بررسی جابجایی تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان به زمستان

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با آموزش و پرورش مذاکراتی درخصوص جابجایی تعطیلات تابستانی دانش آموزان با زمستان را داشته‌ایم و پیشنهادهای خود را ارائه کردیم.
  • یکشنبه 19 دی 1395 ساعت 12:56
به گزارش خبرنگارخبرگزاری صداوسیما؛معصومه ابتکاردر حاشیه همایش محیط زیست و بانکداری در سازمان حفاظت محیط زیست درجمع خبرنگاران افزود:یکی از پیشنهادهای ما این بود که بخشی از تعطیلات تابستانی منتقل شود اما دراین باره به نتیجه قطعی نرسیده ایم.
ابتکار گفت: تصمیمات نهایی درباره تعطیلی مدارس در زمستان به نظر وزارت آموزش و پرورش بستگی دارد و آنها نیز برنامه‌ریزی لازم را مورد توجه قرار می‌دهند.
وی همچنین درباره آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران گفت:برای رفع آلودگی هوا اقدامات زیادی انجام گرفته و راهکارهای مورد توجه نیز باعث شده است تا امسال شاخص آلودگی هوا در پاییز و زمستان تا حدودی بهبود یابد و حتی از بسیاری شهرهای همجوار ما در آسیا و اروپا وضع مناسب‌تری یافته‌ایم. 
ابتکار با اشاره به میزان غلظت آلاینده ها ادامه داد: شاخص های غلظت آلاینده ذرات معلق 2.5 میکرون از عدد 160 در روزهای بسیار آلوده فراتر نرفته است که این نشان‌دهنده اقدامات و برنامه‌ریزی ها بوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: روند کلی تعداد روزهای سالم در کلانشهرهای ما به ویژه تهران رو به افزایش است و این برنامه تدریجی خواهد بود؛ مشکل آلودگی هوا یک هفته‌ای و به سرعت حل نخواهد شد چرا که این معضل طی سال های زیاد و براثر بی‌توجهی به مسائل محیط زیستی ایجاد شده است و باید رفته رفته کاهش پیدا کند.
ابتکار با اشاره به اینکه تعداد زیادی از خودروهای فرسوده در کلانشهرها وجود دارد،  اضافه کرد: در تهران بنابر آخرین آمار حدود 6 میلیون و 800 هزار خودرو و موتورسیکلت وجود دارد که از این تعداد بیش از یک میلیون دستگاه کاربراتوری و فرسوده است. 
وی گفت: خودروها و موتورهای کاربراتوری و فرسوده آلودگی زیادی را در شهرها تولید می‌کنند و این وسایل نقلیه وقتی در شهرها تردد دارند به همراه سکون هوا بر شدت آلودگی می‌افزایند. 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا ادامه داد: برنامه‌های خود را گام به گام پیش برده‌ایم و تعداد افزایش روزهای سالم نشان‌دهنده پیشرفت برنامه‌هاست. 
ابتکارافزود: یکی از برنامه‌های ما از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است که تاکسی ها در این زمینه اولویت داشتند و خروج 37 هزار تاکسی فرسوده را شاهد بوده‌ایم.
وی گفت: تاکنون بیش از 600 دستگاه مینی‌بوس فرسوده از رده خارج شدند و جایگزین خودروهای جدید با خودروهای فرسوده به طور جد مدنظر است و همین امر برای اتوبوس های حمل و نقل عمومی نیز انجام می‌گیرد. 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه داد: امیدواریم شهرداری ها هم همراهی لازم را با ما داشته باشند و در نصب فیلتر ذرات دوده برای اتوبوس های گازوئیلی و سایر ناوگان حمل و نقل توجه کنند. 
ابتکار بااشاره به کنترل میزان آلاینده های خودروهای سنگین درکلانشهرها افزود: دولت در کنترل حمل و نقل خودروهای سنگین به شهرها مصوباتی را مدنظر قرار داده که باید شهرداری و وزارت راه این موضوع را مود توجه قرار دهند و راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هوا را دنبال کنند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم، معاینه فنی خودروهای سنگین است که باید هر چه زودتر عملیاتی شود و همانند سامانه یکپارچه معاینه فنی که در تهران به اجرا درآمده و عملکرد مناسبی را به دنبال داشته است پیگیری شود. 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تمام برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را مناسب ذکر کرد و گفت: روند رو به رشدی در حال رخ دادن است اما نتیجه زمانبر خواهد بود و تا دستیابی به آن، تدابیر کوتاه‌مدت را همانند محدودیت‌های ترافیکی اعمال خواهیم کرد.
