هیجانات منفی اخیر فروکش می‌کند/ ریزش خاصی پیش‌بینی نمی‌شود

نمایه بانک : حسن قاسمی به دلیل وجود جریان نقدینگی خوب و مناسب بودن حجم معاملات، بازار را در چند ماه آینده همراه با ریزش خاصی عنوان نکرد و افزود: هیجانات منفی روزهای اخیر نیز طی چند روز آینده فروکش خواهد کرد»
  • شنبه 27 مهر 1398 ساعت 15:0

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از بازار سرمایه (سنا) ، قاسمی با بررسی روند کنونی بازار گفت: عمده رشد بورس در نیمه نخست سال ناشی از افزایش قیمت سهام شرکت های کوچک و نیز شرکت هایی بوده است که شاید خیلی دلایل بنیادینی برای توجیه رشدشان وجود نداشته‌اند؛ دراین میان سهام شرکت های بزرگ و گروه هایی مانند فلزات، معدنی، پتروشیمی و پالایشی به تناسب بقیه شرکت ها رشد نکردند. به نظر می رسد در نیمه دوم سال، عمده رشد برای سهام شرکت های بنیادین یا تک سهم‌های خاصی وجود دارد که ممکن است در صنایع مختلف و با محرک های بنیادین رو به رو باشند.

مدیرعامل کارگزاری «آینده نگر خوارزمی» اضافه کرد: به طور طبیعی نمی توان انتظار داشت که بورس، به طور مداوم در حالت مثبت و صعودی باشد، زیرا در نیمه نخست سال با ورود جریان نقدینگی مواجه بودیم، در آن زمان شرایط مثبت بازار سهام، فراوانی بیشتری داشت و شاید به همین دلیل منفی شدن بازار در روزهای اخیر برای برخی سهامداران غیر عادی بود؛ این در حالیست که همان طور که در بالا اشاره شد، ماهیت بورس همراهی نوسات مثبت و منفی توامان با یکدیگر است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته شدت این هیجان و منفی شدن بازار طی چند روز اخیر جدای از ماهیت بازار، ناشی از نبود هدف قیمتی برای سهامداران و سرمایه گذاران است؛ بنابراین حضور گروه های غیرحرفه ای در بازار سبب شده است تا سرمایه‌گذار به طور مثال حاضر شود یک سهم را از رِنج سقف قیمت تا کف قیمتی به فروش برساند.

قاسمی در خصوص ارزش نقدینگی در بازار و اینکه چقدر احتمال دارد کاهش فشار عرضه داشته باشیم به (سنا) گفت: به نظر من شدن رشد همه سهم ها به طور عمومی در بازار با فشار نیمه نخست سال نخواهد بود و همانطور که اشاره کردم باید شرکت ها را با بررسی بیشتری مورد مطالعه و تحلیل وضعیت بنیادی قرار داد و با در نظر گرفتن چشم‌انداز قیمتی و سودآوری آنها، به انتخاب گزینه های سرمایه گذاری پرداخت.

وی تصریح کرد: به نظر من بهترین حمایتی که می توان از سرمایه گذاران خرد داشت این است که در راستای شناخت و یادگیری این بازار حرفه ای برای آنها تلاش شود و در کنار آن هم تقارن اطلاعاتی و دسترسی همه فعالان بازار به «اطلاعات» به عنوان مهمترین کالایی که در این بازار رد و بدل می شود، وجود داشته باشد.

مدیرعامل کارگزاری «آینده نگر خوارزمی»، علاوه بر قیمت جهانی محصولات و نیز قیمت فروش کالاها، یکی از مهمترین عواملی که (به عنوان عوامل درون بازار) می تواند روی سرمایه تاثیر بگذارد را حجم معاملات عنوان کرد و توضیح داد: حجم و ارزش معاملات هم در مقیاس سهم و هم در مقیاس کل بازار شاید یکی از مهمترین عوامل بنیادینی است که بعد از مهمترین عوامل موثر بر سودآوری شرکت ها توسط تحلیلگران بررسی می شود و باید به آن توجه داشت.

وی افزود: ارزش معاملات بر سرمایه گذار، اثر روانی هم می گذارد، زیرا سرمایه گذار مطمعن می شود که علاوه بر خودش که در آن سهم سرمایه گذاری کرده است، حجم قابل توجهی هم توسط سایر سهامداران در یک نماد خاص و در کل بازار معامله می شود؛ این موضوع در مسایل مالی و رفتاری به عنوان یک فاکتور اطمینان بخش دیده می شود که سهامداران می‌توانند از این موضوع به عنوان آیتمی که برای ورود پول سیگنال می دهد، استفاده کنند.

ضمن اینکه سرمایه گذارهای بزرگ هم وقتی متوجه می شوند عمق یک بازاری به لحاظ ارزش معاملات زیاد است با خیال راحتتری پولشان را وارد می کنند.

قاسمی در پایان گفت: به نظر من بهتر است تا سیاست های اقتصادی به سمتی پیش رود که نرخ ارز با ثبات نسبی رو به رو باشد تا با نوسانات شدید در این زمینه نداشته باشیم.

بازار پولی و شبکه بانکی ما از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت برای فروش اوراق خود نباید به افزایش نرخ بهره بپردازد، زیرا این موضوع به ضرر کل اقتصاد است. در چنین شرایطی سرمایه‌گذار خرد هم از ورود سرمایه اش به بازار بورس بیشتر بهره مند خواهد شد و این موضوع به تشکیل سرمایه توسط پول های کوچک به خصوص از طریق بازار سرمایه در اقتصاد کشور کمک می کند. 


ثبت نظر

ارسال