از سوی وزیر اقتصاد در همایش بین المللی آینده جهان اسلام پیشنهاد شد:

تشکیل اتحادیه تجاری بین کشورهای جهان اسلام

نمایه بانک : وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار تشکیل یک اتحادیه تجاری بین کشورهای اسلامی به منظور پر کردن فاصله موجود میان کشورهای جهان اسلام و غرب در موضوع حجم مبادلات تجاری شد.
  • چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 ساعت 14:14

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از شادا، دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی که در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه تحقق جامعه مهدوی از جمله اهداف مسلمین جهان محسوب می شود، این جامعه را، واجد شرایطی دانست که از جمله مهم ترین آن عدالت افزایی همراه با رشد اقتصادی بالا است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورهای اسلامی به لحاظ اقتصادی و اجتماعی بعضا در شرایط نامساعدی هستند، اظهار داشت: برای درک دلایل این شرایط ، باید به چند سوال مهم پاسخ داد، ابتدا اینکه چرا کشور های اسلامی با بهره مندی از منابع سرشار طبیعی و خدادادی، باید شاهد چنین وضعیت نابسامانی به لحاظ اقتصادی باشند.

وی یکی دیگر از سوالاتی که پاسخ آن کمک زیادی به روشن شدن نقشه راه و مسیر حرکت آینده جهان اسلام خواهد کرد ، این است که چرا سهم ما از تولید ناخالص جهان، با وجودی که ۲۲ درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده ایم، باید تنها ۱۵.۳ درصد باشد.

وزیر اقتصاد، افزود: همچنین باید روشن شود که چرا با وجود آن که کشورهای جهان اسلام، ۲۵ درصد وسعت جهان را به خود اختصاص داده اند، از ۱۴۰۰ میلیارد دلار "سرمایه گذاری مستقیم خارجی جدید"، تنها ۱۰۷ میلیارد دلار، یعنی حدود هفت درصد این رقم، در این گروه انجام شده است.

وی یادآور شد: همه این مسایل ناشی از این است که نتوانسته‌ایم پیوند راستین و درست را بین جوامع اسلامی برقرار کنیم تا از هم افزایی میان خود به درستی بهره بگیریم و آنچه که خداوند به ما داده است را در مسیر تحقق اهداف مان به کار بگیریم.

دژپسند ادامه داد: دلایل وضع موجود، به نظر من روشن است؛ و آن این است که ما تا به حال، از اهمیت ظرفیت‌های انسانی و طبیعی و بویژه منابع سرشار زیر زمینی خود غافل بوده ایم و به همین خاطر هم‌ نتوانسته یم از محل این منابع خلق ثروت کنیم.

وزیر اقتصاد تعیین پول واحد، تشکیل اتحادیه ها در حوزه های مختلف تجاری و اقتصادی، انعقاد قراردادهای مالی و پولی، راه اندازیِ نظام تامین مالی، شبکه بانکیِ پیوسته و توسعه متقابل و متشکل تجارت بین کشورهای اسلامی را از جمله راه های تسهیل در توسعه این کشورها عنوان کرد.

دژپسند تصریح کرد: آیا کشورهای اسلامی به این مرز رسیده اند که کالاهای تولیدی در کشورهای اسلامی را به محصولات مشابه دیگر کشورها ترجیح دهند؟

وی با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان با نقش آفرینی آسیا و با محوریت چین است، از کشورهای اسلامی خواست، با الگو برداری از ایده دولت چین در راه اندازی پروژه "یک پهنه، یک راه"، نقش خود را در جهانِ قرن بیست و یکم ایفا کنند.

وزیر اقتصاد گفت: ما در جهان اسلام، یک برند معتبر "غذای حلال" داریم که اگر همه کشورهای اسلامی، حول این محور حرکت کرده و به عنوان مثال، کشاورزی و دامپروری خود را در این راستا، متمرکز و ساماندهی کنند، می توانیم ارزش افزوده بسیار زیادی خلق کنیم.

دژپسند ادامه داد: برای تحقق اهداف بلند جامعه مهدوی و برقراری عدالت اجتماعی، باید به ملازمات آن تن دهیم که از مهم ترین آنها، داشتن برنامه بلند مدت است، چرا که در مقام برنامه ریزی، باید نگاه بلند مدت داشته باشیم و در عین حال باید برنامه های کوتاه مدت و میان مدت هم داشته باشیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر این مسیر را برویم می توانیم ادعا کنیم در مسیر تحقق جامعه آرمانی قرارگرفته ایم و در صدد دستیابی به جایگاه مان در اقتصاد جهانی هستیم.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر، وقتی به ۲۵ درصد از سهم اقتصاد جهان رسیدیم می توانیم بگوییم در این راستا به افق های درخشان، دست خواهیم یافت.

 

دژپسند در نشست هم اندیشی با مجمع کارآفرینان بزرگ تاکید کرد؛

بکارگیری نتایج جلسات با مجمع کارآفرینان در سیاستگذاری ها

 

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از شادا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در دومین نشست هم اندیشی مجمع کارآفرینان بزرگ ایران بر لزوم بکارگیری نتایج این جلسات در تصمیم گیریها و سیاستگذاری ها تاکید کرد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در این نشست که در محل این وزارتخانه برگزار شد با بیان این مطلب اظهار داشت: نشست های هم اندیشی با مجمع کارآفرینان ایران، جلسات نمایشی و نمادین نیست و تلاش مجموعه وزارت اقتصاد این است که این جلسات به نتایج مثبت و اثرگذاری منتهی شود.

 

وی تصریح کرد: درست مانند فرایندی که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی طی می شود، در آن شورا، مسایل و مشکلات بخش خصوصی مطرح و مصوبات آن در دولت طرح می شود ولی موضوعات این نشست کلان تر است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اینگونه جلسات کمک می کند بطور مستقیم و از نزدیک مسائل کارآفرینان را شناسایی و راه حل ها را عملیاتی و اجرایی کنیم.

 

برپایی هر گونه ضیافت افطار در مجموعه وزارت اقتصاد ممنوع شد

 

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از شادا، وزیر امور اقتصادی و دارایی با صدور دستوری خطاب به مدیران ستادی و استانی ، روسای سازمانها، بانک ها، بیمه ها و شرکت های تابعه، تامین هزینه افطاری از محل بودجه سازمانی را ممنوع اعلام کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در این دستور که در راستای استفاده بهینه از منابع بودجه ای و صرفه جویی در هزینه های ستاد، سازمان ها و شرکت های تابعه وزارت اقتصاد صادر شده است، تامین هزینه افطاری در ماه مبارک رمضان از محل بودجه در اختیار اعم از ، اعتبارات عمومی و اختصاصی، منابع داخلی، اعتبارات خارج از شمول و منابع حاصل از صرفه جویی، به هر میزان و به هر نحو را مطلقاٌ ممنوع اعلام کرده است.

در دستور صادره همچنین از مدیرکل بازرسی آن وزارتخانه خواسته که بدون اغماض نسبت به موارد تخطی از این دستور رسیدگی و اقدام کند.


ثبت نظر

ارسال