وزیر کشاورزی: بلد نیستیم با دنیا صحبت کنیم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشور هنوز در مبادلات پولی مشکل دارد و شعب ارزی ما متروکه شده است.
  • جمعه 24 دی 1395 ساعت 1:34
صراط: وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشور هنوز در مبادلات پولی مشکل دارد و شعب ارزی ما متروکه شده است.

به گزارش مهر، محمود حجتی شامگاه پنجشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، با تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: ضایعه اسفبار درگذشت مرد مقاومت و ایثار و شناسنامه انقلاب، یار محبوب امام و رهبری را تسلیت عرض می کنم.

در مذاکرات برجام بازنده آمریکا است

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اظهار داشت: دولت یازدهم در شرایطی کار خود را شروع کرد که اوضاع بین المللی ما مناسب نبود و شورای امنیت سازمان ملل در چند مرحله قطعنامه های سنگین و مشکل ساز را علیه ما به تصویب رساند حتی برخی کشورهای دوست مانند چین که با ما کار می کردند نیز در این مصوبات که تحریم های ظالمانه را بر ما تحمیل کرد رای مثبت دادند و حتی یکی از آن قطعنامه ها در فصل هفت منشور ساختار ما را مخل امنیت معرفی می کرد و ما را تا آن حد در تنگنا قرار می‌داد.

حجتی افزود: با اجماع ملی و تاکید مقام معظم رهبری و پیگیری های مجدانه دست اندرکاران وزارت خارجه در فرآیندی سخت و طولانی در برابر قدرت های بزرگ جهانی توانستیم به توافقی برسیم که آن توافق رسید به برجام وحداقل دستاورد ما این بود که تمام آن قطعنامه های شورای امنیت و در تاریخ کشور ما بی سابقه است.

وی گفت: علی رقم روکم کردن های سیاسی اما مذاکرات بخوبی پیش رفت در مذاکرات برجام بازنده آمریکا است ما باید مراقبت کنیم تا عکس العمل احساسی نداشته باشیم.

مذاکرات ما بُرد بُرد بود

حجتی بیان کرد: کسانیکه در دولت آمریکا جایگزین شدند گفتند که امتیازهای زیادی در مذاکرات به ایران دادیم. مذاکرات ما بُرد بُرد بود.

وی بیان کرد: آنکه در برجام باید افتضاح شود شکننده پیمان است، اگر آنها پیمان شکنی کردند قطعا نمی توانند اجماع جهانی علیه ایران پیدا کنند و آرام آرام دارند خودشان را اصلاح کنند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نه حرف درست آمریکا و نه حرف غلط آنها را نمی توانیم مستند قرار دهیم.

وی با اشاره به مشکلات گذشته گفت: در آذر ۹۲ قرار بود صادرات نفت از یک میلیون بشکه به ۶۰۰ هزار بشکه برسد  و امروز ۲ میلیون بشکه صادرات داریم.

حجتی با ادامه توضیحات گفت: میعانات گازی ما در انبارها مانده بود و مشتری نداشت به خاطر تحریم ها برای مبارزه با آفات نمی توانستیم در بخش کشاورزی سم قابل قبول  و کم خطری را داشته باشیم.

وی بیان کرد: ما به خاطر مشکلات و تحریم ها نرخ رشد ۶ تا ۷ درصد منفی و تورم ۴۰ درصد داشتیم.

اقتصاد مقاومتی کشور را در مقابل تکانه های اقتصادی و سیاسی بیمه میکند/ما هنوز در مبادلات پولی مشکل داریم

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت ثبات اقتصادی برای بنگاه‌های اقتصادی در کشور گفت: در مجموع رویکرد دولت در ثبات اقتصادی مثبت و درست است و امروز آرام آرام بستری فراهم شده تا با دنیا مراوده داشته باشیم در صورتیکه قبلا کوچکترین خطوط اعتباری را به ما نمی دادند.

وی در ادامه بیان کرد: ما هنوز در مبادلات پولی مشکل داریم، بخش عمده ای از مشکل متوجه خود ماست چون ما بلد نیستیم با دنیا صحبت کنیم ، شعب ارزی ما حالت متروکه پیدا کرده و تمام معاملات خارجی به صرافی ها رفته است.

حجتی در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی سند جامعی از سوی رهبر معظم انقلاب است و بصورت بلندمدت افقی را در اختیار سیاست گذاران و مجریان و برنامه ریزان قرار میدهد تا کشور را در مقابل تکانه های اقتصادی و سیاسی بیمه کند.