وی افزود: تمام این برنامه‌های کوتاه‌مدت به منظور آن است تا میزان آلایندگی افزایش پیدا نکند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین درباره شماره‌گذاری نشدن موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز افزود: تمام موتورسیکلت‌ها از ابتدای مهرامسال به‌صورت انژکتوری تولید می‌شوند و شماره‌گذاری نیز فقط مختص این نوع تولیدات است.
وی ادامه داد: در ایران تولید موتورسیکلت کاربراتوری نداریم و اقدامات خوبی برای تولید موتورهای انژکتوری و برقی در حال انجام است.
ابتکار با بیان اینکه تولید موتورسیکلت و خودروی برقی مورد توجه قرار دارد، گفت: در حال حاضر دو خودروساز وجود دارد که خودرو برقی تولید می‌کنند و اینها تمام برنامه‌ای است که دولت آن را مورد توجه قرار داده است. 
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود:‌همه مسئولان اعم از دولت و شهرداری باید همکاری کنند تا خودروهای فرسوده و موتورهای کاربراتوری از رده خارج شوند و حمایت های بانکی نیز باید برای این برنامه صورت گیرد.
وی  بااشاره به  اینکه آیا زیرساخت های خودروها و موتورهای برقی فراهم شده است یا خیر،گفت: نخستین زیر ساخت این وسایط نقلیه، تولید باطری‌های لیتیومی بوده که در سال 93 با همکاری وزارت دفاع انجام گرفته است و درحال حاضر تولید کارخانه این نوع باطری‌ها را در اختیار داریم. 
ابتکار ادامه داد: سایر زیرساخت های دیگر نیز برای خودروها و موتورسیکلت‌های برقی درحال فراهم شدن است و بزودی ناوگانی از این نوع خودروها را در اختیار خواهیم داشت.




بانک‌ها به طرحی بدون توجیه زیست محیطی تسهیلات ندهند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت : بانک‌ها باید به هیچ طرحی بدون توجیه زیست محیطی تسهیلات ندهند.
 معصومه ابتکار در اولین همایش ملی بانکداری و محیط زیست افزود: بانک‌ها باید در ارائه تسهیلات خود اصولی را مورد توجه قرار دهند که سرمایه‌گذاری موجود در طرح توجیه زیست محیطی داشته باشد، امروزه هیچ بانک معتبر بین‌المللی در جهان طرحی را بدون داشتن ارزیابی‌های زیست‌ محیطی از تسهیلات خود بهره‌مند نمی‌کند.
وی ادامه داد: علاوه بر این حمایت بانک‌ها از فناوری‌های سبز ، انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیر می‌تواند معضلات محیط زیستی را کمتر کند به خصوص انرژی خورشیدی که در ایران توجیه اقتصادی دارد.
ابتکارگفت: جای تاسف دارد که مناطق بکر شمال کشور که نقطه توجه گردشگران است با معضلات حاد پسماند دست به گریبان است مرفه نشینان برای تفریح به گیلان و مازندران می‌روند ولی مدیریت شهری منابع کافی برای مدیریت پسماند بسیار آلوده‌ای که از سال‌ها پیش در این مناطق انباشته‌ شده است ، ندارد.
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: پسماند‌های انباشته‌ شده در شمال کشور آسیب‌های جدی و غیر قابل جبرانی به جنگل‌ها و سواحل زیبای مازندران می‌زند و قابل قبول نیست که با داشتن چنین منابعی با انبوهی از پسماند‌ها روبرو شویم.
وی افزود: مدیریت پسماند در بسیاری از شهر‌ها توجیه اختصاصی دارد و حتی اقتصاد دوار که امروزه در بسیاری از کشور‌های توسعه ‌یافته در حال اجراست توجیه اقتصادی مدیریت پسماند در آن آشکار است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نظام بانکی باید وارد عمل شود و با تشخیص و اعمال تفاوت بین طرح‌های سودآور و طرح‌هایی که شاخصه‌های زیست‌ محیطی طبیعت و محیط زندگی را ارتقا می‌بخشد حمایت‌های خود را اعمال کند.
