واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است/ سود 85 درصدی دولت با واردات هر خودرو

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سهم ۲ درصدی صنعت خودرو از رشد اعلامی توسط دولت برای اقتصاد کشور، گفت: واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است.
  • چهارشنبه 15 دی 1395 ساعت 8:32
 
به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه سه‌شنبه در برنامه خبر سراسری شبکه یک سیما، ثبت سفارش واردات خودرو پس از یک روز وقفه از روز سه شنبه دوباره برای بخشی از واردکنندگان که مجاز هستند فعال شد البته این موضوع موافقان و مخالفانی دارد که مسئولان اتاق بازرگانی تهران و انجمن واردات کنندگان خودرو به عنوان مخالف و موافق واردات نظرات خود را در این برنامه بیان کردند.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این باره گفت: تحلیل نامناسب باعث می‌شود که تصور کنیم واردات خودرو اشتباه است، اما مهمترین کالاهایی که وارد کشور شده‌اند مربوط به قطعات خودروهایی است که در داخل کشور تولید می‌شوند.
فرهاد احتشام‌زاده افزود: براساس دستور معاون اول ریاست جمهوری و با هدف کنترل ارز و حمایت از تولید داخل در بند شش آن آمده که وزارت صنعت و معدن و تجارت درباره واردات خودرو مختار است، ملزم به خدمات پس از فروش بوده و این وزارتخانه می‌تواند در این باره تصمیم‌گیری کند.
نتایج 24 ساعت مذاکره و گفت‌‌وگو خودروهای وارداتی
وی اظهار کرد: براساس این تصمیم‌گیری تحلیل‌های زیادی در خصوص قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی صورت گرفته است، این تفسیر بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد تا بدانیم تعریف ما از نمایندگی‌های خودرو چیست و اینکه تنها نمایندگی هایی می توانند خودروهای لوکس را وارد کنند یا اشخاص شخص ثالث هم می توانند در این زمینه وارد عمل شوند؟
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: پس از 24 ساعت مذاکره و گفتگو با بخش‌های مرتبط با بحث واردات خودرو که همچنان هم ادامه دارد تصمیم گرفته شد که نمایندگان رسمی واردکننده خودرو فقط کسانی باشند که ارتباط مستقیمی با شرکت‌های تولید کننده اصلی خودرو دارند و صرفا این افراد مجاز به ثبت سفارش واردات هستند.
وی تصریح کرد: در نتیجه 24 ساعت پیگیری و شفاف سازی هایی که در این حوزه انجام شد در حال حاضر نمایندگان رسمی به کسانی اطلاق می شود که ارتباط مستقیمی با شرکت های تولید کننده اصلی خودرو داشته باشند، همان طور که خود واردکنندگان هم مطابق ضوابط فنی خودرو نماینده رسمی متعهد به ارائه خدمات فروش و پس از فروش هستند.
احتشام‌زاده درباره نظرات واردکنندگان خودرو درباره تصمیم نهایی اتخاذ شده، گفت: نمایندگان رسمی علاقمند هستند تا با شرکت مادر در ارتباط باشند، اما تصمیم گیری باید در فضای واقعی صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: در سالهای گذشته که در شرایط تحریم ناعادلانه قرار داشتیم واردکنندگان شرایط سختی برای ارائه خدمات پس از فروش داشتند، اما در حال حاضر در موضع مذاکره و برابر با تولید کنندگان هستیم.
حجم واردات خودرو در ایران 4 درصد از سهم بازار کل کشور
وی بیان داشت: هم اکنون حجم واردات خودرو در ایران 4 درصد از سهم بازار کل کشور است و این مقدار کمتر از نیم درصد در کل جهان است از این رو خودروسازان خارجی سهم 99 و نیم درصدی خود را در جهان با سهم نیم درصدی ایران به خطر نمی‌اندازد.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: تحلیل نامناسب باعث می شود که تصور کنیم واردات خودرو اشتباه است، اما مهمترین کالاهایی که وارد کشور شده اند مربوط به قطعات خودروهایی است که در داخل کشور تولید می شوند در عین حال قیمت خودروهایی که در کشور تولید می کنیم و پیشتر وارد می شدند تفاوت چندانی با خودروهای واراداتی ندارد.
دولت با واردات هر خودرو 85 درصد سود می‌کند
وی اضافه کرد: دولت در قبال واردات هر خودرو 85 درصد سود می کند، ما نیازمند واردات هستیم.
احتشام‌زاده با بیان اینکه هم اکنون سهم عمده‌ای از واردات ما به قطعات خودرو مربوط می شود، افزود: خواهش می کنم خودمان را با چین و هند مقایسه نکنیم، زیرا فضای بی‌ثبات قوانین، میزان ارتباطات با کشورهای دیگر و جمعیت کشور با این کشورها قابل مقایسه نیست، لذا اگر کشورهایی حاضر به سرمایه گذاری در کشور ما شده‌اند به معنای تقاضای تمامی خودروسازان جهان برای سرمایه گذاری در ایران نیست.
