تهیه سند راهبردی بانکداری اسلامی در پژوهشکده پولی و بانکی/ انعقاد تفاهمنامه همکاری میان بانک قرض الحسنه مهر ایران و پژوهشکده پولی و بانکی

نمایه بانک : دیواندری رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: سند راهبردی بانکداری اسلامی با هدف تسری نظارت شرعی بر نظام بانکی در پژوهشکده پولی و بانکی تهیه شد./ سه تفاهمنامه پژوهشی میان بانک قرض الحسنه مهر ایران و پژوهشکده پولی و بانکی توسط دکتر مرتضی اکبری و دکتر علی دیواندری امضاء شد.
  • چهارشنبه 13 دی 1396 ساعت 23:22

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی  بانک قرض الحسنه مهر ایران، علی دیواندری صبح امروز در مراسم انعقاد تفاهمنامه پژوهشکده پولی و بانکی و بانک قرض الحسنه مهر ایران که با حضور مرتضی اکبری مدیر عامل این بانک برگزار شد، در زمینه انطباق با نظارت شرعی، با تقدیر از عملکرد مثبت در مدت کوتاه فعالیت این بانک اظهار داشت: پیش از تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران جای خالی قرض الحسنه به خوبی احساس می شد زیرا سایر بانک ها بحث قرض الحسنه را به صورت ترکیبی در کنار سایر فعالیت های خود انجام می دادند.
وی افزود: اما با روی کار آمدن این بانک و فعالیت تخصصی در زمینه قرض الحسنه خدمت ارزشمندی به جامعه در این زمینه انجام شده است.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره همکاری پژوهشکده و این بانک، گفت: به درخواست رییس کل بانک مرکزی در پژوهشکده پولی و بانکی سند راهبردی بانکداری اسلامی با هدف تسری نظارت شرعی بر نظام بانکی تهیه شد.
وی ادامه داد: از آنجایی که همواره انجام نظارت شرعی برعملیات بانکی خواسته مردم، مسئولان و مراجع تقلید و افراد ذی نفع در این حوزه است اقدام در این زمینه آاغاز شد.
دیواندری گفت: اما نکته مهم اقدام داوطلبانه بانک قرض الحسنه مهر ایران در این زمینه است که به نظرم این بانک با فعالیت در این زمینه پیشتاز خواهد بود.
وی در ادامه با تاکید بر عملکرد مطلوب این بانک در زمینه مسئولیت های اجتماعی، گفت: یکی از مهمترین ویژگی های مهم این بانک، توجه به مسئولیت و بانکداری اجتماعی در کنار فعالیت های اقتصادی است.
دیواندری با بیان اینکه، دیگر ویژگی قابل توجه این بانک، پویایی و نیروی انسانی کارآمد آن نسبت به عمر فعالیتش است، اظهار داشت: فعالیت و اقدامات توسعه ای این بانک نشان از پویایی و تدبیر مدیریت این مجموعه دارد.
این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: در شرایطی که افزایش حجم سپرده ها قابل تصور نیست، این بانک با رشد سپرده مواجه بوده که این نشان از عملکرد و مدیریت صحیح دارد.
دیواندری با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات نشان دهنده عدم وجود چالش جدی در پرتفوی اعتباری این بانک است، ادامه داد: همچنین پرتفوی اعتباری این بانک خرد است و با آحاد مردم ارتباط دارد و بانکی که با توده مردم در ارتباط است، از ریسک تسهیلاتی کمی برخوردار و برگشت آن نیز تضمین شده است.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی دیگر ویژگی مهم این بانک را هزینه کم منابع عنوان کرد و افزود: یکی از هزینه های بزرگ بانک ها در حال حاضر، هزینه عملیاتی بانک است که موجب عدم تعادل جدی در ترازنامه بانک ها خواهد شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این بانک به دلیل تمرکز بر تسهیلات خرد چنین مشکلی وجود ندارد.
دیواندری، همکاری این بانک با پژوهشکده پولی و بانکی را در سه مرحله عنوان کرد و افزود: بررسی استانداردها، آسیب شناسی برای بهبود ، اصلاح فعالیت ها و انطباق با شرع مرحله اول و بررسی افزایش خدماتی غیر از خدمات سنتی تحت عنوان تسهیلات قرض الحسنه با حفظ هویت قراردادهای قرضی و فلسفه وجودی مرحله دوم این همکاری است.
به گفته وی، سومین مرحله همکاری نیز بررسی چشم انداز فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران در چارچوب های تعیین شده براساس قراردادهای قرضی با توجه به اشتیاق موجود در مجموعه بانک و افزایش اعتماد مردم در این زمینه است. اقدام در زمینه این سه تفاهمنامه در پژوهشکده پولی و بانکی آغاز شده است.


