معافیت‌های غیرضروری مالیاتی حذف می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: امسال همه واگذاریها به بخش خصوصی واقعی بوده است.
  • یکشنبه 26 دی 1395 ساعت 13:38
بخش خصوصی واقعی جامعه هدف واگذاریهای امسالبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ علی طیب نیا وزیر اقتصاد در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: در سال های 93 و 94 تنها مورد واگذاری به غیربخش خصوصی واقعی، به ارزش 12500 میلیارد تومان بود که مصوبه مجلس را برای صندوق بازنشستگی فولاد را داشت اما بقیه از طریق بورس و مزایده واگذار شد.

طیب نیا از هدفمند شدن مالیات در اقتصاد کشور خبر داد و افزود: از این پس تمرکز طرح جامع مالیاتی بر افراد پرریسک خواهد بود که شاید بتوان 70 تا 80 درآمد مالیات کشور را از آنها بدست آورد و اظهارنامه افراد کم ‌ریسک و با ریسک متوسط را بدون بررسی خواهیم پذیرفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون افرادی در کشور داریم که چند صد میلیون دلار ارز در کشور جابجا می‌کنند اما یک پرونده مالیاتی ندارند تاکید کرد: معافیت‌های غیرضروری مالیاتی حذف می‌شود.

طیب نیا گفت: در چند ماه اخیر 800 میلیارد تومان برگه تشخیص مالیات قطعی برای افرادی که از پرداخت مالیات فرار کرده بودند، صادر شد.

وی با اشاره به رشد بالای مالیات در سالهای اخیر خاطرنشان کرد: فشار مالیلتی بیش از این ممکن نیست و به زیان اقتصاد خواهد بود و کشور دچار رکود بیشتری خواهد شد و بیش از این فشار آوردن روی دریافت مالیات منطقی و عقلانی نیست.‌

وزیرامور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان قطعی بدهی دولت ؛ میزان بدهی دولت و شرکتهای دولتی را بین 600 تا 700 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اوایل دولت فکر می‌کردم دولت حدود 150 هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما الان می‌دانم این رقم بسیار بیشتر است.

وی با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم، هیچ نهاد و برنامه‌ای برای محاسبه و مدیریت بدهی دولت وجود نداشت تصریح کرد: نسبت بدهی به GDP در ایران کمتر از 40 درصد است که نسبت به بسیاری از کشورها کمتر است. 

طیب نیا مشکل اصلی اقتصاد ایران را نابه‌سامانی در مدیریت و پرداخت این بدهی‌ها عنوان کرد و گفت : در ژاپن، دولت بابت بدهی خود برگه‌هایی به طلبکاران می‌دهد که کاملا قدرت نقدشوندگی دارند.

وی افزود: کشورهای نفتی منطقه در پی کاهش قیمت نفت به سمت استفاده از منابع خارجی یا صندوق‌های داخلی خود رفته‌اند اما ما نخواسته‌ایم فعلا از این دو ابزار استفاده کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اثر گذاری برجام بر شرایط اقتصادی و روند اجرای این توافقنامه گفت: برجام در برخی حوزه‌ها کاملا اجرا شده اما در برخی بخش‌ها نیز به صورت کامل اجرا نشده است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در سه ماهه نخست امسال ماهانه فقط 300 میلیارد تومان درآمد نفتی داشتیم! اما هم ