سفیر انگلیس در لیبی: درگیری درمنطقه هلال نفتی، به آینده اقتصادی لیبی آسیب می زند

تهران – ایرنا – سفیر انگلیس در لیبی روز دوشنبه گفت: درگیری های پیوسته در اطراف تاسیسات نفتی لیبی به آینده اقتصادی این کشور آسیب زده و تصاویر ارسالی مبنی بر آتش سوزی این تاسیسات باعث خواهد شد که لیبی نتواند شرایط عادی خود را بار دیگر باز گرداند.
  • یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 16:43
به گزارش پایگاه خبری «بوابه الوسط» لیبی، 'پیتر میلیت' در حساب شخصی خود در شبکه های اجتماعی ضمن حمایت از گفتگو بین طرف های درگیر در لیبی گفت: گفت و گو بهترین شیوه حل اختلافات بین گروه های درگیر است و مردم لیبی باید برای ساختن کشورشان و نه برای ویراینی اش با یکدیگر متحد شوند.
نیروهای گارد تاسیسات نفتی شاخه الوسطی به فرماندهی «ابراهیم الخضران» بامداد یکشنبه منطقه 'راس لانوف' را به کنترل خود در آوردند، این کار پس از آن صورت گرفت که گارد محافظ تاسیسات نفتی با نیروهای ارتش لیبی به فرماندهی ارتشبد خلیفه حفتر درگیر شده بوده اند.
نیروهای خلیفه حفتر روز یکشنبه گذشته بنادر و پایانه های نفتی راس لانوف، البریقه و السدره را در عملیات نظامی موسوم به «البرق الخاطف» اشغال کرده بودند.
عملیات بارگیری نفت در بندر راس لانوف واقع در شمال شرق لیبی که یکی از چهار پایانه اصلی صادرات نفت این کشور به شمار می رود به دلیل درگیری روز یکشنبه بین نیروهای ابراهیم حضران فرمانده محافظ گارد تاسیسات نفتی و ارتش وابسته به خلیفه حفتر به تعطیلی کشید.
درگیری در منطقه هلال نفتی لیبی درحالی باردیگر آغاز شده است که چندی پیش 'مصطفی سناله' رئیس شرکت ملی نفت این کشور در بیانیه ای گفته بود: 'صادرات نفت چهارپایانه مهم نفتی لیبی از سر گرفته خواهد شد، اما این درگیری بار دیگری لیبی و صادرات نفت این کشور را با بحران روبرو خواهد کرد.
««مارتین کوپلر» روز جمعه در جریان سفر به قاهره ضمن دیدار با فایز سراج رئیس شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی با برخی اعضای مجلس نمایندگان لیبی و نیز برخی شخصیت های مستقل این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
کوپلر روز پنجشنبه نیز در جریان سفر به مصراته در شمال لیبی و دیدار با مسئولان این شهر بر لزوم گفت وگو میان شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی و مجلس نمایندگان این کشور برای خروج از بن بست کنونی در منطقه هلال نفتی تاکید کرده بود.
این اقدام ضربه ای بزرگی به دولت فایز السراج است که تقریبا برای تامین کل بودجه خود به درآمد حاصل از فروش نفت متکی است.
پس از سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی در سال 2011 این کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است، دولتی به ریاست شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی در طرابلس (شمال غرب) که از سوی مجامع بین المللی به رسمیت شناخته می شود و دولت خودخوانده دیگری در طبرق (شمال شرق) به ریاست مجلس نمایندگان لیبی که فاقد اعتبار جهانی است.
خاورم**9363**1579* مترجم : محمد تدو* دبیر: مرضیه فاتحی *

ثبت نظر

ارسال