نشست هم‌اندیشی و مشارکت فعالان بخش ‌خصوصی برای کمک به هموطنان سیل‌زده

نمایه بانک : فعالان بخش خصوصی برای آغاز یک حرکت بزرگ جمعی و کمک به هموطنان آسیب‌دیده از سیل در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران جمع شدند.
  • شنبه 24 فروردین 1398 ساعت 3:25

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در حالی که گزارش‌های اعلام شده از سوی نهادها و سازمان‌های مسوول حاکی از خسارت بالا به زندگی و کسب‌وکار مردم و هموطنان‌مان در مناطق سیل‌زده است، اتاق بازرگانی تهران تصمیم گرفت با تشکیل یک ستاد بحران به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی اعضا و فعالان اقتصادی بخش خصوصی اقدام کند، اقدامی که می‌تواند اثرگذاری کمک‌های جداگانه را بیشتر کند و گره‌های بیشتری از زندگی و معیشت مردم آسیب‌دیده باز کند.

اتاق تهران به همین منظور برابر اطلاعیه  شماره حسابی برای واریز کمک‌های نقدی از سوی خیرین اعلام کرد و هم‌چنین راهکاری برای دریافت کمک‌های غیرنقدی عنوان کرد. به این ترتیب اتاق تهران با گردآوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی با هماهنگی مسوولان سازمان‌های امدادی این کمک‌ها را به نحو اثرگذاری برای جبران بخشی از آسیب‌های سیل به دست هموطنان آسیب‌دیده می‌رساند.

از این رو در نخستین گام طی نشستی با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگانی از سازمان هلال احمر کشور و ستاد مدیریت بحران وزارت جهادکشاورزی، وضعیت فعلی مناطق آسیب دیده ترسیم شد و از تمامی فعالان، بنگاه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی برای مشارکت در این حرکت بزرگ جمعی دعوت به عمل آمد. 

در آغاز این نشست، سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با قرائت متنی از سختی‌هایی گفت که در آغاز سال نو بر هموطنان آسیب‌دیده در مناطق سیل‌زده رفته است. او با اشاره به این که مردم در انتظار سال نو بودند و شور و شوقی مضاعف داشتند، درگیر سیلاب‌های خروشانی شدند که زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار داد و همه ایران را متاثر کرد تا بهار 98 همان‌گونه که هوشنگ ابتهاج در شعر ارغوان خود سروده است، به عزای دل ما آغاز شود.

کمک یک میلیارد تومانی اتاق تهران به هموطنان آسیب‌دیده از سیل

رییس اتاق بازرگانی تهران در این نشست، هدفمند کردن کمک‌های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به آسیب‌دیدگان سیل اخیر در کشور را یکی از دلایل تشکیل ستاد بحران در اتاق تهران عنوان کرد و گفت: علاوه بر مسئولیت بزرگی که اتاق بازرگانی تهران در حوزه‌های اقتصادی برعهده دارد، این اتاق تلاش کرده است تا در بعد مسئولیت اجتماعی نیز نقش‌ خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کند، از این رو به دنبال اتفاق ناگوار سیلاب اخیر که در مناطق وسیعی از کشور رخ داده است، اتاق تهران، علاوه بر کمک‌هایی که تاکنون از طرف خود و اعضایش داشته است و با توجه به لزوم ساماندهی کمک‌ها برای اثربخشی بیشتر، پیشقدم شده و قصد دارد کمک‌های خیرخواهانه و انسان‌دوستانه فعالان اقتصادی و بنگاه‌های بخش خصوصی را با هماهنگی نهادهای امدادگر و سازمان‌ها مسوول به دست هموطنان آسیب‌دیده از سیل برساند.

مسعود خوانساری با بیان اینکه اتاق تهران در نخستین گام کمک نقدی یک میلیارد تومانی برای جبران بخشی از خسارات هموطنان آسیب‌دیده تخصیص داده است، افزود: بیمارستان بازرگانان تهران نیز آماده پذیرش و درمان آسیب‌دیدگان مناطق سیل‌زده است. هم‌چنین پرسنل اتاق بازرگانی تهران نیز برای سهیم شدن در این حرکت و مشارکتی در حد توان خود در این حرکت بزرگ جمعی بخش خصوصی، سهمی از حقوق ماهانه خود را داوطلبانه به این امر اختصاص دادند.

