صنعت بیمه باید نماد صنایع پاسخگو باشد

نمایه بانک : هم‌اندیشی با رسانه‌ها از نیازهای جدی صنعت بیمه کشور است که در ترسیم راهبردها و اجرای سیاست‌های نهاد ناظر صنعت بیمه نقش غیرقابل انکاری را ایفا می‌کند.
  • دوشنبه 10 بهمن 1401 ساعت 18:40

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی ، دکتر مجید مشعلچی که در جمع خبرنگاران حوزه اقتصاد و بیمه سخن می‌گفت، با اعلام این مطلب افزود: شفاف‌سازی عملکردها در گرو پاسخگویی سریع و صریح است و به همین خاطر از شرکت‌های بیمه درخواست کرده‌ایم تا در ظرف زمانی مشخصی نسبت به معرفی سخنگوی خود اقدام کنند تا نمونه عینی از صنعت بیمه پاسخگو بعد از عملیاتی شدن بیمه مرکزی پاسخگو را به نمایش بگذاریم.

 

سخنگوی بیمه مرکزی انسجام‌بخشی به رسانه‌های تخصصی بیمه را یک ضرورت آشکار دانست و گفت: برطرف‌کردن معایب و اشکالات در نظارت و اداره صنعت بیمه در سایه هم‌افزایی و هم‌اندیشی رسانه‌ها و مدیران متولیان بنگاه‌های بیمه‌ای امکان‌پذیر خواهد بود.

 

دکتر مشعلچی در پاسخ یکی از خبرنگاران در خصوص اخذ گزارش هزینه عوارض بیمه‌ای تصریح کرد: بر اساس قانون، اختصاص عوارض بیمه‌ای، مستلزم کاهش هزینه‌های خسارت حوادث رانندگی است که انتظار می رود به صورت شفاف از سوی نهادهای ذیربط به شورای عالی بیمه اعلام شود.

 

قائم مقام بیمه مرکزی از ضرورت ارائه گزارش سه ماهه هزینه‌کرد عوارض بیمه‌ای و همچنین اراده بیمه مرکزی برای نظارت بر فرآیند این هزینه‌کرد خبر داد و اظهار داشت: نهادهای دریافت‌کننده عوارض بیمه‌ای اعم از وزارت بهداشت، راهنمایی و رانندگی، سازمان راهداری و نظایر آن تکالیفی را بر عهده دارند که چکیده آن کمک به کاهش تلفات جاده‌ای و قربانیان تصادف است و بیمه مرکزی حق بررسی گزارش عملکرد آنان را برای خود محفوظ می‌داند.

 

دکتر مشعلچی در پاسخ خبرنگاری دیگر در خصوص همراهی صنعت بیمه با سامانه نظام نسخه‌های الکترونیکی، گفت: موضوع سلامت الکترونیک از جمله تکالیفی است که در قالب نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی بر عهده دولت‌های پیشین بود که در دولت سیزدهم به مرحله اجرا رسیده است.

 

وی در همین راستا با تاکید بر این مطلب که در خصوص سلامت الکترونیک تکلیف قانونی و ماموریت اختصاصی بر عهده نهاد ناظر صنعت بیمه نیست، از عزم بیمه مرکزی و صنعت بیمه برای ورود به این عرصه خبر داد و گفت: اتصال چند شرکت بیمه به سامانه یکپارچه "سپاس" نهایی شده و شرکت‌های دیگر بیمه نیز به تدریج به این سامانه و همچنین چرخه تبادل اطلاعات و ارائه خدمات می‌پیوندند.

 

عضو هیات عامل بیمه مرکزی دیدگاه نهاد ناظر صنعت بیمه را در خصوص افزایش کارمزد نمایندگان شبکه فروش مثبت ارزیابی کرد و گفت: شورای عالی بیمه قطعاً در مسیر ایجاد انگیزه و دلگرمی برای نمایندگان و سایر فعالان شبکه فروش گام‌های بلندی را برمی‌دارد.

