آثار کاهش نرخ رشد نقدینگی در سال آینده نمایان می شود

نمایه بانک : مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به کاهش ۱۶ واحد درصدی رشد نقدینگی در دولت سیزدهم نسبت به زمان شروع به کار دولت ابراز امیدواری کرد که آثار و برکات آن در سال آینده نمایان خواهد شد.
  • چهارشنبه 22 شهریور 1402 ساعت 17:53

خبرنگار و نویسنده : نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی گفت: در سال 1402 رویکرد بانک مرکزی در کنترل رشد ترازنامه ها پیگیری تغییرات به وجود آمده در شرایط کنونی بوده که معادل 25 درصد هدف گذاری شده است و تا مرداد ماه سال جاری نرخ رشد نقدینگی نسبت به مدت مشابه پارسال  به 9/26 درصد رسیده است . با توجه به اینکه نرخ رشد نقدینگی در مدت مشابه 38 درصد بوده ، بیانگر کاهش 11 درصدی در رشد نقدینگی است.

 

وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی بیان داشت: رویکرد بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی  از سال ۱۳۹۹  تحت عنوان کنترل رشد ترازنامه بانکها بوده  و همچنین برطرف کردن اشکالات مترتب ازآن و در سال ۱۴۰۰ نیز دارایی ترازنامه بانکها مورد بررسی قرار گرفت و از سال  ۱۴۰۱ نظارت بر بدهی ترازنامه بانکها آغاز شد.

 

مهدی زاده در ادامه گفت : ‌شفاف سازی اجرای این سیاست از دیگر رویکردهای بانک مرکزی در زمینه کنترل نرخ رشد نقدینگی بوده و به همین جهت مقدار رشد تزارنامه بانک ها نیاز به معیار نظارتی داشت که از سال 1401 این نگاه حاکم شد که برای  مقدار رشد تراز نامه بانکها معیار نظارتی تعیین شد و هر بانک بر اساس شرایط شاخص های نظارتی طبقه بندی شده و نسبت های رشد سقف ترازنامه بر حسب شرایطی که هر بانک داشت ابلاغ گردید.

 

شاخص های نظارتی نسبت کفایت سرمایه ، میزان  اضافه برداشت و میزان  تبعیت بانکها از مقررات بانک مرکزی و به طور کلی ترکیبی از شاخص های نظارتی برای تعیین سقف رشد ترازنامه بانکها تعیین شده است که در این میان نسبت کفایت سرمایه بانکها به عنوان یک  متر و معیارتعیین کننده برای ربته بندی بانکها در نظر گرفته شده است.

 

مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی در ادامه افزود: عدم تطبیق کاهش نرخ رشد نقدینگی با رشد پایه پولی که از جانب رخز رسانه ها مطرح شده ، نیاز به بررسی های کارشناسی بیشتری دارد و در متغیرهای پایه پولی و اجزای آن مسائل تخصصی  وجود دارد که تحلیل آنها باید با اتکای به اطلاعات جانبی انجام شود.


ثبت نظر

ارسال