بازار جدید ارزی سپر تورم می‌شود؟

نمایه بانک : اقتصاد ایران در سال‌های اخیر دچار رکود تورمی شده که تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی تاثیر قابل توجهی بر تورم دارد، از این رو عموم تصمیمات در حالی اتخاذ می‌شود که تورم کشور کنترل شود که در جدیدترین تصمیمات دولت به دنبال مدیریت بازار ارز و جهت دادن به نقدینگی سرگردان با مهار تورم است.
  • شنبه 7 اردیبهشت 1398 ساعت 19:25

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، در روزهای پایانی سال گذشته بود که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خبر از راه اندازی بازار باز را اطلاع دادند که با توجه به انتخاب هیئت مدیره و اطلاعات به دست آمده قرار بر آن است تا از هفته آینده این بازار آغاز به کار کند این بازار در راستای مدیریت و سروسامان دادن به بازار ارز و جلوگیری از فعالیت برخی بازیگران غیرمجاز بازار ارز راه اندازی شده است، فارغ از خروجی این بازار برای بازار ارز در اقتصاد چند سال اخیر که درگیرد رکود تورمی شده است هر تصمیمی در اقتصاد ایران همراه با افزایش و در اندک مواردی کاهش تورم است و حال جای سوال دارد که آیا بازار باز تورم را کنترل و مهار می‌کند؟

در پاسخ به این سوال ایمان اسلامیان- کارشناس مسائل اقتصادی - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای سیاست بازار باز در بسیاری از کشورهای دنیا اظهار کرد: این سیاست در بسیاری از کشورهای جهان مانند ژاپن و آمریکا به عنوان یکی از مهمترین ابزارها برای تثبیت شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم استفاده می‌شود. حال با این شرایط شاید بتوان گفت در این اقتصاد که تمام تصمیمات اقتصادی و سیاسی تورمی به همراه دارد، این بار باید در انتظار کاهش نرخ تورم بود.

در هفته‌های اخیر شاخص بورس روند صعودی قابل توجهی به خود گرفته که بسیاری از کارشناسان دلیل این روند صعودی را کاهش ارزش پول ملی می‌دانند و معتقدند که در اقتصاد کشور اتفاق خاص و قابل توجهی رخ نداده است، حال با وجود این شرایط که اقتصاد ایران با کاهش ارزش پول ملی روبرو بوده و کاهش تورم و رکود بسیار حائز اهمیت است علی صحرایی- مدیرعامل بورس تهران هدایت درست نقدینگی موجود در جامعه به بورس می‌تواند سپر تورم شود و منجر به خلق ثروت و افزایش تولید ملی خواهد شد. این گفته در حالی مطرح می‌شود که در سال‌های اخیر نقدینگی به بازارهایی همچون مسکن، ارز، طلا، سکه و خودرو سوق پیدا کرده و در بسیاری از موارد موجب تخریب این بازارها و تغییر مسیر غیرمنطقی آنها شده است.

گیجی مسکن

بازار مسکن با وجود آنکه برای بسیاری دست نیافتنی شده است، اما همچنان اخبار آن برای بسیاری از افراد مورد توجه است، در روزهای پایانی سال گذشته بررسی‌ها حکایت از آن داشت که میانگین قیمت مسکن به ۱۰ میلیون تومان رسیده بود و خرید مسکن برای بسیاری از افراد به آرزو تبدیل شده بود و آنچنان تقاضایی با توجه به روند صعودی قیمت‌ها در بازار وجود نداشت، حال بررسی‌های قیمت در فروردین ماه سال جاری حکایت از آن دارد با توجه به افت ۷۷ درصدی معاملات نسبت به اسفندماه، میانگین قیمت فروردین ماه نمی‌تواند چندان قابل اعتنا باشد. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن شهر تهران در فروردین ماه به ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در هر متر مربع رسیده که نسبت به فروردین ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۰۳ درصد و نسبت به اسفندماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۳.۱ درصد رشد یافته است. کارشناسان می‌گویند به شرط ثبات قیمت ارز، رشد ماهیانه قیمت مسکن در ماه‌های آینده به صفر می‌رسد و در مجموع نوعی گیجی به بازار در زمینه عدم تصمیم‌گیری قاطع از سوی فروشندگان ایجاد شده است.

درآمدهای دولت آب رفت

دولت از محل‌های مختلفی به درآمدزایی و هزینه کرد می‌پردازد که برخی از این منابع فروش نفت و دریافت مالیات از محل‌های مختلف است که طی یکی دو سال اخیر مالیات به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و برخی از کالاها تا حدودی آب رفته است، اما با این وجود بررسی‌های نشان از آن دارد در ۹ ماهه سال گذشته، نسبت درآمدهای مالیاتی دولت به تولید ناخالص داخلی حدود ۴.۵ درصد بوده که این عدد در قیاس با مدت مشابه سال قبل از آن کاهشی یک درصدی را نشان می‌دهد. در طول همین مدت سهم مالیات از درآمدهای دولت حدوداً ۳۰ درصد بوده که فاصله‌ای هفت درصدی با رقم ۳۷ درصدی پیش‌بینی شده در بودجه سال ۱۳۹۷ را نشان می‌دهد. در طول این مدت سهم نفت و فراورده‌های نفتی در درآمدهای دولت افزایش یافته و با رسیدن به عدد ۳۵ درصد، افزایش شش درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

در سالی که گذشت از حدود ۱۴ میلیارد دلار صادرات ایران بدون احتساب نفت خام، رقمی حدوداً ۱۲.۸ میلیارد دلاری همچنان از طریق فراورده‌های نفتی به دست آمده و در شاخص کل نیز نفت سهم خود را در کل درآمدهای ایران بالا برده است.

