همه پرسی مجارستان در بحبوحه سخت شدن مواضع اروپا در قبال پناهجویان

تهران - ایرنا - مردم مجارستان امروز یکشنبه، همزمان با افزایش سخت گیری ها در اروپا در برخورد با موضوع پناهجویان، در یک همه پرسی با موضوع پناهجویان شرکت می کنند و انتظار می رود تعیین سهمیه بندی برای پذیرش پناهجویان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را رد کنند.
  • یکشنبه 11 مهر 1395 ساعت 15:59
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های اروپا، در همه پرسی مجارستان از مردم سوال شده است که آیا با پذیرش سهمیه بندی پناهجویان بین کشورهای اتحادیه اروپا موافق هستند یا نه و رای منفی مردم مجارستان در پی همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، فشار بیشتری بر اتحادیه اروپا وارد می کند.
سوال مطرح شده در همه پرسی مجارستان بطور مشخص این است که 'آیا می خواهید اتحادیه اروپا بدون موافقت پارلمان مجارستان دستور اقامت اجباری غیرمجارها را در مجارستان صادر کند؟'
هر چند رای همه پرسی مجارستان درباره عضویت در اتحادیه اروپا نیست، اما می تواند همانند رای همه پرسی برگزیت اختلافات را در اتحادیه اروپا بیش از پیش هویدا سازد.
ویکتور اوربان نخست وزیر راستگرا و ملی گرای مجارستان از شهروندان خواسته که در این همه پرسی رای 'نه' بدهند. اوربان پیش از این نیز گفت بود 'مهاجرت برای ما راه حل نیست بلکه یک مشکل است؛ دارو نیست بلکه سم است و هر یک فرد مهاجر برای ما خطر تروریستی علیه امنیت عمومی است.'
دولت مجارستان برای نصب پلاکاردها و تابلوهای تبلیغاتی در مخالفت با این موضوع معادل 30 میلیون پوند هزینه کرده است. در یکی از این پلاکاردها نوشته شده :'می دانستید که از زمان آغاز بحران پناهجویان بیش از 300 تن در حملات تروریستی کشته شدند؟'
در برخی از این پلاکاردها راست و دروغ هم مخلوط شده و موضوع بسیار احساسی مطرح شده از جمله در یک تابلو نوسته شده است 'آیا می دانستید حملات پاریس را مهاجران انجام دادند؟' . این در حالیست که مهاجمان حملات پاریس در واقع شهروندان اتحادیه اروپا بودند و در فرانسه و بلژیک بزرگ شده بودند، هر چند برخی از آنان در بازگشت از سفر به سوریه خود را به عنوان آواره جا زده بودند.
سیاست دولت مجارستان در ابتدا مقاومت و بازگرداندن پناهجویان بود و سپس تعدادی از آنان را راه داد و دست آخر هم یک حصار مرزی برای جلوگیری از ورود آنان احداث کرد.
دولت مجارستان با دستور کاری ملی گرایانه و طرفداری از مسیحیان، پیشنهادهای مبنی بر پذیرش سهمیه مهاجران توسط بروکسل را رد کرده است. در این حال ، برخی از مردم مجارستان از موضع نخست وزیر حمایت می کنند و می گویند حتما رای منفی خواهند داد اما برخی دیگر می گویند که رای خود را مخدوش می کنند زیرا این همه پرسی تفاوتی بین افراد مختلف قائل نمی شود و نمی توان به ورود همه 'نه' گفت .
این دیدگاه نیز وجود دارد که این همه پرسی تنها طرحی از طرف اوربان برای تقویت موضع و قدرت خود با یک برنامه پوپولیستی و انحراف اذهان از فشارهای داخلی باشد. طبق این دیدگاه نخست وزیر مجارستان با راه اندازی مبارزه ای تبلیغاتی و تولید هراس در مورد پناهجویان خود را به عنوان رهبری قدرتمند در برابر تهدید ساختگی پناهجویان به تصویر می کشد.
هر چند نتیجه همه پرسی روز یکشنبه مجارستان از لحاظ حقوقی الزام آور نیست، اما مشارکت بالای 50 درصدی اثبات این نکته است که دست کم در این کشور اتحادیه اروپا، ملی گرایی قویتر از لیبرالیسم است و این مساله ضربه دیگری به انسجام و همبستگی در اتحادیه اروپا خواهد بود.

