شکاف درآمدی مدیران ارشد و کارگران در انگلیس

روزنامه گاردین نوشت: نتایج تکان دهنده بررسی جدیدی شکاف بسیار زیاد میان درآمد مدیران ارشد و کارگران را در انگلیس، آمریکا و کانادا و این موضوع را که این درآمدهای چشمگیر هیچ ارتباطی با بهبود عملکرد آنها ندارد، نشان می دهد.۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵ چهار شنبه ۱۵ دی
  • چهارشنبه 15 دی 1395 ساعت 15:57

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پایگاه اینترنتی این روزنامه در مطلبی به قلم کیتی آلن نوشت: نتایج تحلیلی که شکاف میان درآمد مدیران اجرایی و کارگران را نشان می دهد، حاکی از این است که مدیران ارشد در انگلیس تا وقت ناهار خود در یک روز، بیشتر از درآمد سالانه یک کارگر انگلیسی، درآمد دارند.

فعالان با توصیف این گروه به عنوان گربه های چاق [ اصطلاحی سیاسی برای حامیان مالی ثروتمند و فاسد بکار می رود]، می گویند خشم افکار عموی درباره این گروه رو به افزایش است مگر این که اقدامات لازم برای محدود کردن این مدیران اجرایی انجام شود، آن هم در زمانی که فشار بر بودجه خانوارها روبه افزایش است.

مرکز های پِی ارزیابی کرد مدیران ارشد بورس فوتسی لندن به طور میانگین اکنون بیش از هزار پوند در ساعت درآمد دارند که معنی آن این است میانگین درآمد یک روزه آنها تا اواسط روز،  بیست و هشت هزار و دویست پوند است. این اندیشکده اعلام کرد مدیران ارشد علاوه بر بهره مند شدن از افزایش سریع درآمد، اکنون صد و بیست و نه برابر کارمندانشان درآمد دارند.

این اندیشکده امیدوار است این یافته های تکان دهنده اش موجب شود ترزا مِی نخست وزیر انگلیس به وعده هایش درباره ایجاد اقتصادی که به نفع همه است، عمل کند. ترزا می در نتیجه عواقب سیاسی رای انگلیسی ها به خروج این کشور از اتحادیه اروپا که باعث شد وی نخست وزیر شود، با استفاده از ناامیدی مردم از نابرابری های اجتماعی از همان روزهای نخست روی کار آمدنش، وعده داد نظام سرمایه داری را اصلاح می کند.
استفان استرن، رئیس مرکز های پِی گفت وادار کردن شرکت ها به انتشار فهرست پرداخت هایشان آغاز خوبی است.

افزایش پرداخت به مدیران فوتسی لندن مثل سر مارتین سورِل از شرکت تبلیغاتی دابلیو پی پیWPP و باب دادلی از بی پی BP  تضاد بسیار زیادی با میانگین درآمدکارگران دارد، که شاهد تنزل معیارهای زندگی در نتیجه روند کند افزایش درآمد از زمان آغاز بحران مالی هستند.

فعالان در سازمان اکوالیتی تراست، شکاف میان مدیران اجرایی و کارگران را برجسته کرده اند. این سازمان با استفاده از آمار مرکز های پِی برای سال 2015، به این نتیجه رسید که درآمد هر مدیر فوتسی لندن پنج میلیون و چهارصد و هشتاد هزار پوند یا چهارصد و یک برابر حداقل دستمزد یک کارگر بوده است. درآمد این مدیر همچنین صد و هفتاد و دو برابر دستمزد یک پرستار و صد و چهل و پنج برابر دستمزد یک معلم بوده است.

برآورد درآمد ساعتی هزار و نه پوند، بر مبنای دوازده ساعت کار در هر روز مدیران فوتسی محاسبه شده است.

کارشناسان بازار کار می گویند که با وجود ادامه بحث ها درباره اصلاح پرداخت مدیران اجرایی، شکاف میان مدیران و کارگران امسال افزایش یافته است زیرا در نتیجه بی ثباتی های ناشی از برگزیت[خروج انگلیس از اتحادیه اروپا] و فشار هزینه های ناشی از کاهش ارزش پوند، دستمزد کارمندان و کارگران افزایش نیافته است.

از زمانی که نتیجه همه پرسی، هزینه های واردات و تورم را در انگلیس افزایش داده است، شرایط کارگران در زندگی واقعی بدتر از گذشته شده است.

این روزنامه همچنین نوشت، بر اساس گزارشی جدید، چند دقیقه قبل از وقت ناهار نخستین روز کاری سال جدید میلادی، صد مدیر اجرایی با بیشترین میزان دستمزد در کانادا درآمدی بیش از میانگین کل درآمد کانادایی ها در امسال داشته اند.

نتایج بررسی های مرکز کانادا جایگزین های سیاست، اندیشکده ای در اوتاوا، میزان درآمد مدیران اجرایی در کانادا- که در مقایسه با میانگین درآمد کارگران، از جمله بالاترین دستمزدها در کل جهان است- در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است، به گونه ای که صد مدیر اجرایی با بالاترین درآمد در کانادا به طور میانگین در سال 2015،  نه و نیم میلیون دلار کانادا( هفت میلیون دلار آمریکا) درآمد داشته اند.

این یافته ها، شناخت جدیدی را درباره افزایش نابرابری های درآمد در کانادا در اختیار همه قرار می دهد. محققان می گویند بین افزایش درآمد این مدیران و عملکرد بهتر آنها ارتباط چندانی وجود ندارد.

البته بسیاری در کانادا به آمریکا اشاره می کنند که در آنجا شکاف میان مدیران اجرایی با درآمدهای بالا و میانگین دستمزد کارگران اختلاف بسیار زیادی وجود دارد. در آمریکا پانصد مدیر اجرایی با بیشترین درآمد، سیصد و چهل برابر بیشتر از میانگین درآمد کارگران، درآمد دارند.


ثبت نظر

ارسال