اصلاح قانون زمینه ساز رفتن به سمت نظام آماری ثبتی مبنا

نمایه بانک : رئیس مرکز آمار ایران در نشستی که به مناسبت روز ملی آمار برگزار شد گفت: بسترسازی برای مدرن‌سازی آماری در سال جاری آغاز شده و در زمینه رسیدن به آن نیازمند همکاری سه قوه هستیم . کشور در حال گذار از آمارهای سنتی به مدرن است و دستگاه‌ها نقش اول را در اجرایی شدن آن ایفا می کنند و این امر باید با راه‌اندازی سامانه‌های قوی و متناسب با نیازهای اداری و پاسخگویی آماری ایجاد شود.
  • یکشنبه 30 مهر 1396 ساعت 1:32

به گزارش نمایه بانک ، به گفته رئیس مرکز آمار ایران برای رفتن به سمت نظام آماری ثبتی مبنا نیاز به اصلاح قانون داریم.

امید علی پارسا در نشستی که به مناسبت روز ملی آمار برگزار شده بود گفت : برای رسیدن به مدرن‌سازی آماری پیش‌نیازهایی لازم است که یکی از آنها اصلاح قانون است که باید ضمانت اجرایی داشته باشد. برنامه داریم که دیگر برای سرشماری در خانه‌ها نمی‌رویم، بلکه همه فعالیت‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی، تخصصی ذیربط انجام می‌شود و یک تصویر واقعی از آن در مرکز آمار ارائه خواهد شد، بنابراین آمارها با کیفیت خواهند بود.

رئیس مرکز آمار ایران در ادامه افزود: قرار نیست مدرن‌سازی آمار از همین فردا اتفاق بیفتد، ولی در تلاشیم کمتر از ۷، ۸ سال آینده این اتفاق صورت بگیرد.

وی با اشاره به موضوع نظام سنتی آماری گفت: دستگاه‌ها در این نظام منفعلند و آمارها بر نظر کارشناسی بوده و حتی برخی نیز از ارائه آمار خودداری می‌کنند.

پارسا در خصوص حذف سرشماری‌ها گفت: در نظام آماری مدرن، اطلاعات مبتنی بر آمار ثبتی مبنا انجام خواهد شد که دقیق است. در سال ۱۴۰۰، سرشماری به شیوه سنتی انجام نمی‌شود. روش نمونه‌گیری البته به قوت خود باقی می‌ماند و مرکز آمار ایران تعامل خود با مردم را ادامه می‌دهد.

رئیس مرکز آمار ایران افزود : روش ثبتی مبنا یک شیوه فراقوه‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات است و تمامی قوا و دستگاههای اجرایی باید برای اجرای موفق آن از هیچ تلاشی دریغ نکنند. در روش کنونی سرشماری که برای سرشماری سال ۱۳۹۵ نیز به کار گرفته شد، هر ۵ تا ۱۰ سال، یک بار سرشماری انجام می‌شود؛ اما در روش ثبتی مبنا سرشماری با کمک پایگاههای اطلاع رسانی سایر دستگاهها انجام می‌شود.


ثبت نظر

ارسال