او با اشاره به اینکه انتظار می‌رود در حرکت بزرگ جمعی بخش خصوصی، رقم نقدی و کمک‌های غیرنقدی قابل توجهی برای کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل جمع‌آوری شود، افزود: اتاق بازرگانی تهران با همراهی تشکل‌ها و فعالان اقتصادی برای بازسازی امور زیربنایی و زیرساخت‌ها و بازگشت روال طبیعی زندگی در کنار هموطنان خواهد بود.

گزارش هلال احمر از مناطق سیل‌زده

در ادامه این نشست رییس سازمان داوطلبان هلال احمر کشور، گزارشی از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده کشور ارائه کرد. محمد نصیری با بیان اینکه به دنبال وقوع سیل در استان گلستان، 11 هزار نفر در مناطق آسیب‌دیده در اردوگاه‌های هلال احمر اسکان داده شدند، گفت: در حال حاضر نزدیک به 3 هزار نفر همچنان در این اردوگاه‌ها مستقر هستند. هم‌اکنون در استان‌های گلستان و مازندران سیلاب تخلیه و مرحله بازسازی در این مناطق آغاز شده است.

نصیری با اشاره به وقوع سیل در استان لرستان، افزود: اگرچه وقوع سیل در این استان پیش‌بینی‌ شده بود و تامین مواد ضروری و اولیه از سوی هلال احمر برای این منطقه در دستورکار قرار گرفته بود، اما شدت بالای سیلاب در شهرهای معمولان و پلدختر همه را غافلگیر کرد.

او افزود: شدت سیلاب در پلدختر به حدی بود که به مدت 72 ساعت آب، برق، گاز، خطوط تلفن همراه و راه‌های ارتباط زمینی در این شهر به طور کامل قطع بود و تنها راه دسترسی به این منطقه از مسیر هوایی و از طریق هلیکوپترهای هلال احمر، ارتش و سپاه امکان‌پذیر بود.

رییس سازمان داوطلبان هلال احمر کشور با اشاره به اینکه به دلیل قطع راه‌های ارتباطی به پلدختر امکان استقرار اردوگاه هلال احمر در این شهر میسر نبود، افزود: در حال حاضر بالغ بر 2500 واحد مسکونی در این شهر به دلیل وقوع سیلاب غیرقابل سکونت است. تاکنون 5 هزار خانوار پلدختری دفترچه اقلام 72 ساعته را دریافت کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از شهر پلدختر تا ارتفاع 2 و 3 متر به زیر گل رفته است، افزود: به‌رغم هشدارهایی که داده شده بود، بسیاری از مردم شهر حاضر به ترک منازل خود نبودند و در نهایت هلال احمر به ناچار با هلیکوپترهای خود تلاش کرد مردمی را که عمدتا به روی بام خانه‌های خود پناه برده بودند، از منطقه خارج کند.

نصیری در ادامه با بیان اینکه وضعیت خوزستان به مراتب بدتر از سایر مناطق سیل‌زده است، افزود: در حال حاضر 47 اردوگاه هلال احمر با ظرفیت پذیرش 100 هزار نفر در مناطق سیل‌زده این استان استقرار یافته است.

به گفته وی، استان معین مناطق سیل‌زده در سوسنگرد و بستان، استان تهران تعیین شده است، گفت: تاکنون نزدیک به 80 میلیارد تومان کمک‌های مردمی به حساب جمعیت هلال احمر واریز شده که این پول به صورت مستقیم برای سیل‌زدگان تخصیص خواهد یافت.

