دست برتر ایران در بازار نفت

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی نوشت: ایران در نبرد بر سر بهای نفت با عربستان سعودی دست برتر را دارد.۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
  • سه شنبه 6 مهر 1395 ساعت 20:15
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در این گزارش آمده است: با کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی، بزرگترین صادرکننده نفت نقش سنتی خود را با رقیبش -ایران- معاوضه کرده است.
 
دولت ریاض هم اکنون  پیشنهادی -از جمله نخستین کاهش تولید نفت طی هشت سال- با هدف افزایش بهای نفت در بازارها ارائه کرده است؛ و تهران با تعلل  به این پیشنهاد پاسخ می دهد.  در عین حال ،آستانه متضاد آنها برای تحمل فشارها و مشکلات اقتصادی در کانون رویکرد آنها قرار دارد.
 
جیسون تووی اقتصاد دان مسائل غرب آسیا در موسسه مشاوره ای کپیتال اکونومیک گفت:‌«هر دو کشور  مواضع مختلفی دارند.» او همچنین گفت: «ایران تا همین اواخر تحت تحریم قرار داشته است از این رو، با بازگشت سرمایه گذاری و افزایش تولید نفت خود در تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی اش است. در همین حال، عربستان سعودی با کاهش شدید بودجه مواجه است.» 
 
در عربستان سعودی، اقدامات آزمایشی به سوی اجرای اصلاحات اقتصادی مانع از آن شد تا دو سال پایین بودن بهای نفت در بازارها سبب به وجود آمدن آشوب های مالی شود: این کشور با استفاده از ذخایر ارزی گذران امور می کند، و به پیمانکاران دولتی پول پرداخت نشده است و کارکنان بخش مدنی امسال هیچ گونه پاداشی دریافت نکردند.
 
بحران کسری بودجه عربستان
 صندوق بین المللی پول تخمین زد عربستان سعودی امسال با کسری بودجه ای معادل سیزده و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی مواجه است و این رقم در ایران کمتر از دو و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی است. صندوق بین المللی پول می گوید عربستان سعودی به نفت بشکه ای شصت و هفت دلار نیاز دارد تا بتواند از پس شرایط بر آید. برای ایران، این رقم کمتر و معادل شصت و یک دلار و پنجاه سنت است. این در حالی است که بهای نفت برنت در بازار هنگ کنگ، با چهار دهم درصد کاهش به بشکه ای چهل و هفت دلار و هجده سنت رسید. 
 
در زمینه رشد اقتصادی باید گفت عربستان سعودی با رشدی یک درصدی مواجه است و این در حالی است که ایران در حال تجربه کردن رشد اقتصادی معادل چهار درصد است. عربستان سعودی امسال با کسری بودجه دو رقمی مواجه است و این در حالی است که ایران در پی اجرای اصلاحات اقتصادی در سال دو هزار و دوازده و دو هزار و سیزده تقریبا در حال ایجاد توزان در ارتباط با ارزیابی تأثیر تحریم های بین المللی بر برنامه هسته ای اش است.
 
عربستان سعودی در نوامبر سال دو هزار و چهارده هدایت اوپک را در دفاع از سهم خود در بازار به ویژه علیه تولید کنندگان نفت شیل آمریکا بر عهده گرفت. 
 
در همین حال، از تعیین سقف برای تولید خود در سطح کنونی سه میلیون و ششصد هزار بشکه در روز خودداری می کند و قصد دارد تولید خود را به حدود چهار میلیون بشکه در روز-سطح قبل از اعمال تحریم ها- برساند.
 
هزینه کردن دلارهای نفتی
طی دو سال گذشته، زمانی که بهای نفت از بیش از صد دلار در هر بشکه به کمتر از سی دلار در ماه ژانویه رسید، سعودی ها از ذخایر ارزی خود استفاده کردند. این کشور سال گذشته صد و پانزده میلیارد دلار هزینه کرد و بین ماه های ژانویه و ژوئیه امسال از پنجاه و دو میلیارد دلار دیگر نیز استفاده کرد.
 
ریاض که به سبب هزینه کردن فراتر از درآمدهای نفتی خود در ارتباط با ورشکستگی نگران بود، برای کاهش هزینه ها تلاش کرد.
 
موضوع یارانه ها -که همواره یک تابوی سیاسی است- در حال کاهش است و حقوق وزرای دولت نیز بیست درصد کاهش یافته است. طرح های زیرساختی به تأخیر افتاده اند و تعیین مالیات بر ارزش افزوده برای سال دو هزار و هجده پیشنهاد شده است.
 
محمد الشیخ مشاور مالی خاندان سلطنتی عربستان سعودی در ماه آوریل در گفتگو با پایگاه اینترنتی بلومبرگ گفت اگر سعودی ها به هزینه های خود همانند سال گذشته ادامه دهند، این کشور در اوایل سال دو هزار و هفده «به طور کامل از هم خواهد پاشید.»

ثبت نظر

ارسال