واحدهای گردشگری اصفهان هماهنگ نیستند/عدم حمایت از سرمایه‌گذاران

بی‌تردید سرمایه‌گذاری در مناطق نمونه گردشگری همانند یک تیر و دو نشان است که علاوه بر فعالیت اقتصادی مطمئن، می تواند با چشم‌انداز حضور گردشگران به ‌ویژه گردشگران خارجی، از پشتوانه‌ای قوی برای بهره‌وری در صنعت گردشگری برخوردار باشد.
  • سه شنبه 13 مهر 1395 ساعت 6:22
 
به گزارش ایمنا، اصفهان نیز به عنوان یکی از استان های کشور با جذابیت بالا برای جذب گردشگر، همواره مورد توجه برنامه ریزان این حوزه برای ایجاد مناطق نمونه گردشگری در آن بوده است. منطقه نمونه گردشگری قلعه سرشیر نیز به عنوان نخستین منطقه نمونه اصفهان با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی در فضایی به مساحت هکتار
برای منطقه نمونه گردشگری قلعه سرشیر با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی تاکنون بیش از 250 تا 300 میلیارد تومان هزینه شده است
در منطقه پیربکران در 15 کیلومتری شهر اصفهان احداث شده است. امیر وزیری سرمایه گذار این مجموعه در بازدید از خبرگزاری ایمنا در خصوص این منطقه نمونه گردشگری، گفت: صحبت های اولیه احداث این منطقه از سال 74 شروع شد و ساخت منطقه نمونه گردشگری قلعه سر شیر با هدف جذب گردشگر داخلی و خارجی در سال 85 با اخذ مجوزهای مربوطه از نهادهای ذیربط آغاز و در سال 91 آماده بهره برداری قرار گرفت.
سرمایه گذاری 300 میلیارد تومانی منطقه نمونه گردشگری قلعه سرشیر
وی تاکید کرد: برای منطقه نمونه گردشگری قلعه سرشیر با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی تاکنون بیش از 250 تا 300 میلیارد تومان هزینه شده است.
به گفته وی، گذر رودخانه زاینده رود از دل این منطقه و پارک ساحلی احداث شده به مساحت 30 هکتار در کنار آن با امکانات کامل ورزشی و خدماتی مرتبط به سنین مختلف، همینطور پیاده روی در کنار باغات میوه
پروژه منطقه گردشگری قلعه سرشیر تقریبا کامل شده و بین 1000 تا 1500 نفر اشتغال زایی غیر مستقیم تا مستقیم در آن صورت گرفته و بالای 250 نفر در این منطقه شاغل و حقوق ماهیانه دریافت می کنند
با آب وهوای مطلوب و انجام ورزش کوهنوردی در کوه های موجود در محل احداث منطقه نمونه، باعث متمایز بودن این منطقه از دیگر مناطق شده است.
وزیری همچنین تاکید کرد: علاوه بر طبیعت بکر، آثار تاریخی 700 و 2000 ساله در جوار منطقه نمونه گردشگری قلعه سرشیر موجب شده تا این این مجموعه طرحی کامل از تمام جهات برای گردشگران داخلی و خارجی باشد و باید عنوان کرد ساخت هتل پنج ستاره، ویلاهای اقامتی، کلوپ ورزشی متشکل از استخر، سالن آرایش، ماساژ درمانی، آب درمانی، بولینگ، بیلیارد، از دیگر امکانات این منطقه است.
اشتغالزایی حدود 1500 نفر در منطقه گردشگری قلعه سرشیر
وی افزود: در حال حاضر زیرساخت های شهری و معابر این منطقه به طور کامل ایجاد و 50 درصد مراکز تفریحی شامل مراکز اقامتی اجرایی شده که دلیل آن کسری بودجه و عدم حمایت دولت در این بخش بوده است.
سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری قلعه سرشیر پیربکران درباره طرح توسعه این منطقه گردشگری، توضیح داد: هتل پنج ستاره این منطقه گردشگری تمام مجوزات ساخت خود را دریافت کرده است.
به گفته وی، پروژه منطقه گردشگری قلعه سرشیر تقریبا کامل شده و بین 1000 تا 1500 نفر اشتغال زایی غیر
بعد از دادن مجوز برای طرح های گردشگری، بعضا با جابجایی مدیران دولتی، تفکرات آنها در خصوص طرح های گردشگری تغییر می کند و برخی پروژه ها زیرسوال می روند
مستقیم تا مستقیم در آن صورت گرفته و بالای 250 نفر در این منطقه شاغل و حقوق ماهیانه دریافت می کنند.وزیری ادامه داد: با احداث منطقه گردشگری قلعه سرشیر و تبلیغات محدود آن، این منطقه گردشگری موجب ارزش افزده بسیاری برای شهر پیربکران شده است.
اخذ مجوزهای گردشگری آسان تر از اجرای طرح ها
