تفکیک فرودگاه قم از منطقه نمونه گردشگری طرلاب توجیه اقتصادی ندارد

قم- ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: جداسازی فرودگاه بین المللی این استان از منطقه نمونه گردشگری طرلاب توجیه اقتصادی ندارد.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 15:7
به گزارش ایرنا، عیسی رضایی روز شنبه در دومین کمیته فنی کارگروه گردشگری قم در تالار امام رضا (ع) فرمانداری با اشاره به بحث های مطرح شده در مورد جدا کردن فرودگاه از منطقه گردشگری، اظهار کرد: شرکت ارم کیش به عنوان سرمایه گذار این طرح بااقدام فوق به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی ، مخالف است.
وی با بیان اینکه منطقه طرلاب در کنار مناطق گردشگری طایقان و دستجرد جزء 3 منطقه نمونه گردشگری بین المللی قم محسوب می شود، وسعت اراضی این منطقه با اراضی فرودگاه را در مجموع 2 هزار و 960 هکتار، و میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده برای آن را نیز 6 هزار و 500 میلیارد ریال ذکر کرد، و افزود: این طرح عمرانی که در 4 فاز طراحی شده هم اکنون فاز یک آن حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی همچنین اشتغال پیش بینی شده برای آن را نیز 3 هزار تن عنوان کرد، و افزود: طرح فوق که در 15 کیلومتری محور قم – اراک واقع شده طی سال های 88 تا 90 در کارگروه های گردشگری، امور زیر بنایی و شورای توسعه برنامه ریزی استان استان به تصویب رسیده، ولی هنوز مصوبه شورای عالی معماری را ندارد.
رضایی مشخص نشدن تعیین تکلیف نهایی منطقه فرودگاه را از چالش های جدی این طرح خواند، و افزود: پلمپ منطقه نمونه و فرودگاه به دلیل وجود معارض از سوی دادگستری استان، واگذاری نکردن اراضی از سوی مدیریت امور اراضی و منابع طبیعی، تامین نشدن زیر ساخت های لازم آب، برق، گاز و تلفن و معلوم نبودن تکلیف صدور پروانه های ساختمانی توسط نهادهای مرتبط نیز از دیگر مشکلات آن به شمار می رود.
رضایی اضافه کرد: سرمایه گذار این طرح بدون اخذ پروانه ساختمانی اقدام به ساخت و ساز نموده که از این لحاظ نیز با مشکلاتی همراه است.
وی کل هزینه مورد نیاز برای راه اندازی فرودگاه و فاز نخست منطقه گردشگری را بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال دانست، و افزود: بر طبق اعلام مسئولان رده بالای کشوری این موضوع باید در سطح استان تعیین تکلیف شود.
رضایی با بیان اینکه فروش کلی و بدون تفکیک سهام این طرح از سوی سرمایه گذار مربوطه از جمله مشکلات عمده این طرح است، افزود: کل سهام این طرح به جز سهام مربوط به پروژه پارک آبی به صورت مشترک بین فرودگاه و منطقه گردشگری فروخته شده، و اطلاع دقیقی از نرخ آن در دست نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: براساس مصوبه هیات دولت قم دارای 12 منطقه نمونه گردشگری از جمله حوض سلطان، جمکران، عوارضی قم - تهران، کهک، دستجرد، نایه و دیرگچین است، که واگذاری نکردن زمین به سرمایه گذار و تامین نبودن زیر ساخت های تاسیساتی از مشکلات مشترک همه آنهاست.
7403/ 6133/ **خبرنگار - محسن آقاگلی * دبیر- جعفر مسلمی

ثبت نظر

ارسال