** صعود احزاب راست در اروپا و تغییر محسوس سیاست آلمان
رویدادهای تروریستی مختلف در اروپا از جمله حملات پارسال و اوایل فروردین امسال در پاریس و بروکسل، موجب تلاش برخی محافل سیاسی از جمله احزاب راست افراطی برای دامن زدن به اسلام هراسی و مخالفت بیشتر با سیاست درهای باز در قبال پناهجویان شده است.
این محافل بخصوص از احساس ناامنی و هراس ناشی از حملات اخیر برای توجیه سیاست های سختگیرانه و تبعیض آمیز خود استفاده می کنند. چنین نگرانی هایی در کنار نارضایتی از احزاب سنتی در کشورهای اروپایی موجب افزایش اقبال مردمی به حزب های دست راستی مانند حزب آزادی اتریش، حزب جایگزین برای آلمان (AfD) در آلمان و جبهه ملی در فرانسه شده است.
در کشور آلمان که پارسال بیشترین میزان پناهجویان را پذیرش کرد موضوع پناهجویان آثار سیاسی خود را بر جا گذاشته و در شرایطی که بحران پناهجویان و مشکلات ناشی از آن موجب چند شکست انتخاباتی برای حزب مرکل شده است ، این کشور سخت گیری ها را در مورد پناهجویان تشدید کرده و قصد دارد شمار زیادی از آنان را بازگرداند.
روزنامه واشنگتن پست هفته گذشته در همین ارتباط گزارش داد: طبق شواهد و مدارک موجود همزمان با آشکار شدن واکنش های سیاسی و انتخاباتی بحران مهاجران ، حتی کشور آلمان نیز که در گذشته برخورد سخاوتمندانه ای با مهاجران داشت اکنون به آرامی در حال بستن درها است. اکنون پلیس آلمان با هماهنگی مقام های اتریش مجاز است تا مهاجران را در قطارهای به مقصد آلمان متوقف کند.
در سپتامبر 2015 همزمان با ورود هزاران پناهجو به اروپا آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تعهد قابل توجهی مطرح کرد و گفت که تعداد آوارگانی که آلان می تواند پذیرش کند هیچ محدودیتی ندارد. این قول در کنار برخی امتیازات برای آوارگان در آلمان موجب شد این کشور به بهشت پناهجویان تبدیل شود؛ اما این وضعیت شروع به تغییر کرده است.
از ماه مارس تا کنون ، کنترل های شدیدتر در بالکان ، یونان و ترکیه موجب کاهش شدید ورودی های جدید شده اما با این حال همچنان در هر هفته صدها پناهجو عمدتا از سوریه ، عراق ، افغانستان و آفریقا برای ورود به آلمان تلاش می کنند.
با این وجود ، کشوری که سال گذشته تعداد بیشتری مهاجر نسبت به کل اروپا را راه داد اکنون ورود را برای پناهجویان دشوار کرده است. آلمان در ماه اوت از 2300 پناهجو را در مرز اتریش متوقف کرد و از ورود یک هزار و 70 تن معادل 46 درصد آنان جلوگیری کرد. در ماه ژانویه، با وجود اینکه میزان ورود پناهجویان بسیار بیشتر بود تنها 7 درصد آنان بازگردانده شدند. مقام های آلمانی می گویند کاهش تعداد پناهجویان به آنان اجازه می دهد تا با نظارت دقیق تری از ورود مهاجران اقتصادی و فرصت طلب ها جلوگیری کنند. منتقدان نیز اظهار می دارند که این سیاست بسیار فراگیر است و بسیار محتمل است افرادی که بخت زیادی برای داشتن صلاحیت پناهجویی در آلمان دارند فرصت ارائه درخواست را نداشته باشند.
آلمان سال گذشته 5.91 میلیارد دلار برای کمک و سرپناه برای آوارگان پرداخت کرد که نسبت به هزینه سال 2014 بیش از دو برابر بود.
