بانک ایران زمین در راه توسعه خدمات بانکی در فضای شبکه های اجتماعی

نمایه بانک : در عصر دیجیتال مشتریان بانک ها به دنبال ارائه خدمات بانکی در بستر شبکه های اجتماعی هستند و با توجه به حضور گسترده کاربران دراین شبکه ها، فرصتی برای بانکها به وجود آمده تا برای ارائه خدمات به کسب و کارها و مشتریان وارد فضای شبکه های اجتماعی شوند.
  • سه شنبه 3 خرداد 1401 ساعت 12:0

به گزارش نمایه بانک ، در عصر دیجیتال مشتریان بانک ها به دنبال ارائه خدمات بانکی در بستر شبکه های اجتماعی هستند و با توجه به حضور گسترده کاربران دراین شبکه ها، فرصتی برای بانکها به وجود آمده تا برای ارائه خدمات به کسب و کارها و مشتریان وارد فضای شبکه های اجتماعی شوند.

 

شبکه های اجتماعی سبب شده اند تا ارتباط دورادور و اندک مشتریان با بانک مورد نظرشان ، به یک ارتباط گسترده  و بی واسطه تر تبدیل شود. خصوصا اینکه یکی از راههای جلب اعتماد مشتریان در ارائه و پذیرش خدمات مالی ، ارتباط نزدیکتر و تعامل دوسویه است.

 

آمارها نشان دهنده  افزایش میزان استفاده از رسانه های اجتماعی است و میلیونها نفر در کشورمان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و این موضوع فرصت بی نظیری را برای تعامل، کسب و کار و ارائه خدمات فراهم کرده است. ضمن اینکه استقبال از شبکه های اجتماعی توجه کسب و کارهای گوناگون را نیز به خود جلب کرده است.

 

شبکه‌های اجتماعی به افراد این امکان را می دهد تا آموزش و اطلاعات لازم در مورد خدمات، محصولات و موسسات مالی به دست آورند.

 

وجود این فضا بسیار تعامل آفرین است و فرصتی است که بانک ایران زمین آن را به غنیمت شمرده و در راستای سیاست گذاری های مشتری مدارانه خود به این امر پرداخته است.  خدمات متعددی در جهت رضایت مشتریان بانک ایران زمین طراحی شده که از جمله آنها می توان به خدمات پرداخت قبض و خرید اینترنی به صورت غیرمستقیم از طریق شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

 

خدماتی مانند پرداخت قبض و خرید اینترنت به صورت غیر مستقیم و از طریق شبکه های اجتماعی به مشتریان ارائه شده که مورد استقبال مشتریان نیز قرار گرفته است . البته هنوز امکان ارائه مستقیم خدمات بانکی در شبکه های اجتماعی فراهم نشده است.

 

از دیگر موارد استفاده بانک ایران زمین از شبکه های اجتماعی ، مبحث اطلاع رسانی به مشتریان است که در آن سعی شده تا از نظرات مشتریان  برای بهبود عملکرد و فرایندها استفاده شود.

 

«همیار بانک ایران زمین» نمونه ای از حضور بانک ایران زمین در شبکه های اجتماعی  است که یک اپلیکیشن قابل دانلود در کافه بازار است که امکانات و خدمات بانک ایران زمین را در فضای شبکه های اجتماعی معرفی می کند. در این اپلیکیشن فهرست و مشخصات شعب بانک به تفکیک استان ها ، فهرست و مشخصات سرپرستی های بانک ‏، موقعیت مکانی شعب و ‏ATM‏ ها بر روی نقشه، ‏آموزش های بانکداری الکترونیک، ‏معرفی سامانه های پیامکی بانک، برقراری تماس فوری ‏، ‏ارتباط الکترونیکی با واحد های سازمان، ‏تماس بدون شماره گیری با مرکز ارتباط با مشتریان، ‏برقراری تماس با تلفن بانک ایران زمین، ‏باشگاه مشتریان بانک ایران زمین، ‏عضویت در شبکه های اجتماعی بانک، دانلود همراه بانک ایران زمین (مستقیم)‏، ‏اخبار بانک (بدون مراجعه به سایت)‏، ‏اتصال به اینترنت بانک، ‏اتصال به صفحه خدمات اینترنتی کارت، ‏‏صفحه استعلام ضمانت نامه (بدون مراجعه به سایت)‏، ‏صفحه محاسبه سود بانکی (بدون مراجعه به سایت)‏ وجود دارد.

 

البته فضای شبکه های اجتماعی بیشتر در اختیار مشاغل آنلاین است و ارائه خدمات مالی و بانکی  در بستر شبکه های اجتماعی هنوز شکل منسجمی ندارد اما از آنجا که بزودی ارائه خدمات مالی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی  به یک ضرورت تبدیل خواهد شد، الزام توجه به این حوزه برای صنعت بانکداری کشور احساس می شود و این امر در افق نزدیک برنامه های بانک ایران زمین قرار دارد.

 

ارائه خدمات بانکی بر بستر شبکه های اجتماعی باید به استاندارد نزدیک شود و برای جلوگیری از ریسک های احتمالی در خرید ها در فضای شبکه های اجتماعی مانند تلگرام یا اینستاگرام لازم است که درگاه های بانکی در شبکه های اجتماعی راه اندازی شود و خدمات مالی به صورت استاندارد و با کمترین ریسک در این حوزه ارائه شود.

 

در دنیای بانکها امروزه  رفتار مشتریان مورد مطالعه قرار می گیرد و خواسته های آنها در شبکه های اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرد و بانک ها برای موفقیت در عرصه تنگاتنگ رقابت در جلب مشتریان بیشتر  سعی دارند تا با  ایجاد یک رابطه نزدیکتر و ارائه خدمات شخصی سازی شده، اعتماد مشتریان را جلب کنند. اما این رابطه باید فراتر از پشتیبانی باشد و ابزارهایی باید در اختیار مشتریان گذاشت تا ضمن بهره مندی از خدمات آنلاین ، در پس انداز ، سرمایه گذاری و خدمات شخصی سازی شده هم رضایت مشتریان را به خود جلب کنند.

 

نویسنده و خبرنگار : نازیلا محمدی


ثبت نظر

ارسال