اقتصاد ایران به سمت بهبود در حال حرکت است

نمایه بانک : رشد اقتصادی ایران در فصل دوم سال 2021 علیرغم آسیب های ناشی از همه گیری ویروس کرونا، خود نشانه ای محکم بر بهبود وضعیت اقتصادی ایران و خروج از شرایط رکود است.
  • یکشنبه 2 آبان 1400 ساعت 14:30

خبرنگار : نازیلا محمدی 

به گزارش نمایه بانک ، در جلسه ای که با حضور مدیرعامل صندوق بین المللی پول، وزرای اقتصاد، روسای کل بانک‌های مرکزی و روسای موسسات مالی منطقه‌ای حوزه «مناپ» (MENAP)  صورت مجازی برگزار شد، صالح آبادی به عنوان رئیس بانک مرکزی ایران گفت: ایران نیز همانند بسیاری از کشورها، آسیب سختی از همه گیری ویروس کرونا دید ولی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا در مسیری مستحکم برای بهبود اقتصادی قرار گیرد. آخرین آمارهای منتشره بیانگر  رشد 6.2 درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در فصل دوم سال 2021 است که این عدد دستاورد قابل توجهی با وجود محدودیت شدید ایران در دسترسی به منابع خارجی خود و در نتیجه عدم امکان خرید واکسن از خارج به دلیل تحریم های آمریکا است.

 

بخش غیر نفتی در این دوره 4.7 درصد رشد کرده که نشان می دهد که اقتصاد ایران به طور قابل توجهی از رکود خارج شده و به سمت بهبود حرکت کرده است. همچنین به دلیل پیگیری سیاست های حمایتی مالی و پولی دولت و بانک مرکزی ایران، نرخ بیکاری در سه ماهه دوم سال 2021 به 8/8 درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش را نشان می دهد.

 

صالح آبادی در ادامه بیان داشت : روند کلی تخصیص SDR در سال 2021 برای کمک به اعضا در زمینه هزینه های مربوط به کوید 19 مناسب نبوده و همچنین یک فرصت تاریخی برای افزایش منابع وام دهی صندوق بین المللی پول از طریق مشارکت داوطلبانه بخشی از اعضا با منابع خارجی قوی در صندوق توسعه پایداری با مدیریت صندوق بین المللی پول برای کمک به اعضا در رویارویی با چالش های بلندمدت متعدد، از جمله کاهش فقر ، تقویت سرمایه فیزیکی و انسانی و تقویت سطح تاب آوری در برابر تغییرات آب و هوایی ایجاد شده است و باید گفت که حمایت صندوق باید با اولویت های کشور مطابقت داشته باشد.

 

وی افزود: مسئله ای که این روزها  برای خاورمیانه و به ویژه ایران بسیار اهمیت دارد مشکل کمبود شدید آب و سقوط چشمگیر سطح آب و خشکسالی در سالهای اخیر است.

 

واژه MENAP را صندوق بین‌المللی پول در تحلیل‌های آماری خود به کار برد که شامل کشورهای منا (MENA خاورمیانه و شمال آفریقا) به علاوه‌ افغانستان و پاکستان است.
 

ثبت نظر

ارسال