وی اظهار داشت: سهم واردات در بودجه کشور جذاب است اما در عمل این گونه نیست، نیسان مورانو و سوزوکی نشان داد که واردات خودرو باعث کاهش راندمان نیروی انسانی در ایران خودرو شده، بنابراین این امر تجربه موفقی در کشورمان نبوده است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه میزان اشتغال با راندمان رابطه تنگاتنگی دارد، افزود: بازدهی نیروی انسانی در کشور ما 50 درصد است که به معنی اشتغال زایی دو برابری با بهره وری نصف است البته همه ما به عنوان یک ایرانی افتخار می کنیم اگر بتوانیم همه کالاها را در کشورمان تولید کنیم اما حساسیت بیش از حد روی 4 درصد از سهم بازار بی‌مورد است، این واردات پوشش تقاضای کیفی در کشور را برعهده دارد.
53 درصد واردات خودرو توسط اشخاص ثالث
وی گفت: در سال 93 دستور العمل ساماندهی واردات خودرو را در دستور کار داشتیم، در حال حاضر 53 درصد از وارات توسط اشخاص ثالث و مابقی توسط نمایندگی‌ها صورت می گیرد که حدودا 47 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: از سال 93 به این سو مشخص شد که شرکت های واردکننده باید با نمایندگی رسمی قرارداد ببندند تا خدمات پس از فروش به این خودروها هم تعلق بگیرد از این رو در مهر 95 اصالت خودروها را مورد ارزیابی مجدد قرار دادیم و اکنون با احتمال 99 درصد دیگر شاهد خودروهای دزدی و غیره در بازار واردات خودرو نیستیم.
واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران دیگر مهمان حضوری در این برنامه با بیان اینکه واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است، گفت: در زمانی که کشور نیازمند رشد اقتصادی و اشتغال است، این دو امر با واردات خودرو ممکن نیست، ما باید خودروساز را وارد کنیم، چین و هند بهترین خودروهای روز دنیا را سوار می شوند زیرا بهترین نمایندگان خودروسازان در این کشورها، خودرو تولید می کنند.
محمدرضا نجفی منش با اشاره به سهم ۲ درصدی صنعت خودرو از رشد اعلامی توسط دولت برای اقتصاد کشور، اظهار داشت: واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است.
وی با تاکید بر اینکه بازار ایران بازار خوبی است و باید از این پتانسیل بالا استفاده کرد اضافه کرد: خوشبختانه با قراردادهای اخیر ایران با سیتروئن، پژو و رنو در عمل خودروساز خارجی وارد کشور شده است.
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: شرکتی مانند رنو که در ایران مشغول به کار شده بهتر است واردات خودرو را هم زیر نظر خود صورت بگیرد و اگر واردکننده به شرکت مادر متصل نباشد قادر نیست خدمات قابل قبولی به مصرف کنندگان ارائه کند.
وی ادامه داد: با فشار تحریم ها، توانایی تولید خود را در کشور حفظ کردیم و اینکه دولت رشد اقتصادی کشور را 7.4 درصد اعلام کرده، بیش از 2 درصد از آمار اعلامی مربوط به شرکت های خودروسازی در کشور است و این حکایت از سهم واقعی صنعت خودروسازی در اشتغال و رونق اقتصادی دارد.
نجفی منش اظهار کرد: برخی علاقه دارند خودروهای لوکس داشته باشند، ما با این امر مخالفتی نداریم اما می توانیم از واردات خودروسازها به کشور به عنوان اهرمی برای اشتغال زایی و شکوفایی اقتصاد کشور بهره ببریم.
لزوم واردات خودروسازها به کشور
علی علی‌آبادی مدیرکل مقررات صادرات و واردات در ارتباط تلفنی در این برنامه، گفت: تصمیم هیات وزیران در شرایط کنونی بر اساس حفظ حقوق مصرف کنندگان بوده است.
وی با بیان اینکه در سال 93، 120 هزار خودرو وارد کشور شده است، افزود: باید به سمت واردات خودروسازها به کشور حرکت کنیم.
مدیرکل مقررات صادرات و واردات اظهار کرد: در کشور امکان تولید قطعات وجود دارد و این گونه نیست که نیازمند واردات باشیم، از این رو با افزایش تولید می‌توانیم رشد اقتصادی را در کشور بالا ببریم.
وی با رد خبر برخی از سایت‌ها که اعلام کرده‌اند واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف شده، اضافه کرد: وقفه چند ساعته در این باره به علت به روز رسانی سیستم بوده است.
عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع مجلس دیگر مهمان تلفنی برنامه هم، گفت: باید واردات خودرو به کشور ادامه یابد اما نباید خودروهای برندی وارد شوند که امکان ارائه خدمات پس از فروش نداشته باشند.
وی تصریح کرد: برای افزایش کیفیت و قدرت رقابت هیچ منعی برای وارادات خودرو وجود ندارد مضاف بر اینکه خودروهای داخلی نیز باید کیفیت خود را ارتقا دهند.
03114/117/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews

ثبت نظر

ارسال