مجتمع های فناوری در کشور راه اندازی می شود

قزوین - ایرنا - رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از راه اندازی مجتمع های فناوری در سطح کشور خبر داد و گفت: این مجتمع ها با تجمیع حداقل 10 شرکت دانش بنیان ایجاد می شوند.
  • سه شنبه 6 مهر 1395 ساعت 18:11
به گزارش ایرنا، بهزاد سلطانی بعدازظهر سه شنبه در نشست با شرکت های دانش بنیان که در پارک علم و فناوری امام خمینی (ره)قزوین برگزار شد، افزود: فلسفه راه اندازی مجتمع های فناوری ایجاد نماد و فرهنگ معماری جدید در استان ها است تا در کنار مجتمع هایی چون مجتمع وکلا، تجاری و اداری این مراکز نیز حضور جدی فناوری در عرصه ملی را در نظر جوانان مطرح کنند.
وی اضافه کرد:براین اساس،دفاتر کاری به صورت اجاره به شرط تملیک به شرکت های دانش بنیان متناسب با تجهیزات، نیروی انسانی و توانایی آن شرکت به بازپرداخت وام ارائه و این شرکت ها باید 30 درصد ارزش ملک را به عنوان پیش پرداخت، بپردازند.
وی ادامه داد: از 4 هزار شرکت داخل پارک های علم و فناوری کشور، 500 مورد آن دانش بنیان بوده و از 2 هزار و 600 شرکت دانش بنیان شده نیز 500 مورد داخل پارک ها و مابقی آن یعنی 2 هزار و 100 شرکت نیز خارج از پارک بوده که در صدد آن هستیم تا با ساختن مجتمع های فناوری، این شرکت ها نیز دارای دفاتر کار شوند.
به گفته وی، ماموریت صندوق نوآوری و شکوفایی تجاری سازی نتایج تحقیقات، توسعه فناوری و کمک به تحقق اقتصاد دانش بنیان از طریق توزیع هدفمند منابع مالی خود است.
سلطانی اضافه کرد: صندوق برای پژوهش و تولید نمونه آزمایشگاهی، تسهیلات و کمک هزینه نمی دهد و تنها می تواند برای مرحله نمونه سازی صنعتی به بعد تسهیلات خود را ارائه کند.
وی ادامه داد: صندوق، نگاه اقتصادی به طرح های دانش بنیان و فناوری های برتر دارد و سیاست ورود نکردن به طرح های دولتی، اهرم کردن منابع بانکی برای توسعه فناوری و استفاده شرکت های دانش بنیان، برون سپاری 80 درصد فعالیت های ارزیابی و نظارت طرح ها به شرکت های خصوصی معتمد، استخدام نکردن نیروهای دولتی و توسعه منابع انسانی با قراردادهای یک ساله، تقویت بازار محصولات شرکت های دانش بنیان با ابزار لیزینگ ارزان و کمک به توسعه توان صادراتی شرکت های دانش بنیان را دنبال می کند.
این مسئول یادآور شد: طی 2.5 سال گذشته 2 هزار و 500 طرح به صندوق داده شده که از این تعداد 523 طرح در دست بررسی و حدود 2 هزار مورد هم شامل یک هزار و 300 طرح مصوب و مابقی طرح ها مردود نیز تعیین و تکلیف شده اند.
سلطانی، یک هزار و 300 طرح مصوب را به معنای ایجاد موج فناورانه بزرگ در کشور دانست و گفت: رقم تصویب این تعداد طرح 8 هزار و 200 میلیارد ریال است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با بیان اینکه امروز آئینه تمام نمایی از فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته، اضافه کرد: بیوتکنولوژی با 198 شرکت و یک هزار و 850 میلیارد ریال تسهیلات مصوب یکی از بیشترین طرح های این صندوق بوده که بیانگر حرکت بسیار قوی و پررنگ کشور در این عرصه است.
سلطانی ادامه داد: استان قزوین با دارا بودن 1.6 دهم درصد جمعیت کشور، کمتر از یک درصد شرکت های دانش بنیان را در خود جای داده که با وجود ظرفیت های عظیم دانشگاهی استان، متاسفانه چندان از این توانمندی ها استفاده نشده و در این زمینه تمام دستگاه های استانی باید به کمک آن بیایند.
وی اضافه کرد: کل طرح های دریافتی صندوق از قزوین 25 مورد بوده که باز هم حدود یک درصد کل طرح ها را شامل می شود اما مبلغ مصوب آن 176 میلیارد ریال یعنی 2.1 درصد از کل مبلغ مصوب طرح های دریافتی بوده که این مهم بیانگر کیفیت مناسب طرح های دریافتی را می رساند.
سلطانی نبود شناخت کامل از صندوق در دستگاه ها و معرفی ناکافی آن، تعدد ناظران صندوق، تعداد کم شرکت های دانش بنیان شده و کمبود طرح های دانش بنیان قوی، ضعف یا نبود صندوقی برای پرداخت مالی به صورت بلاعوض (گرنت) در حوزه علم و فناوری و رواج فرهنگ پول ارزان در کشور را از جمله چالش های پیش روی صندوق دانست.
وی در ادامه، راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر یا مشارکت در صندوق های موجود،تعریف ابزارهای جدید مالی و پرداخت در ارتباط با بانک ها، کمک به راه اندازی شرکت های دانش بنیان دانشگاهی، مشارکت با ایرانیان خارج از کشور، مشارکت با قطب های اقتصادی کشور در توسعه فناوری از طریق شرکت های دانش بنیان، تعامل با وزارتخانه های دارای فناوری به منظور جذب شرکت های دانش بنیان بزرگ خصوصی، تامین مالی جمعی و تعریف طرح های بزرگ فناوری محور استانی را از برنامه های آینده این صندوق اعلام کرد.
در تمام سفرهای استانی ریاست جمهوری و نیز در سفرهای مستقل رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و مشاور صندوق، در نشست با شرکت های دانش بنیان استانی، استادان و دانشجویان دانشگاه ها، مسئولان اتاق بازرگانی و ایرانیان مقیم خارج از کشور آن استان در باره تسهیلات این صندوق توضیح داده می شود.
7388/8054* خبرنگار: پریسا نوروزی/انتشار دهنده: رضا اسدی

ثبت نظر

ارسال