65 درصد کالاهای صادراتی ایران را 5 کشور می‌خرند

بررسی‌ها نشانی می‌دهد نزدیک به 65 درصد از صادرات غیرنفتی ایران ازنظر سهم ارزشی به 5 کشور صورت می‌گیرد. از 5 کشور مذکور سه کشور، همسایه ایران هستند.
  • سه شنبه 21 دی 1395 ساعت 15:17

گروه اقتصادی: کره و چین نیز دو کشوری هستند که در زمره 5 کشور اصلی واردکننده کالا از ایران هستند. تمرکز بازارهای صادراتی ایران یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در سال‌های آتی باید مدنظر قرار گیرد چراکه بسیاری از کارشناسان معتقدند ایران باید با ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی خود شرایطی را برای افزایش شرکای تجاری ایران فراهم کنند. افزایش شمار شرکای ایران می‌تواند تضمین‌کننده موقعیت کشور در بازارهای جهانی باشد.

65 درصد کالاهای صادراتی ایران را 5 کشور می‌خرند

به گزارش بولتن نیوز، ایران در نه ماهی که گذشت 31 میلیارد و 593 میلیون دلار کالا از کشور صادر کرد که چین به‌تنهایی 18 درصد از این کالاها را وارد نموده است. چین مهم‌ترین خریدار کالاهای ایرانی در جهان محسوب می‌شود. امارات متحده عربی دومین شریک تجاری ایران نیز 15.98 درصد از کالاهای ایرانی را در این دوره زمانی خریداری کرده است. سهم عراق و ترکیه از صادرات ایران نیز به ترتیب 14.48 درصد و 8.61 درصد بوده است. جمهوری کره نیز در همین دوره زمانی 7.39 درصد از کالاهای ایرانی را خریداری کرده است.

کره مدت‌ها بود که جایگاه خود را به‌عنوان یکی از شرکای برتر ایران ازدست‌داده بود اما با لغو تحریم‌ها و امضای برجام بار دیگر در این فهرست جای گرفته است.

اقتصاد ایران نیاز به تنوع شرکای صادراتی به‌منظور بهبود موقعیت در بازارهای جهانی و بسته شدن راه‌های تحریم دوباره است.

پیش‌ازاین حتی برخی کشورهای اروپایی نیز در فهرست خریداران کالاهای ایرانی قرار داشتند.


ثبت نظر

ارسال