکان را فراهم نموده تا با شرکت در برنامه تداوم مهر این بانک، بتوانند با واریز مستمر ماهانه حداقل وجوه مورد نیاز در حساب خود علاوه بر اقساط تسهیلات پرداختی (درصورت استفاده از تسهیلات قبلی)، ضمن ایجاد اندوخته، نسبت به حصول میانگین مورد نیاز اقدام کنند تا پس از اتمام مراحل واریز مستمر ماهیانه مشتری و تسویه تسهیلات قبلی (در صورت وجود)، با رعایت سایر ضوابط و مقررات جاری بانک، بلافاصله از تسهیلات انتخابی خود بهره مند شوند.
تسهیلات امتیازی مهر ایران طرح دیگری بود که اکبری در خصوص آن گفت: منابع قرض الحسنه بانک ها که از محل گردش حساب های اشخاص تأمین می شود، محدود و درخواست های اشخاص برای دریافت تسهیلات از بانک ها نامحدود است.در این رابطه منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز محدود و متقاضیان اخذ تسهیلات قرض الحسنه از این بانک نسبت به سایر بانک ها بیشتر هستند، لذا به منظوراستفاده بهینه از منابع و پاسخگویی مناسب به متقاضیان بویژه افراد نیازمند و اقشارآسیب پذیر، اعطای حق تقدم و امتیاز به صاحبان حساب نزد این بانک برای استفاده از اولویت در دریافت تسهیلات قرض الحسنه فراهم شده و دارندگان حساب های قرض الحسنه (جاری یا پس انداز) می توانند با رعایت ضوابط و مقررات جاری بانک و به انتخاب خودشان از تسهیلات قرض الحسنه این بانک بهره مند شوند.
وی در ادامه اشاره ای به تسهیلات پرداختی بانک داشت و خاطرنشان کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران سال گذشته ۴۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد و در ۷ ماهه نخست سال جاری نیز ۴۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات جدید توسط بانک پرداخت شد.
خدمات الکترونیک بانک ها موضوعی بود که در گفت وگو با مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران مطرح شد . همانگونه که می دانیم زمانی که بانک وامی را به مشتری پرداخت می کند تمام خدمات و اقساط آن از طریق سیستم بانکی انجام می شود. بنابراین بانک نباید از سود تسهیلات و خدمات بانکی مانند ضمانت نامه ها و گشایش ها استفاده کند.اکبری در این خصوص گفت: بخشی از فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران خدماتی است که به مشتری ارائه می دهد و حدود یک چهارم درآمد بانک از محل کارمزد این خدمات است و مابقی از طریق کارمزد تسهیلات قرض الحسنه می باشد.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران در ادامه اشاره ای به افزایش معوقات در سیستم بانکی داشت و تصریح کرد: معوقات این بانک در سطح بسیار اندک و حدود یک درصد است و یکی از بانک های فعال درکشور هستیم که کمترین میزان معوقات بانکی را داریم .
وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک شما در پرداخت یارانه ها فعالیت می کند، اظهار کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانک عامل پرداخت یارانه ها نبوده، اما اگر فردی بانک ما را برای پرداخت یارانه خود معرفی کرده باشد، قطعا از طریق بانک یارانه شخص پرداخت می شود .
لازم به ذکر است که بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال و با مشارکت بانک های دولتی در مورخ ۲۲/۹/۱۳۸۶ افتتاح و با گسترش و توزیع موزون شعب خود در سراسر کشور آغاز به کار کرده است. بانک قرض الحسنه مهرایران باصدور مجوز رسمی بانک مرکزی ج.ا.ا. در تاریخ ۶/۶/۱۳۸۷ و براساس برنامه های تدوین شده، ضمن انجام امور مربوطه به اعطای تسهیلات قرض الحسنه در ارتباط با فعالیتهای حساب قرض الحسنه جاری و بانکداری الکترونیکی اقدام می نماید .


ثبت نظر

ارسال