بر اساس رتبه بندی بلومبرگ:

بازار سرمایه ایران؛ پربازده ترین بازار اوراق بهادار دنیا

نمایه بانک : بازار سرمایه ایران با وجود این که چندین ماه با تحریم های ناعادلانه غرب دست و پنج نرم کرده است، توانست با عملکردی چشم گیر، در صدر جدول پربازده ترین بورس های دنیا در ۱۲ ماه گذشته قرار بگیرد.
  • جمعه 12 مهر 1398 ساعت 16:0

به گزارش نمایه بانک ، بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فایننشیال تایمز، با وجود این که ایران به دنبال راهکارهایی برای عبور از بحران تحریم های غرب است اما، بازار سرمایه این کشور با استقبال بی نظیری از سوی سرمایه گذاران داخلی رو به رو بوده و همین استقبال ، موجب شد این بازار در مقایسه با دیگر رقبا در سراسر دنیا، بیشترین بازدهی را در یک سال گذشته داشته باشد.

کارشناسان معتقدند، با وجود کاهش شدید ارزش ریال در مقایسه با دلار و نرخ تورم ۴۳ درصدی در این کشور تا پایان ماه سپتامبر(شهریور-مهر۹۷)، و ثبات در نرخ بهره بانکی در کشور، تمایل سرمایه گذاران برای حضور در بازار سرمایه و تامین مالی از طریق این بازار بیشتر شده تا بدین ترتیب، ارزش دارایی خود را افزایش دهند.

حضور سرمایه گذاران در بازار سرمایه موجب شده که ارزش این بازار و بازدهی آن نسبت به دیگر رقبا در بازارهای جهانی فزونی یافته و به رتبه "بهترین و پربازده ترین" بازار اوراق بهادار در جهان در یک سال گذشته دست یابد.

بازار سرمایه ایران که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی(مهر تا دی ۹۷) با ریسک تحریم های اقتصادی از سوی غرب و ریسک تنش های نظامی تهدید شده بود، توانست دوباره به مدار صعودی بازگردد و رتبه خود را نسبت به قبل ارتقا بخشد.

بازار سرمایه این کشور نسبت به ۱۲ ماه گذشته تا به حال ۷۳ درصد(بر اساس ارزش واحد پول ایران) بازدهی داشته است و بر اساس طبقه بندی بلومبرگ، هم اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری قلمداد می شود.

در گفت و گو با یکی از کارشناسان بازار سرمایه در این کشور این موضوع مورد بحث قرار گرفت که بازار سرمایه با این عملکرد مثبت خود نشان داده که می تواند تمامی ریسک های ناشی از تحریم ها را پوشش دهد و در واقع بهترین بازار برای گارانتی کردن دارایی سرمایه گذاران با بهترین بازدهی است.

در این گزارش آمده است که ۳۰ شرکت برتر در بازار سرمایه این کشور که در واقع ۶۰ درصد از ارزش بازار را بر عهده دارند شرکت های صادرات پتروشیمی آهن و مس هستند. این صنایع با جاذبه بی نظیری که برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده است توانسته سرمایه های خارجی را جذب کرده و ریسک رکود اقتصادی را در کشور کاهش دهد .

ارزش دو بازار بورس و فرابورس در این کشور نسبت به سال گذشته بر اساس دلاری نیز دوبرابر شده است اما هنوز با رکورد سال ۲۰۱۴ این کشور کمی فاصله دارد.

در سال ۲۰۱۴، ایران در مراحل اولیه امضا برجام با پنج قدرت برتر جهان بود و امید به ملغی شدن تحریم های بانکی و نفتی، بازار سرمایه این کشور را با روزهای شگفت انگیزی رو به رو کرده بود.

کارشناسان این بازار معتقدند که سقوطی در انتظار این بازار نیست مگر این که شرکت ها کوچک و متوسط تنها در حد متوسط اصلاح قیمت داشته باشند و به این ترتیب با افزایش نسبی نرخ پی بر ایی رو به رو شوند.

شرکت های کوچک و متوسط این بازار که به SME ها شهرت دارند در نظر دارند تا با جذب حداکثری سرمایه گذاران به این بخش، ارزش بازار خود را افزایش دهند و بتوانند در بازرا سرمایه ایران به جایگاه مطلوبی دست پیدا کنند.

با این که تحریم های ناعادلانه غرب پرتفوی سرمایه گذاران خارجی را در این کشور کاهش داده است اما برخی یافته ها حکایت از این دارند که هنوز برخی سرمایه گذاران خارجی تمایلی به خروج از این بازار ندارند. طبق یافته های کارشناسان در سال ۲۰۰۹ پرتفوی سرمایه گذاران خارجی در این بازار بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که در سال  ۲۰۱۸ به ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

در ادامه گزارش آمده است: سود ناشی از این پرتفوها دوباره به بازار سرمایه برای سرمایه گذاری تزریق می شود . به این دلیل که تحریم های غرب امکان تراکنش مالی را برای اروپاییان ممنوع کرده است و ممکن است این عمل با ریسک زیادی همراه باشد. پس از خروج ترامپ از برجام هیچ پرتفوی جدیدی برای سرمایه گذاران خارجی تشکیل نشده است . بازدهی بازار سرمایه ایران برای سرمایه گذارانی بلند مدت بسیار بهتر از سرمایه گذاران کوتاه مدت است. آن دسته از سهامدارانی که برای بلندمدت در این بازار سرمایه گذاری می کنند بازدهی بیشتری را کسب می کنند.


ثبت نظر

ارسال