وی خواستار تلاش بیشتر مسئولان شد و افزود: ظرفیت و توانایی ما حد متوقف ندارد ما خیلی می توانستیم کار کنیم و نکردیم، خداوند ظرفیت ما را محدود خلق نکرده و باید همیشه خودمان را بدهکار بدانیم و از خودمان راضی نباشیم که اگر از خود راضی باشیم در همین حد می مانیم.

حجتی به ظرفیت های استان کرمانشاه در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: آیا ظرفیت بالقوه گیاهان دارویی در استان کرمانشاه را ارزیابی کردیم؟ من به عنوان مسئول بخش و متهم اول داستان می گویم که حتی ارزیابی از این مهم نداریم که ببینیم و اجرا کنیم یا نکنیم.

لزوم توجه به ظرفیت کشت گیاهان دارویی

وی با اشاره به جشنواره اخیر گیاهان دارویی در تهران گفت: در سال ۲۰۵۰ میزان ۵ هزار دلار تجارت گیاهان دارویی پیش بینی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت خاک افزود: بزرگترین نعمت خداوند خاک است که ما نمی بینیم و از نظر نگاه و ارزیابی برای ما بی مقدار است اما گران قیمت ترین نعمت بعد از هوا و اکسیژن خاک است.

حجتی افزود: گل محمدی یکی از گیاهان دارویی است که هرچقدر تولید کنیم تقاضا دارد و یک هکتارش دو تا سه تن گل می‌دهد.

وی بیان کرد: هلند ۴۲ هزار کیلومتر مربع است اما گیلان و مازنداران ما ۴۰ هزار کیلومتر اما هلند در سال ۲۰۱۶ میزان ۸۵ میلیارد یورو صادرات کشاورزی داشت و ۱۹ میلیون نفر انجا نان می‌خورند ما چه از هلند کمتریم.

حجتی در ادامه افزود: به من می گویند کشور خشک و بی آب و علف است دنبال توجیه کردن تنبلی خود هستیم خداوند هیچ جا کم نگذاشته است.

وزیر جهاد کشاورزی خطاب به مسئولین حاضر و مطالبات مطرح شده گفت: امکانات دولت و ظرفیت های کشاورزی بسیار زیاد است اما آیا به خاطر تنبلی و بی عاری آب نداریم؟ چرا ما باید چشم ما بدست کره و ژاپن باشد؟ بیشتر از آنچه که باید امکانات داریم که می توانیم انجام دهیم.

عملکرد پایین بانک های کرمانشاه در پرداخت تسهیلات به واحدهای راکد و نیمه راکد

حجتی افزود: وزارت نیرو طی یکی دو سال گذشته ۲۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کرد. اصلا آیا ما به داشته های خود و امکاناتی که دولت به ما داده وقوف داریم؟ آیا ما ظرفیت های پیرامون خود را می‌بینیم؟ بحث کشت ماهی در قفس که قانون برای ما تا تولید ۲۰۰ هزار را تعریف کرده من این را شدنی می بینم کل صیدی که.ما در دریای خزر داریم هجده هزار تن است.

وی رشد کشاورزی سال گذشته ۵.۴ و امسال ۵.۹ درصد بوده است و بارش ها نیز سال گذشته نرمال بود و امسال چشممان به آسمان باشد و امیدواریم بارش ها خوب باشد.

حجتی افزود: وظبفه دولت مرکزی حل نارسایی ها و کمب.دها است و عرایضم به معنای نفی پیگیری مرکز از استان نبود و درددل برادرانه داشتم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از عملکرد پایین بانک های استان کرمانشاه در پرداخت تسهیلات به واحدهای راکد و نیمه راکد تولیدی انتقاد کرد و گفت: عملکرد بانک های استان در این خصوص یک دوم و معادل نصف عملکرد ملی است.

وی بیان کرد: ۳۳ هزار و ۳۹۷ واحد راکد و نیمه راکد در سطح کشور برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند و ۸۹۵۲ مورد منجر به عقد قرارداد شد و در استان کرمانشاه ۵۳۷ مورد ارجاع داده شد که ۶۹ مورد منجر به قرارداد گردید که میانگین کشوری ۲۷ درصد استان کرمانشاه ۱۰ تا ۱۴ است.


ثبت نظر

ارسال