همایش روابط تجاری ایران و ترکیه در آنکارا برگزار شد

آنکارا – ایرنا – همایش بررسی ابعاد روابط تجاری ایران و ترکیه به همت مرکز مطالعات ایرانی وبا حضور کارشناسان ورایزن بازرگانی ایران و رئیس شورای بازرگانی ایران و ترکیه در آنکارا برگزار شد.
  • چهارشنبه 7 مهر 1395 ساعت 14:3
به گزارش ایرنا، این همایش روز چهارشنبه به ریاست پروفسور احمد اویصال رییس مرکز مطالعات ایرانی برگزار شد.
زادبوم رایزن بازرگانی سفارت ایران در انکارا با اشاره به عزم دو کشور برای افزایش تبادل تجاری، موافقتنامه تجارت ترجیحی را گامی برای توسعه تجارت آزاد بین دوکشور در فرایند زمان دانست.
او گفت این موافقتنامه هرچند در کشور ما نیز با مقاومت هایی روبرو بود اما برای دوکشور مسلمان همسایه، همکاری های تجاری از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد.
رایزن بازرگانی ایران با اشاره به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران دربرخی گروه های کالایی، خواستار سرمایه گذاری مشترک با تولیدگنندگان ترک در گروه های کالایی نساجی وپوشاک، مبلمان، صنایع چوب، لوازم خانگی و خودرو وقطعات یدگی خودرو گردید.
وی اظهارداشت: افزایش حجم تجارت بین دو کشور البته مستلزم توسعه زیرساخت های تجاری ودروازه های گمرکی دوکشور می باشد.
ترکیه درهشت ماهه سال 2016 سه میلیارد و 600 میلیون دلار به ایران صادرات داشته و واردات از ایران با احتساب نفت وگاز بیش از 6 میلیارد و نود میلیون دلار بوده است.
وی در خصوص شهرک های صنعتی مشترک اظهار داشت که مسئولان دوکشور در حال بررسی می باشند تا در ایران دو شهرک صنعتی را به صنعتگران ترکیه اختصاص دهند ودر ترکیه نیز دو شهرک صنتعی برای ایرانیان تخصیص یابد.
زادبوم روند تجاری بین دوکشور را مثبت ارزیابی کرده و خواستار افزایش حجم تجارت بین دوکشور شد.
بیلگین آیگول شرایط پس ازبرجام درایران را برای توسعه تجارت وسرمایه گذاری بین ایران وترکیه بسیار خوب معرفی کرد وزمینه های سرمایه گذاری ترکیه درایران درزیر ساخت ها را برشمرد.
وی با اشاره به نیاز ایران به هتل سازی در شهرهای مختلف، این بخش را زمینه مناسبی برای حضورشرکت های ترک دانست.
دکتر اصلان آمارهای کلان اقتصادی ایران و تجارت دو کشور را ارایه کرد و فرصت های کار تجاری با ایران را برشمرد.
او گفت: فرصت ها عبارتند از، برداشته شدن تحریم های هسته ای، موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دوکشور که از اول سال 2015 اجرا شده، قانون سرمایه گذاری خارجی ایران مصوب سال 2002 و اشتراکات فرهنگی وهمسایگی از اهم فرصتهای مشترک هستند.
وی دوران ریاست جمهوری دکتر روحانی را نقطه عطفی در بهبود شاخص های اقتصادی دانست وگفت : بهبود نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و برخی شاخص های اقتصادی دیگر از این شاخص ها هستند.
دربخش پرسش وپاسخ مدعوین سوالاتی را مطرح وتوسط اعضای پانل پاسخ داده شد. سوالات در ارتباط با موارد ذیل مطرح شد:
تجارت آزاد بین ترکیه وایران، آیا عملی است وچقدر زمان می برد؟ چه محصولات کشاورزی مورد تقاضای ایران است؟ چه مزایایی برای سرمایه گذاران خارجی در ایران وجود دارد؟ زمینه های سرمایه گذاری درایران چیست وایرانی ها درچه زمینه هایی علاقمند به سرمایه گذاری درترکیه هستند؟ اگر ترکیه به ایران و روسیه نزدیک می شود( در شرایط فعلی)، طبیعتا غربی ها بخشی از همکاری خود با ترکیه را کاهش خواهند داد در این شرایط آیا روابط با ایران می تواند جای خالی غربی ها را پرکند وفایده داشته باشد؟ سیاست فروش گاز ایران به ترکیه چیست؟
مرکزمطالعات ایرانی در سال 2016 در آنکارا تاسیس شده است. این مرکز پژوهشی به عنوان یک مرکز مطالعه و تحقیق پیرامون توسعه های اخیر در ایران و بالاخص در زمینه اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و سیاست خارجی ایران هدف گذاری شده است.
دراین همایش علاوه بر حمید زادبوم رایزن بازرگانی ایران، پروفسور مراد اصلان رییس گروه مطالعات اقتصادی مرکز، دکترمحمد کوچ کارشناس گروه مطالعات سیاست داخلی مرکز و بیلگین آیگول رییس شورای بازرگانان ایران و ترکیه در دییک (شورای اقتصاد روابط خارجی ترکیه) نقطه نظرات خود را در خصوص فرایند مناسبات تجاری ایران و ترکیه را تشریح کردند.
خاورم/2011**1859
انتشاردهنده:عزیزموسوی

ثبت نظر

ارسال