نشست هم‌اندیشی با فعالان بازار سرمایه در وزارت اقتصاد

نمایه بانک : پنجاه‌ و چهارمین نشست بازار سرمایه در روز شنبه ۹ شهریور به‌همت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و با همکاری کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و با حضور دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد.
  • دوشنبه 11 شهریور 1398 ساعت 14:57

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از کانون نهادهای سرمایه گذاری ، در این نشست شاپور محمدی رئیس سازمان بورس، علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری و سایر ارکان و مدیران بازار سرمایه حضور داشتند.

سعید اسلامی بیدگلی به‌عنوان سخنران آغازین این نشست سه نکته زیر را مطرح نمود:

۱. بازار سرمایه با ریسک‌های بسیاری از سوی سیاست‌گذاران اقتصادی مواجه می‌شود. توسعه بازار سرمایه به حرف نیست و بارها و بارها از سوی نهاد حاکمیت موانعی برای این توسعه تراشیده شده است. توسعه این بازار نیاز به تغییرات قوانین و مقررات بسیاری دارد. برای مثال مشوق‌های شرکت‌ها برای ورود به این بازار و تأمین مالی از طریق آن بسیار اندک است و اتوبان چهاربانده تأمین مالی از طرق دیگر (که با فرصت‌های رانتی و امکان چانه‌زنی نیز همراه است) تمایلی برای گذر از این بازار باقی نمی‌گذارد. معافیت‌های مالیاتی، انعطاف در بازپرداخت‌ها، محدودیت در تأمین مالی‌های بزرگ از طریق شبکه بانکی، اصرار بر قیمت‌گذاری بسیاری از کالاها و خدمات از طریق سازوکارهای بازار و … از جمله پیش‌نیازهای توسعه بازار سرمایه است. معتقدیم که بازار سرمایه می‌تواند برخی از مشکلات کشور را حل کند؛ البته اگر منتفعان سازوکارهای ضد بازار و ضد شفافیت اجازه دهند.

۲. همان‌طور که در آخرین جلسه شورای‌عالی حضور شما و سایر اعضای محترم شورا عرض کردم بازار سرمایه با محدودیت‌هایی که از سوی برحی نهادهای دولتی و حاکمیتی اعمال شده مواجه است. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به مشکلات مالیاتی نهادها و ابزارهای مالی، موضوع عوارض کسب و پیشه و محدودیت‌های بانک مرکزی برای شرکت‌های تأمین سرمایه و همچنین تعیین نرخ‌ها اشاره کرد. علی‌رغم تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان این بازار، سال‌هاست که برخی از این مشکلات گریبان بازار را گرفته است. به نظر می‌رسد که حل مشکلات و چالش‌ها از طریق نامه‌نگاری و نشست‌های کارشناسی امکان‌پذیر نیست که اگر این‌طور بود تا اکنون مرتفع شده بود. این چالش‌ها نیاز به تعامل در سطوح بالای مدیریتی کشور دارد. لذا بار دیگر از شما می‌خواهم که جلساتی از شورای‌عالی بورس با حضور وزیر محترم صمت، رئیس کل محترم بانک مرکزی، شهردار محترم تهران و رئیس محترم سازمان امور مالیاتی به این موضوعات و بحث و بررسی پیرامون آن‌ها اختصاص یابد و راه حل نهایی در سریع‌ترین زمان اجرایی گردد. در مواردی هم که ابهامات قانونی وجود دارد یا نیاز به تفسیر وجود دارد، تصمیمات باید به نفع توسعه بازار سرمایه اخذ شود. مناسب و شایسته نیست که برخی از مشکلات چندین سال بدون راه حل همچنان جاری و ساری باشند.

۳. برخی سیاست‌گذاری‌ها در بازار پول بازار سرمایه را با چالش مواجه می‌کند. اینجانب پیش از این نیز پیشنهاد داده بودم که یک نماینده از فعالان بازار سرمایه در جلسات شورای پول و اعتبار حضور داشته باشد. به این ترتیب صدای بازار سرمایه در جلسات سیاست‌گذاری بازار پول نیز شنیده خواهد شد. آگاه هستم که شورای پول و اعتبار طبق قانون تشکیل می‌شود. لازم به توضیح است که با ظرفیت‌های فعلی قانون هم امکان حضور نماینده‌ای از بازار سرمایه وجود دارد.

 

دژپسند، وزیر امور اقتصاد نیز در این نشست سخنرانی نمود و ضمن اشاره به درخواست برخی از مدیران در خصوص این که چون بورس و بازار سرمایه به اقتصاد کمک کرده است پس دولت هم مالیات را کاهش دهد گفت:

تخفیف‌های مالیاتی کار آسانی نیست وضع و یا کاهش مالیات از جمله مواردی است که در اختیار مجلس می‌باشد. فرهاد دژپسند در ادامه عنوان کرد که بازار سرمایه نسبت به سهمی که باید در اقتصاد و تامین مالی داشته باشد هنوز فاصله زیادی دارد و در شرایط جنگ اقتصادی که در حال حاضر گریبان گیر کشور است بهترین راه حل این است که برای تامین مالی به سراغ بازار سرمایه برویم. دژپسند یکی از خصوصیات بازار سرمایه را ریسک‌پذیری آن دانست و مطرح کرد به جای آنکه دنبال بیمه‌شدن ریسک باشیم باید سطح آگاهی و آموزش را در بین سهامداران افزایش دهیم.
وی اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک حداقل ۸۰ درصد تامین مالی بلند مدت از طریق بازار سرمایه باشد. دژپسند تقدیر رئیس جمهور از رئیس سازمان بورس را تقدیر از عملکرد کل بازار سرمایه دانست.


ثبت نظر

ارسال