 

وی در همین راستا اظهار داشت: کارگزاری‌های برخط که در چارچوب‌های شفافیت حرفه‌ای، رابطه کسب و کار متناسبی را با شبکه غیربرخط فروش برقرار کنند، بیش از پیش از سوی نهاد ناظر صنعت بیمه مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

 

دکتر مشعلچی فرایند فناور‌ پایه و فعالیت در چارچوب محوریت سامانه ها را از مهم‌ترین مولفه‌های صدور مجوز برای شرکت‌های بیمه‌ای اعلام کرد و افزود: همانگونه که در آیین سه‌شنبه‌های نوآورانه به اثبات رسید، نهاد ناظر صنعت بیمه، ارتقای کیفیت بدون نوآوری را مقدور نمی‌داند و باید این مسیر نوآورانه و خلاقانه را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

 

وی از ضرورت تسهیل گری تدریجی در ورود سرمایه انسانی جوان، پر انگیزه و فناور به صنعت بیمه سخن گفت و خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی بدنه کارشناسی و مدیریتی صنعت بیمه در گرو ورود نیروهای کارآمد، جوان و فناور به این صنعت است.

 

سخنگوی بیمه مرکزی در پاسخ پرسش مبنی بر چرایی کاهش ضریب نفوذ بیمه در کشور، ضمن رد این ادعا تصریح کرد: رتبه پیشین ایران تنها در گفتمان خارجی و به دلیل نوسانات نرخ ارز تغییر کرده وگرنه در سطح منطقه هنوز حرف اول را می زنیم و در خاورمیانه از جایگاه قابل دفاعی برخوردار هستیم.

 

وی 90 درصد بیمه‌نامه‌های صادرشده در کشور را مبتنی بر ریسک عنوان کرد در حالی که تنها حدود 61درصد بیمه نامه های صادره در سایر کشورها به طور متوسط مبتنی بر ریسک است و در ادامه وضعیت صنعت بیمه در کشورهای دیگر را در دو بخش ریسک‌محور و سرمایه‌محور تشریح کرد و افزود: ضریب نفوذ بیمه یک عدد ثابت نیست بلکه یک متغیر است که با میزان حق بیمه تولیدی و جی دی پی کشور در زمان معنا پیدا می کند.

 

مشعلچی تصریح کرد: با وجود تحریم‌های گسترده و موانع پیش رو به جرات اعلام می‌کنم که صنعت بیمه به نسبت بسیاری از صنایع از توسعه قابل قبول برخوردار بوده است به طوری که در 5سال منتهی به سال مالی 1400 میزان حق بیمه های تولیدی به طور متوسط هر سال 36درصد رشد کرده است و انتظار می رود در پایان سال مالی 1401 این رشد به حدود 40درصد برسد.

 

سخنگوی بیمه مرکزی موضوع مالکیت معنوی ایده‌های نوین بیمه‌ای را یک مساله جدی و اساسی دانست و گفت: با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های آیین‌نامه‌های مرتبط و مواد قانونی دیگر اجازه نخواهیم داد حقی از نوآوران تضییع شود.

 

شایان ذکر است در این نشست خبری پرسش‌هایی در خصوص کیفیت و کمیت فرهنگ‌سازی محصولات و خدمات بیمه، حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده ناشی از قطعی برخی شبکه‌های مجازی، مولدسازی دارایی‌های دولت و نگاه بیمه مرکزی به این مقوله و هم‌افزایی استارت آپ‌ها و شبکه فروش سنتی نیز مطرح شد که سخنگوی بیمه مرکزی به آنها پاسخ داد.

 

در پایان قائم مقام بیمه مرکزی فهرستی از توفیقات بیمه مرکزی و صنعت بیمه را طی یکسال گذشته مطرح و از اصحاب رسانه درخواست کرد در کنار بیان چالشها و دغدغه ها، دستاوردهای این صنعت را نیز بیان کنند تا جهاد تبیین که مهمترین رکن آن، رسانه های متعهد و اخلاق مدار هستند به نحو احسن اجرایی گردد.


ثبت نظر

ارسال