 

60 درصد خسارت‌ها به حوزه کشاورزی وارد آمده است

در ادامه این جلسه، سید محمد موسوی، رییس دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی در مورد میزان خسارت‌های ناشی از سیل در حوزه کشاورزی ارائه کرد. او گفت: بر اساس اطلاعاتی که از سازمان هواشناسی و ایستگاه‌های باران‌سنجی دریافت شده است، دوره بازگشت این بارندگی‌ها 100ساله است. به طوری که در برخی مناطق طی 24 ساعت میزان بارندگی‌ها به 400 میلیمتر رسید.

 او با بیان اینکه، میزان خسارت‌ها در حوزه کشاورزی، حدود 15 هزار میلیارد تومان در 26 استان برآورد شده است، ادامه داد: 75 درصد این خسارت‌ها به چهار استان خوزستان، گلستان، لرستان و مازندران اختصاص دارد و50 درصد این خسارات در خوزستان رخ داده است.

موسوی سپس به اقدامات نهاد متبوع خویش در مواجهه با این آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: به محض بروز این خسارت‌ها، همه امکانات برای امدادرسانی به این مناطق بسیج شد؛ چنانکه هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین به این مناطق انتقال یافت و40 هزار تن نهاده دامی تامین شد و در این مدت 600 هزار رأس دام جابه‌جا شده است.

 او در ادامه جزییات بیشتری از میزان خسارت‌ها ارائه کرد و گفت:30 درصد اراضی کشاورزی در این مناطق به طور100 درصدی تخریب شده است. همچنین 159 هکتار گلخانه، 1400 دامداری روستایی، 52 هزار کلونی زنبورداری و 1300 واحد آبزی‌پروری خسارت دیده و 27 هزار راس دام نیز تلف شده است. در این میان به 10 هزار کیلومتر شبکه فرعی آبیاری و 2 هزار ایستگاه پمپاژ رودخانه به اراضی کشاورزی آسیب وارد شده است.

این مقام وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: این وزارتخانه قصد دارد 3 هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض و 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت با سود حداکثر 4 درصد به خسارت‌دیدگان اعطا کند. همچنین به 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای احیای زیرساخت‌ها نیاز داریم. موسوی در بخش دیگری از سخنانش به نیاز استان‌ها اشاره کرد و گفت: 100 هزار تن علوفه، داروهای دامی، سموم و آفت‌کش‌ها، بذور دانه‌های روغنی، سبزی و صیفی و ماشین‌آلات سنگین لایروبی و تسطیح از جمله نیازهای غیرمالی استان‌هاست.

او با بیان اینکه 60 درصد کل خسارت‌ها به بخش کشاورزی وارد آمده است، ادامه داد: معیشت یک میلیون نفر به طور مستقیم تحت تاثیر این خسارت‌ها قرار دارد.

 

بخش خصوصی برای کمک به سیل‌زدگان وارد عمل شود

در ادامه، علا میرمحمدصادقی، نائب‌رییس اتاق تهران، ضمن قدردانی از کسانی که دعوت اتاق تهران را پذیرفته‌اند، گفت: توفیق این را نداشتم که شخصاً در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کنم، اما اخبار را از رسانه‌ها دنبال کردم و این اخبار حاکی از آن است که فاجعه عظیمی رخ داده.

او تاکید کرد: در سال‌های دور که نهاد دولت، این‌گونه عهده‌دار امور کشور نشده بود، به هنگام رخدادهای مشابه، این مردم و بخش خصوصی بودند که در حل مشکلات نقش پررنگی ایفا می‌کردند. برای مثال وقف آب‌انبارهایی در فواصل شهر‌ها برای استفاده مسافران بین شهری در هنگام فقدان لوله‌کشی توسط افراد شاخص نمونه‌ای از این کمک‌ها بوده است.

میرمحمدصادقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تاکید بر تاسف‌بار بودن واقعه رخ داده و ابراز اندوه و تالم از ناراحتی هموطنان تصریح کرد: در شرایط مشابه قطعاً ما حاضر بودیم تمام زندگی خودمان را بدهیم تا این اتفاق برایمان نیفتد. او از بخش خصوصی تقاضا کرد که وارد عمل شده و به نیازمندان این حادثه کمک کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه 40 هزار خانه ویران شده و نیازمند تخریب و بازسازی مجدد است اعلام کرد: میزان خسارت وارده بسیار زیاد است و بخش خصوصی قادر نیست تا چند هزار میلیارد تومان برای رفع این خسارت‌ها پرداخت کند. اما طی صحبت‌هایی که در هیات رییسه اتاق تهران صورت گرفت، تصمیم بر این شد که اگر بتوانیم تا 50 میلیارد تومان وجه نقد و 500 باب خانه برای آسیب‌دیدگان احداث کنیم شاید بخشی از وظیفه و مسوولیت خود را ایفا کرده باشیم.

نائب‌رییس اتاق تهران در ادامه گفت: اکنون نیاز داریم که بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی تهران، ساخت تعداد 500 باب خانه که هر کدام دست‌کم نیازمند 100 میلیون تومان هزینه و در مجموع تامین وجه نقدی حدود 50 میلیارد تومان است را تقبل کند. به همین جهت استدعا دارم، هر فردی که می‌تواند همکاری کند تا آبروی بخش خصوصی حفظ شود.

 او همچنین با اشاره به اجر و پاداش وسیع الهی برای این مشارکت، گفت: این کمک‌ها می‌تواند تحت عناوین مختلف نظیر کمک به سادات انجام گیرد. همچنین داوطلبان می‌توانند کمک‌های خود را به صورت اسنادی ارائه کنند که با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهایی چون سازمان اقتصاد اسلامی، به تدریج قابل وصول است. در واقع اتاق تهران می‌تواند تا زمان وصول این اسناد، کارهای عمرانی را آغاز کند.

 

کمک معدنکاران

در ادامه این جلسه، محمدرضا بهرامن، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس خانه معدن پشت تریبون ایستاد و با بیان اینکه خانه معدن، حسابی ویژه برای جمع‌آوری کمک‌های اعضا خانه معدن پیش‌بینی کرده است گفت: در موسسه اقتصاد اسلامی، حسابی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی افتتاح شده است که مبالغ جمع‌آوری شده در این حساب در اختیار اتاق تهران قرار خواهد گرفت.

او همچنین گفت که خانه معدن در نظر دارد، معادل20 میلیارد تومان را به عنوان کمک نقدی و به منظور مشارکت در حرکت جمعی بخش خصوصی اختصاص دهد که در فاز نخست، 2 میلیارد تومان آن را به اتاق تهران می‌پردازد.

 همچنین‌هاله حامدی‌فر، عضو جدید هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در این نشست گفت: سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ۵۰۰ میلیون تومان از اعضایش برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان جمع‌آوری کرده که قرار است این رقم به یک میلیارد تومان افزایش یابد.

حامدی‌فر با اشاره به اینکه مجموعه تحت مدیریت او (گروه سیناژن) از اواخر اسفند ماه سال قبل و از طریق شبکه مویرگی دارو نسبت به تامین نیازهای دارویی سیل‌زدگان اقدام کرده است، افزود: کمک‌های گروه سیناژن به مناطق سیل‌زده شامل ۱۵۰ میلیون تومان کمک نقدی به آق قلا در گلستان، اختصاص ۵۰ میلیون تومان دارو و تقبل هزینه بازسازی یک درمانگاه در پل‌دختر لرستان و ۱۵۰ میلیون تومان کمک نقدی و دارو به خوزستان می‌شود.

در این نشست و طبق رایزنی‌های صورت گرفته کمک‌هایی به صورت نقدی و غیرنقدی از سوی فعالان اقتصادی به تعهد داده شد، که جزییات آن متعاقبا از طریق سایت اتاق تهران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اطلاعات حساب اختصاصی اتاق تهران برای کمک به هموطنان آسیب‌دیده:


شماره حساب 0108814479003

به نام اتاق بازرگانی تهران نزد بانک ملی ایران

شماره شبا IR62 0170 0000 0010 8814 4790 03


ثبت نظر

ارسال