مصوبات مجلس برای «مددجویان»، «ایثارگران»، «فرهنگیان» و «آتش‌نشانان»

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی مصوبات امروز مجلس برای مددجویان، ایثارگران، فرهنگیان و آتش نشانان را تشریح کرد.
  • شنبه 18 دی 1395 ساعت 22:38
مصوبات امروز مجلس برای مددجویان، ایثارگران، فرهنگیان و آتش نشانانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، نمایندگان مجلس امروز از ماده 89 تا ماده 108 لایحه برنامه ششم توسعه را بررسی و اکثر این مواد را تصویب کردند.

در بند (هـ) ماده 89 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به اجرای نظام خدمات جامع و هماهنگی سلامت با محوریت نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده شد.

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به این مصوبه گفت: بر اساس تصویب امروز مجلس، همه کسانی که می خواهند از بیمه استفاده کنند باید از طریق پزشک خانواده اقدام کنند.

نظام ارجاع یعنی آنکه بیماران تحت پوشش بیمه باید از مجرای پزشک خانواده مورد درمان قرار بگیرند و خارج از این سیستم مشمول بیمه نمی شود.

مجلس همچنین در ماده 94 مستمری مددجویان تحت پوشش را افزایش داد.

حاجی بابایی درباره این مصوبه گفت: مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از نظر دریافتی که حدود 40 تا 50 هزار تومان است وضعیت مناسبی ندارند بنابراین مجلس امروز تصویب کرد تا از ابتدای سال آینده میزان پرداختی به این مددجویان 20 درصد دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد یعنی اگر دستمزد مصوب امسال این شورا 800 هزار تومان است به مدد جویان 160 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته این 20 درصد علاوه بر یارانه که در حال حاضر به مددجویان تحت پوشش پرداخت می شود و مبلغ پیش بینی شده برای پرداختی 20 درصد نیز از محل درآمد حاصل از هدفمندکردن یارانه ها پرداخت خواهد شد.

حاجی بابایی مصوبه امروز مجلس را یک گام بسیار مهم در جهت تحقق عدالت اجتماعی در جامعه عنوان کرد.

نمایندگان مجلس در ادامه مصوبات امروز با تصویب ماده 98 لایحه برنامه ششم، سازمان های مناطق آزاد را مکلف به زدودن فقر از چهره مناطق آزاد تجاری کردند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم با اشاره به این ماده نیز به خبرنگار ما گفت: براین اساس مناطق آزاد موظف شدند یک درصد از عوارض ورود کالا به این مناطق را برای ایجاد شغل با محوریت افراد تحت پوشش مصرف کنند و سالانه 100 هزار شغل از این طریق باید به وجود بیاید.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده 99 لایحه برنامه ششم مشاغل آتش نشانی و پرتوکاری اشعه را جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب کردند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم در این باره گفت: با مصوبه امروز مجلس دولت مکلف است از ابتدای سال 96 مشاغل آتش نشانی و پرتوکاری اشعه را جزو مشاغل سخت و زیان آور تلقی کند و مزایای لازم را برای آنها در نظر بگیرد.

وکلای ملت امروز مصوبه ای نیز برای فرهنگیان داشتند و در ماده 100 لایحه برنامه کارکنان آموزش و پرورش که عضویت در صندوق فرهنگیان را پذیرفته اند مکلف کرد 5 درصد از حقوق و مزایای خود را به این صندوق واریز کنند.

وی درباره این مصوبه گفت: در برنامه های دوم، سوم و چهارم توسعه این موضوع وجود داشت اما در برنامه پنجم حذف شد و مشکلاتی ایجاد کرد بنابراین ما در برنامه ششم مجدد آن را تصویب کردیم به اعضای صندوق فرهنگیان که به دلخواه عضو این صندوق شده اند باید 5 درصد از حقوق خود را در صندوق ذخیره کنند و به همان میزان نیز دولت از محل بودجه عمومی و بودجه سنواتی به این صندوق بپردازد .

نمایندگان مجلس امروز به بخش 16 لایحه برنامه ششم که مربوط به امور ایثارگران است ورود کردند و با تصویب یک ماده، 5 ماده دیگر آن را به کمیسیون ارجاع دادند.

حاجی بابایی با اشاره به مصوبه این ماده به خبرنگار ما گفت: وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صدا و سیما مکلف به گنجاندن فرهنگ شهادت و جهاد در کتب درسی شدند.

وی افزود: همچنین مقرر شد پدران و مادرانی که در قید حیات هستند و دارای سه شهید یا دو شهید و یک جانباز بالای 50 درصد و یا یک شهید و دو جانباز بالای 50 درصد هستند به عنوان الگوی ایثار و شهادت و چهره های ماندگار معرفی شوند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما نیز موظف است این چهره ها را به مردم بشناسانند.

حاجی بابایی گفت: سایر موارد ارجاعی به کمیسیون به این دلیل بود که ابهامات رفع شود و اگر پیشنهادی باشد الحاق شود.

مجلس امروز ماده 108 لایحه برنامه ششم درباره بودجه سازمان صدا و سیما را نیز بررسی کردند اما این ماده به کمیسیون بازگردانده شد.

حاجی بابایی در این باره گفت: در این ماده گفته شده بود بودجه صدا و سیما 0.7 بودجه عمومی باشد اما نمایندگان معتقد بودند مشخص نشده است که این مبلغ برای تولید فیلم است یا هزینه های جاری، از این جهت به منظور رفع ابهام به کمیسیون بازگردانده شد.


ثبت نظر

ارسال