آنهایی که بزرگان فوتبال را نیمکت نشین کردند + فیلم

نیم فصل از لیگ برتر سپری شد و آنچه که بیش از همه توجه کارشناسان را به خود جلب کرد درخشش جوانان بود.
  • چهارشنبه 15 دی 1395 ساعت 21:6
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ بازی های لیگ برتر فوتبال به نیم فصل رسید و در این مدت تیم هایی که بیش از گذشته به جوانان بها دادند نتیجه این کار خود را دیدند. جوانگرایی چه در داخل زمین چه روی نیمکت مربیان در این فصل نشان داد که برخلاف ادعای برخی ها هنوز فوتبال ایران معدن استعدادهای ناب است. استعدادهایی که اگر به آنها توجه شود می توانند آینده فوتبال ما را بیمه کنند. 
در این فصل مربیانی برای اولین بار هدایت تیم های لیگ برتری را در دست گرفتند که تا پیش از این خود در کنار مربیان باتجربه با فضای کار مربیگری آشنا شدند و اکنون در کار خود موفق هستند. مربیان جوانی مانند مجتبی حسینی، نعیم سعداوی و سیروس پورموسوی نشان دادند که می توان چرخه سرمربیان لیگ برتری را گسترده تر از آن چیزی کرد که این روزها هست. 

مرتضی محصص کارشناس فوتبال و عضو کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال درخصوص حضور مربیان جوان در لیگ برتر به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: "باعث افتخار است که مربیان جوانی که اکنون در لیگ برتر موفق هستند همگی در کلاس های مربیگری ما شرکت کردند و امیدوارم این عشق و علاقه آنها به یادگیری ادامه داشته باشد. البته حضور در کلاس های مربیگری تعیین کننده آینده یک مربی نیست بلکه به منظور ارائه ایده های تازه برای یک مربی است و این خود مربی است که باید با مطالعه و تماس و مشورت با مربی های بزرگ سعی در پیشرفت داشته باشد".

مجتبی حسینی سرمربی جوان و موفق تیم ذوب آهن هم درباره جوانگرایی در لیگ برتر به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: "جوان ها نیروی خاصی دارند و انرژی خاصی به تیم می دهند؛ همیشه باید در تیم های ما شایسته سالاری باشد و اگر کسی سن و سال زیادی نداشت اما توانایی او زیاد بود از او استفاده کنیم".

در هفته پایانی نیم فصل سرمربی تیم استقلال که جزو مربیان جوان محسوب می شود با تغییراتی بزرگ در تیمش به عده ای بازیکن جوان میدان داد که عملکرد این نیروهای جوان باعث تحسین همگان شد. به غیر از استقلال جوانان سایر تیم ها هم در نیم فصل اول عملکرد قابل توجهی داشتند.

وحید هاشمیان بازیکن پیشین تیم ملی درباره استفاده از نیروهای جوان در تیم های لیگ برتری به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: "جوانی که 20 سال دارد و وارد لیگ می شود می تواند 10 سال در لیگ بازی کند و برای تیم های ملی ما هم موثر باشد. باشگاه ها می توانند از نیروی جوانی که پرورش دادند سالهای سال استفاده کنند و حتی در بحث اقتصادی هم با فروش آنها به تیم های دیگر درآمد زایی کنند. نکته دیگر این است که اکنون سرعت فوتبال در دنیا بالا رفته و تیم ها بیشتر از بازیکنان زیر 30 سال استفاده می کنند و در بحث بستن قرارداد هم با بازیکنان بالای 28 سال قراردادهای کوتاه مدت بسته می شود".

محصص هم درباره حضور موفق جوانان در لیگ برتر گفت: "بارها شده که یک مربی از بازیکنان جوان در ترکیب تیمش استفاده کرده و نتایج خوبی نگرفته است اما اکنون ما صحبت از یک نیم فصل می کنیم؛ بدون تردید ما می توانیم امیدوار باشیم با استفاده از بازیکنان جوان آینده و ثبات بهتری در باشگاه ها داشته باشیم. بازیکنانی مثل سردار آزمون و مهدی ترابی آینده فوتبال ما هستند".
وی در ادامه تصریح کرد: "تیم بزرگی مثل استقلال بازیکنان جوان خوبی مثل محسن کریمی، فرشید اسماعیلی یا یعقوب کریمی دارد و با شناختی که از منصوریان دارم و اعتمادی که او به بازیکنان جوان دارد مطمئن هستم در صورت استفاده سرمربی استقلال از بازیکنان جوان نتایج استقلال بهتر می شود ضمن اینکه استفاده از این جوان ها بهتر از بازیکنانی است که با اسمی بزرگی دارند اما در تمرین و بازی بی نظم هستند و باعث ایجاد مشکل در تیم می شوند".

اکثر باشگاه های بزرگ دنیا با تاسیس آکادمی در مکان های مختلف و توجه به تیم های پایه بازیکنان را از کودکی پرورش می دهند کاری که در ایران هم گاها انجام می شود اما مشمول شدن بازیکن و گذراندن دوران سربازی بازیکنان را مدتی از باشگاه ها دور می کند.

مجید جلالی سرمربی تیم پیکان در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: "جوانگرایی یک فاکتور مهم برای باشگاهی است که نگاه به آینده دارد اما در فوتبال ما قوانینی که وجود دارد نه تنها به این موضوع کمک نمی کند بلکه دلسرد کننده است. بازیکنی را که از کودکی در آکادمی پرورش می دهی زمانی که می خواهی از او استفاده بهینه کنی باید برود و جایی دیگر بازی کند. فدراسیون فوتبال باید وارد این قضییه شود و برای خود تصمیم گیری کند نه جاهای دیگر! با این همه نقص در سازندگی اما باز هم می بینیم که چه جوانهای خوبی وارد چرخه فوتبال می شوند".



گزارش از حمیدرضا حجازی


ثبت نظر

ارسال