با این حال تنش های اجتماعی ناشی از ورود پناهجویان نیز در حال افزایش است و رویارویی خشونت بار اخیر بین مهاجران و آلمانی های راستگرا تازه ترین نشانه از افزایش تنش ها بود؛ آلمانی ها در حال تحقیق درباره 60 مورد ادعایی توطئه چینی پناهجویان با جنگجویان تندرو هستند.
شاید مهم ترین عامل در زمینه تغییر سیاست آلمان این است که حزب اتحادیه دموکرات مسیحی مرکل به علت موضع او در مورد پناهجویان در حال تجربه شکست های سیاسی است و مرکل بتازگی در پی شکستی دیگر در برلین مسئولیت شکست را پذیرا شد.
وی گفت: اگر می توانستم زمان را سالها به عقب باز می گرداندم تا بتوانیم برای مواجهه با شرایط دشوار و نامنتظره اواخر تابستان 2015 بهتر آماده شویم.
هر چند مرکل روز شنبه (10 مهر) بار دیگر در اظهارنظری جدید گفت که سیاست های آلمان در قبال پناهجویان تغییری نکرده است اما تمام شواهد و قرائن حاکی از سخت تر شدن موضع آلمان است و این کشور نیز دیگر مانند سال 2015 اجازه ورود پناهجویان به درون مرزهای آلمان را نمی دهد.
آلمان اکنون بیش از یک سوم درخواستهای پناهندگی افرادی که در آلمان حضور دارند را رد می کند و تلاش می کند تا از طریق مذاکره بطور گسترده آنان را به کشورهایی مانند افغانستان بازگرداند.
حتی توماس دی ماتزیر وزیر کشور آلمان گفته که آلمان می خواهد پناهجویان بسیاری را به کشور یونان که از آنجا وارد اروپا شدند بازگرداند.
برخی از مهاجرانی که در اتریش بازداشت می شوند مدت کوتاهی زندانی می شوند . بسیاری از این افراد 14 روز فرصت دارند تا کشور را ترک کنند یا درخواست پناهندگی در اتریش بدهند. برخی نیز ممکن است به ایتالیا یا اسلوونی بازگردانده شوند. به عقیده ناظران اینها همه بخشی از روند بسته شدن درهای اروپا است.
برخی سیاستمداران اتریشی شکایت دارند که پلیس آلمان پناهجویان بیشتری را در ورودی های اتریش رها می کند در حالی که اتریش نیز تلاش می کند پناهجویان بیشتری را به ایتالیا و اسلوونی بازگرداند. مقامات در وین می گویند که آنها و آلمانی ها صرفا از قوانین اروپایی تبعیت می کنند.

**درخواست جمهوری چک برای اخراج مهاجران اقتصادی
در همین حال میلوش زمان (Milos Zeman) رئیس جمهوری چک نیز در تازه ترین اظهار نظر خود درباره پناهجویان گفته است که باید صدها هزار مهاجر اقتصادی از اروپا اخراج شوند.
وی که برای شرکت در انجمن سالانه رودس به یونان رفته است در سخنرانی شنبه (10 مهر) با بیان اینکه فرهنگ مهاجران مسلمان با جامعه اروپا از ریشه ناسازگار است، پیشنهاد کرد که مهاجران به مناطق خالی از سکنه شمال آفریقا یا جزایر غیرمسکونی یونان انتقال داده شوند و در عوض بخش عمده ای از دیون یونان به ازای تقبل هزینه های این مهاجران بخشیده شود.
رئیس جمهوری چک همچنین هشدار داد که میزان مهاجرت ارتباط مستقیمی با موج تکفیری های اروپا دارد و ابراز عقیده کرد که تندروها، مسلمانان میانه رو را افراطی می کنند، همانگونه که نازی ها آلمانی ها را افراطی کردند.
این اظهارات نشان دهنده عدم اقبال عمومی نسبت به سهمیه بندی پیشنهادی اتحادیه اروپا برای اسکان مهاجران در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و نظر می رسد که هواداران زمان نیز از آن حمایت می کنند.

**انتقاد از همه پرسی مجارستان و شکاف در سیاست مهاجرتی اتحادیه اروپا
همه پرسی مجارستان با انتقادهایی هم رو به رو شده است از جمله سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش از سیاست های نخست وزیر مجارستان در قبال پناهجویان بخصوص برگزاری به شدت انتقاد کرد.
