شرایط جدید ایران برای پیوستن به FATF

به گزارش خبرگزاری ایمنا،FATF مخفف اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی (Financial Action Task Force on Money Laundering) است. این اتحادیه یک سازمان همکاری میان دولت‌هاست که به‌منظور مبارزه با پولشویی شکل گرفته است. هم‌اکنون حدود ۱۹۸کشور به‌صورت مستقیم و یا از طریق گروه‌های منطقه‌ای در این اتحادیه عضویت دارند.
  • یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 7:39
به گزارش خبرگزاری ایمنا،FATF مخفف اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی (Financial Action Task Force on Money Laundering) است. این اتحادیه یک سازمان همکاری میان دولت‌هاست که به‌منظور مبارزه با پولشویی شکل گرفته است. هم‌اکنون حدود ۱۹۸کشور به‌صورت مستقیم و یا از طریق گروه‌های منطقه‌ای در این اتحادیه عضویت دارند. کار اصلی FATF تدوین مقررات، ضوابط و فهرست پرریسک‌ترین کشورهای جهان برای سرمایه‌گذاری است. این گروه در سال 2008 اعلام کرده بود گروه ویژه اقدام مالی نسبت به ریسک ناشی از حمایت مالی از تروریسم از داخل ایران و تهدیدی که برای سیستم مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند، نگران خواهد بود. براساس توافق بانکی ایران با FATF هرگونه کمک مالی ایران به گروه‌هایی که از نظر این اتحادیه جزو گروه‌های تروریستی محسوب می‌شوند ممنوع می‌شود. این توافق به نوعی در واقع کمک‌های ایران به جنبش‌های مقاومت منطقه ازجمله حزب الله را نشانه گرفته بود.

پیش از این سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان درباره مخاطرات پیوستن ایران به این اتحادیه گفته بود در قانونی که مجلس درخصوص مبارزه با منابع مالی تروریسم تصویب کرده، تبصره‌ای وجود دارد که ما برخی از گروه‌ها را جزو گروه‌های تروریستی نمی‌دانیم. عراقچی گفته بود: امنیت و منافع ملی خود را قربانی هیچ‌چیزی نخواهیم کرد. اولویت‌ها و خط‌قرمز‌های ما مشخص است و ما با کسی تعارف و شوخی نداریم، حزب‌الله را قربانی هیچ‌چیز نمی‌کنیم چه برسد به قوانین FATF که ارزشی در این زمینه ندارد.
با این حال جزئیات دقیقی از تفاهم بانک مرکزی ایران با این اتحادیه منتشر نشده است. انتقادهایی وجود داشت که با این توافق اطلاعات محرمانه و بانکی ایران هم در اختیار نهادهای بین‌المللی قرار خواهد گرفت. علی طیب نیا وزیر اقتصاد اگرچه در مقطعی گفته بود اجرای FATF افتخار نظام است چرا که شفاف‌سازی و مبارزه با پولشویی را در پی دارد، اما در پاسخ به انتقادات گفته بود: جمهوری اسلامی ایران از تعاریف هیچ نهاد یا کشوری در این زمینه تبعیت نمی‌کند. طیب نیا همچنین گفته بود به هیچ وجه مبادله اطلاعات با این نهاد بین‌المللی صورت نخواهد گرفت و تنها ممکن است اطلاعاتی بین کشورها مبادله شود.
بعد از تمام این انتقادها و فشارها شورای‌عالی امنیت ملی به پرونده ورود پیدا کرد تا آنکه علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان 3روز پیش از جمع بندی این شورا درباره FATF خبر داده و گفت: با این حال، اجرای آن باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد.
دیروز رئیس شورای روابط راهبردی درباره تصمیم نظام برای پیوستن به FATF گفت که عضویت ایران در این قرارداد که روابط ما را با دنیا تسهیل می‌کند، با توجه به قوانینی که در گذشته در مجلس درباره پولشویی وضع کرده و قانونی که هم‌اکنون در مجلس هست، مشکل نیست. وی با اشاره به توصیه‌ای به مسئولان دست‌اندرکار گفت: در عین حال مسئولان این حوزه باید مترصد باشند که طرف مقابل از نوع نگارش قراردادهایی که بین ایران و آنها تنظیم می‌شود، سوءاستفاده نکنند. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: شورای‌عالی امنیت ملی به این مسئله رسیدگی کرد و شرایط جدیدی را وضع کرده که ان‌شا‌ءالله حقوق ملت ایران تأمین خواهد شد.
به گزارش سپاه‌نیوز سرلشکر حسن باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم که دیروز در مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه صحبت می‌کرد با تأکید بر اینکه «باید در معاملات بین‌المللی توجه بسیار شود استقلال ما زیر سؤال نرود» تصریح کرد: در مسئله FATF این سؤال مطرح است که پذیرش این معاهده استقلال ما را دربرمی‌گیرد یا خیر؟

  • مجلس تصویب می‌کند

همزمان با بررسی موضوع FATF در شورای‌عالی امنیت ملی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است طرح دو فوریتی «الزام دولت به کسب مصوبه مجلس در اجرای FATF» هفته آینده تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌شود. محمدرضا پورابراهیمی تصریح کرد: مجلس به‌طور عام و کمیسیون اقتصادی به‌طور خاص از حدود 2‌ماه پیش بررسی پرونده FATF (کارگروه اقدام مالی در مبارزه با پولشویی) را در دستور کار قرار دادند و تاکنون جلساتی با حضور مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و دیگر نهادهای ذیربط برگزار شده است. نماینده مردم کرمان و راور تأکید کرد: جمع‌‌بندی جلسات و گزارش‌های مختلف این است که FATF تعهدی الزام‌آور است و طبق اصول 77 و 125قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز هفته پیش گفته بود اگر موافقتنامه‌ای درباره FATF لازم باشد طبق قانون باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.08122/

 

ثبت نظر

ارسال