انعقاد تفاهمنامه همکاری میان بانک قرض الحسنه مهر ایران و پژوهشکده پولی و بانکی

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی  بانک قرض الحسنه مهر ایران،  دکتر مرتضی اکبری در رابطه با مفاد این تفاهمنامه بیان داشت: «ارزیابی عملیات فعلی این بانک از منظر انطباق با شریعت و طراحی الگوی نظارت شرعی»، «طراحی ۶ ابزار اسلامی جدید در قالب عقد قرض الحسنه برای کاربرد در بانک قرض الحسنه مهر ایران» و «توسعه ابزارهای قابل استفاده بانک در قالب سایر عقود اسلامی (به ویژه عقد مرابحه) با رویکرد تأمین مالی خرد» از محورهای مطرح شده در این سند همکاری است.
وی ادامه داد: هدف از فاز اول طرح پژوهشی ارزیابی عملیات بانکی در بانک قرض الحسنه مهرایران، ارزیابی عملیات این بانک به عنوان یکی از موسسات تاثیرگذار در نظام بانکی کشور از منظر انطباق با شریعت، طراحی ابزارهای اسلامی جدید برای آن و معرفی این بانک به عنوان الگوی موفق اجرای بانکداری اسلامی در کشور است.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران تصریح کرد: ارزیابی عملیات فعلی بانک از منظر تجهیز منابع، تخصیص منابع و خدمات، صدور گواهی انطباق با شریعت توسط پژوهشکده پولی و بانکی در رابطه با ماهیت فقهی ابزارها و شیوه‌های مورد استفاده (در صورت تامین معیارهای شرعی) و طراحی الگوی استقرار ساختار نظارت شرعی در بانک قرض الحسنه مهرایران با استفاده از تجارب و استانداردهای بین‌المللی، سه حوزه ای است که در فاز اول مطالعاتی این همکاری قرار می گیرد.
وی افزود: فاز دوم این طرح پژوهشی ارزیابی عملیات بانکی در بانک قرض الحسنه مهرایران از نظر انطباق با شریعت و طراحی ابزارهای اسلامی جدید است.
دکتر اکبری اظهارداشت: این طرح تحقیقاتی تلاش می‌کند تا در راستای تقویت جایگاه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در اجرای بانکداری اسلامی در کشور، به طراحی ۶ ابزار اسلامی جدید در قالب عقد قرض‌الحسنه (منطبق با ساختار موجود فعالیت‌های بانک‌ قرض‌الحسنه مهر ایران) بپردازد. 
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران خاطرنشان ساخت: طراحی صکوک قرض‌الحسنه، صکوک وقف، سپرده‌های قرض‌الحسنه امتیازی، تسهیلات قرض‌الحسنه مبتنی بر وثیقه‌گذاری اموال منقول با ارزش، کارت اعتباری قرض‌الحسنه و اعتبار اسنادی مبتنی بر قرض‌الحسنه از جمله ابزارهای مطرح شده در این پژوهش به شمار می آید.
وی ادامه داد: در فاز سوم، طرح پژوهشی ارزیابی عملیات بانکی در بانک قرض الحسنه مهرایران از منظر انطباق با شریعت و طراحی ابزارهای اسلامی جدید مورد بررسی قرار می گیرد.
دکتر مرتضی اکبری در ادامه افزود: این طرح تحقیقاتی تلاش می‌کند تا به طراحی ابزارها و شیوه‌های قابل استفاده در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در قالب سایر عقود اسلامی (به ویژه عقد مرابحه و استفاده از کارت اعتباری) با رویکرد تامین مالی خرد و ارائه تسهیلات اشتغال‌زا بپردازد.
شایان ذکر است، در این تفاهمنامه مدت زمان لازم برای اجام این سه فاز مطالعاتی به ترتیب ۱۲، ۱۵ و ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.


ثبت نظر

ارسال