عرضه گوشت دولتی ادامه دارد

در روزهای پایانی فروردین ماه بدنه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز داده بودند اما با گذشت چند روز و اعلام قیمت گوشت در فضای مجازی و سایت‌های عرضه گوشت به نرخ ارز نیمایی، وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیأت دولت خبر عدم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گوشت را رد کرد و اعلام کرد که ارزش ۴۲۰۰ تومانی به واردات گوشت اختصاص داده می‌شود.

حال در این رابطه بر اساس جدیدترین بررسی‌های صورت گرفته همچنان گوشت قرمز تنظیم بازاری در برخی سایت‌های اینترنتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

در این رابطه یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی به ایسنا گفت که گوشت قرمز تنظیم بازاری همچنان و تا به اتمام رسیدن ذخایر واردات صورت گرفته در گذشته عرضه خواهد شد و عرضه صورت گرفته در بازار در حال حاضر نیز مربوط به گوشت وارد شده در گذشته است.

وی افزود: درباره اینکه چه میزان گوشت قرمز تازه با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و تا چه زمانی عرضه این محصول پروتئینی ادامه خواهد داشت، اطلاعات دقیقی نداریم و بانک مرکزی و گمرک از آن خبر دارند.

حال با این تفاسیر می‌توان گفت به واردات گوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی اعطا نمی‌شود و گوشت تنظیم بازاری که با نرخ۴۲۰۰ قیمت گذاری شده است در گذشته وارد شده و عرضه آن تا اتمام ذخایر گذشته ادامه پیدا می‌کند.

استاندارد خودرویی از حرف تا عمل

پیروزبخت- رئیس سازمان ملی استاندارد روز جاری اعلام کرده که تمام محصولاتی که در داخل تولید و توزیع می‌شود باید از بیشترین کیفیت برخوردار باشند، بررسی این موضوع جز وظایف اصلی سازمان است و در این راستا تمام تلاش خود را می‌کنیم، این گفته پیروزبخت بسیار خوب و مناسب است اما همواره این گفته‌ها در حد حرف باقی مانده و آنچنان بر کیفیت خودروهای تولید داخل افزوده نمی‌شود و تنها افزایش قیمت به بهانه‌های مختلف در دستور کار شرکت‌های تولیدی است، این گفته در حالی بیان می‌شود که از اواسط سال ۹۵ تا به امروز اگر آمار کیفیت تولید که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد بررسی قرار گیرد جدول تک ستاره‌ها هیچ تغییری نداشته و خانواده پراید که قیمت آن از محدوده ۱۹ میلیون تومان در سال ۹۵ به قیمت ۵۲ میلیون تومان در سال جاری رسیده است گواه این ادعا است.

از سوی دیگر قرار بر آن بود در پایان سال ۱۳۹۷ تولید پراید و ۴۰۵ به اتمام برسد اما با جدیت تولید می‌شود و به نظر می‌رسد بهانه‌ای همچون تحریم صنعت خودرو آنچنان منطقی نباشید زیرا اگر برنامه‌ریزی و اجرای بلند مدت در صنعت خودرو کشور وجود داشته باشد خیلی قبل تر از آنکه این صنعت و اقتصاد تحریم شود، جاده مخصوص با پراید و ۴۰۵ خداحافظی می‌کرد.

راهکار آقای وزیر برای جوانان جویای شغل

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از میانه سال گذشته که سکان هدایت این وزارت خانه را بعد از وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست گرفت، صحبت‌های قابل توجهی در زمینه ایجاد شغل و اعزام نیروی کار به خارج از کشور ارائه کرده است که در جدیدترین اظهار نظر وزیر کار اعلام کرده جایگاه مهارت آموزی در کشور باید ارتقا یابد، حال جای سوال دارد که برای این مهم چه باید کرد در حالی که افراد دارای تخصص و آموزش دیده جویای کار که تمامی جوان هستند در زمان مراجعه برای یافتن شغل تنها با یک عبارت مبنی بر داشتن سابقه کار مواجه می‌شوند.

دلار چند؟

بانک‌ها امروز (هفتم اردیبهشت) هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان و هر یورو را ۱۵ هزار و ۱۸ تومان خریدند.بانک‌ها همچنین امروز پوند را ۱۷ هزار و ۳۹۲ تومان خریداری می‌کنند. یورو مسافرتی نیز امروز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۵ هزار و ۷۷۴ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است.

 


ثبت نظر

ارسال