ابتکار با بیان اینکه در بحث سود و تسهیلات حمایتی بانک‌ها باید توجه ویژه‌ای به مسئله پسماند‌ها داشته باشند افزود : از همین‌جا از نظام بانکی کشور درخواست می‌کنم تا راه حل‌های خود را برای رفع مشکلات زیست محیطی با حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری ارائه دهند.
وی اضافه کرد: حمایت از فناوری‌های پاک، سبز، بازیافت و بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار سودآور است و این موضوع هم به نفع نظام بانکی و هم به نفع محیط زیست و توسعه اقتصادی کشور است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ایالت متحده آمریکا نزدیک به دو میلیون شغل برای بهینه‌سازی مصرف انرژی ایجاد کرده و در کشور ما نیز مسئله مصرف انرژی بسیار جدی است، البته با سرمایه‌گذاری خوب می‌توانیم به کاهش انتشار و آلودگی هوا کمک کنیم.
ابتکار بااشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در اسفند برگزار می‌شود، گفت: شرکت‌های بین‌المللی داخلی و خارجی حضور قوی در این نمایشگاه داشته اند و فرصتی برای مقابله تجاری در حوزه فناوری‌های سبز و پاک فراهم خواهند کرد.
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: با ترسیم یک چارچوب برای بانکداری سبز و رتبه‌بندی آن‌ها بر اساس عملکردشان در حوزه زیست محیطی ، مشابه آنچه هم اکنون در سایر کشور‌های دنیا ایجاد می‌شود می‌توانیم تحول خوبی در نظام بانکی کشور داشته باشیم.
وی با اشاره به جلسه یک ماه پیش با مدیر بانک مرکزی افزود: همکاری درخصوص تعریف دستورالعمل برای بانکداری سبز و رتبه‌بندی بانک‌های کشور را بر اساس شاخص‌های زیست محیطی انجام داده‌ایم.
ابتکار گفت: بزودی بانک‌های سبز کشور با برگزاری همایش بانکداری سبز اعلام می شوند و رتبه‌بندی این بانک‌ها نیز بیان خواهد شد.
وی بااشاره به اینکه وضعیت محیط زیست جهان به ویژه کشور ما نگران‌کننده است، افزود: پس از ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) توجه ویژه‌ای به محیط زیست شده است حتی رئیس جمهور برغم تمام اولویت‌های اجتماعی، اقتصادی، تعادل بازار، مسائل بین‌المللی و غیره به طور صریح براهمیت و توجه محیط زیست تاکید داشته است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به آسیب‌ها و بحران‌های زیست محیطی امروز کشور ، اگر خواهان توسعه پایدار ، رشد اقتصادی ، بهبود کیفیت زندگی ، توسعه انسانی، اشتغال پایدار، شهر‌های شکوفا و رو به رشد جوامع سالم در جهت رشد مادی و معنوی و اعتلای انسانی هستیم ، چاره‌ای نداریم جز اینکه مسائل محیط زیست را در اولویت سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری قرار دهیم و محیط زیست را مولفه ای جدی و رویکرد تعیین کننده در نظر بگیریم.
وی گفت: بانکداری سبز یا بانکداری حامی محیط زیست یک رویکرد خوب در جهت حمایت از مولفه محیط زیست است چرا که خود فرآیند‌های بانکی از جمله حذف کاغذ‌ها ، الکترونیک شدن برنامه بانکداری و حذف تردد‌های بی‌هدف منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بانکداری الکترونیک با استفاده بهینه از اینترنت و فناوری ارتباطات در کاهش آلودگی هوا موثر است البته بانک‌ها تاکنون گام‌های خوبی برداشته‌اند و خواسته‌ایم میزان کاهش انتشار و آلودگی هوا را در اقدامات خود محاسبه کنند و ارائه دهند.
ابتکار ادامه داد: کمتر شدن مراجعه به بانک باعث کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.
وی با اشاره به قانون 190 برنامه پنجم توسعه گفت: در این قانون، توسعه مدیریت انرژی ، آب و کاغذ را در داخل ساختمان‌های عمومی و دولتی ملزم کرده ایم که سه سال پیش ابلاغ شده است و بانک‌ها نیز می‌توانند در کاهش مصرف برق ، آب و کاغذ خود تلاش کنند.



ثبت نظر

ارسال