وی با بیان اینکه گردشگری از اولویت های مهم توسعه اصفهان است اما چالش هایی بر سر راه آن وجود دارد، گفت: باید تاکید کنم اخذ مجوز برای طرح های گردشگری بسیار آسان تر از اجرای طرح هاست.
سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری قلعه سرشیر پیربکران بیان داشت: بعد از دادن مجوز برای طرح های گردشگری، بعضا با جابجایی مدیران دولتی، تفکرات آنها در خصوص طرح های گردشگری تغییر می کند و برخی پروژه ها زیرسوال می روند.  
وی با تاکید بر اینکه در بخش گردشگری از سوی مدیران دولتی حمایت خاصی نمی شود و آنها تنها از پشت تریبون حمایت های کلامی خود را اعلام می کنند، تصریح کرد: البته از زمان فعالیت اللهیاری رئیس سازمان میراث، صنایع
متاسفانه بخش گرشگری در استان اصفهان با یکدیگر به طور واحد عمل نمی کند. اگر به دنبال توسعه صنعت گردشگری در استان هستیم باید تمام هتل ها و بخش هایی که به هر عنوان مجوز گردشگری اخذ کرده اند با یکدیگر واحد شوند
دستی و گردشگری اصفهان تحولی در بخش توسعه گردشگری استان ایجاد شده اما سازمان های دولتی دیگر، همکاری های لازم را با این سازمان انجام نمی دهند.
وزیری تصریح کرد: توجهاتی باید در راستای توسعه گرشگری صورت بگیرد و از سرمایه گذار حمایت شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
بخش گردشگری به طور واحد عمل نمی کند
وی در خصوص چشم انداز حضور گردشگران در این منطقه گردشگری، بیان داشت: متاسفانه بخش گرشگری در استان اصفهان با یکدیگر به طور واحد عمل نمی کند. اگر به دنبال توسعه صنعت گردشگری در استان هستیم باید تمام هتل ها و بخش هایی که به هر عنوان مجوز گردشگری اخذ کرده اند  با یکدیگر واحد شوند.
سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری قلعه سرشیر پیربکران با انتقاد بر اینکه متاسفانه بخش های مختلف گردشگری در استان اصفهان به طور جداگانه رفتار می کنند، گفت: به عنوان مثال هتل عباسی، هتل کوثر، منطقه گردشگری قلعه سرشیر و ... در مسیر خود به طور جداگانه کار می کنند در حالیکه اگر این بخش ها به صورت یک تیم عمل کنند می توان در توسعه گرشگری موفق شد.
وی با بیان اینکه هتل ها تنها به عنوان استراحتگاه های شب برای گردشگران هستند و مکان تفریحی نیستند، ادامه داد: متاسفانه هتل های اصفهان به جای اینکه به دنبال جذب سرمایه گذار از کشورهای دیگر باشند
راهنمایان گردشگری و هتل ها باید برای معرفی فضاهای گردشگری اطلاع رسانی لازم را انجام دهند همچنین آژانس های گردشگری در این خصوص پویاتر باشند. متاسفانه اصفهان در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده است
اکنون رستوان های خود را به تفرجگاه تبدیل کرده اند و به دنبال تامین بودجه نگهداری هتل از محل رستوران خود هستند.
ضعف در معرفی فضاهای گردشگری اصفهان 
وزیری با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری تنها غذا نیست و با این تفکر به نظر می رسد مدیران هتل های ما باید به صنعت غذا و رستوران وارد می شدند، تصریح کرد: با این دیدگاه مدیران هتل های اصفهان، صنعت گردشگری استان هیچ پیشرفتی نخواهد داشت.
وی گفت: باید در لابی تمام هتل های اصفهان کانترهایی برای معرفی مراکز گردشگری استان همانند شهرهای مشهد و کیش گذاشته شود.
سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری قلعه سرشیر پیربکران تاکید کرد: باید به مسافران و گردشگران اطلاع رسانی انجام شود چرا که گردشگر خارجی تنها به دنبال دیدن چهل ستون و پل خواجو و ... نیست بلکه ما باید به دنبال فراهم کردن فضایی برای تفریح آنها باشیم.
به گفته وی، راهنمایان گردشگری و هتل ها باید برای معرفی فضاهای گردشگری اطلاع رسانی لازم را انجام دهند همچنین آژانس های گردشگری در این خصوص پویاتر باشند. متاسفانه اصفهان در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده است.
وزیری بیان داشت: متاسفانه گردشگران خارجی تنها یک و یا دو شب در اصفهان اقامت دارند که با وجود آثار تاریخی و فضاهای گردشگری نصف جهان، بسیار فاجعه است.
03117/117

ثبت نظر

ارسال