کورتز در یک گفت وگوی مطبوعاتی با انتقاد از برگزاری همه پرسی در مورد پذیرش پناهجویان در مجارستان گفت: هر کشوری در اتحادیه اروپا نمی تواند سیاست هایی را که برایش در نظر گرفته می شود، با برگزاری همه پرسی اجرا نکند.
وی افزود: تاکنون کشورهای اسلواکی، لهستان و مجارستان از پذیرفتن سهمیه پناهجویان که اتحادیه اروپا برای آنها در نظر گرفته است، سر باز زده اند که این می تواند خطرناک باشد. هدف ما از آغاز سهمیه بندی پناهجویان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واقع تامین امنیت مرزهای خارجی اروپاست.
با توجه به تحولات اخیر به نظر می رسد که همزمان با شدیدتر شدن کنترل های مرزی و سخت گیری در مورد پذیرش پناهجویان جدید ، شکافی نیز در میان کشورهای اتحادیه اروپا ایجاد شده و برخی از کشورها بر اجرای سیاست های اتحادیه اروپا از جمله نظام سهمیه بندی اصرار دارند در حالی که برخی کشورهای دیگر با شیوه های مختلف از جمله برگزاری همه پرسی از اجرای سیاست مهاجرتی بروکسل طفره می روند.
در همین ارتباط روز شنبه 3 مهر ماه شهر وین پایتخت اتریش میزبان اجلاس کشورهای حوزه بالکان بود، با این امید که بتوانند کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا را به اقدام سریعتر برای حل بحران پناهجویان ترغیب کنند.
کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بر حصول توافق مشابه توافق با ترکیه برای فراهم شدن امکان اخراج پناهجویان بیشتری از یونان، با کشورهایی از جمله نیجر، مصر، پاکستان و افغانستان تاکید کردند.
صدر اعظم اتریش همچنین گفت: موضوع اسکان مجدد پناهجویان در اروپا نیز در اجلاس وین مورد بحث قرار گرفت، اما تنها در حالتی در این زمینه به پیشرفت می رسیم که کنترل های مرزی را تشدید کرده و ساختارهای حمایتی را در کشورهای مبداء ایجاد کرده باشیم.
نخست وزیر مجارستان پس از اجلاس وین نیز بر موضع سخت مجارستان تاکید کرد و گفت که آماده سازی هایی نیز باید برای نتایج و پیامدهای ناگوار آماده شود . وی افزود: باید طرح جایگزینی برای مواجهه با احتمال شکست توافق با ترکیه داشته باشیم.
اتریش و همسایگان آن در منطقه بالکان با اعمال کنترل های مرزی در ماه فوریه که این مسیر را تا حد زیادی به روی پناهجویان بست، موجب خشم یونان شدند ، زیرا این اقدام موجب تجمع هزاران پناهجو در خاک یونان و مخدوش شدن درخواست های آلمان برای اقدام مشترک اروپایی در این زمینه شد.
تنش بین این کشورها با آلمان، بخصوص در ماههای اخیر و پس از توافق با ترکیه کاهش یافته، زیرا هجوم پناهجویان از سمت ترکیه به یونان نیز کاهش یافته است.
رو به رو شدن اروپا با یکی از وخیمترین بحران های پناهجویان در تاریخ خود، کشورهایی مانند مجارستان و اتریش را در مسیر عبور دهها هزار پناهجویی قرار داده است، که تلاش می کنند با عبور از بالکان و کشور اتریش خود را به شمال اروپا برسانند.
اتحادیه اروپا در ماه مارس به توافقی با ترکیه برای مهار موج پناهجویان دست یافت، اما ترکیه تهدید کرده است که فراهم نشدن امکان سفر بدون روادید اتباع ترکیه به عنوان نخستین گام الحاق این کشور به اتحادیه اروپا، اجرای این توافق را متوقف خواهد کرد.
اروپام**1078**1479 گزارش از: بابک جعفری، انتشاردهنده:حسن سالک رضائی

ثبت نظر

ارسال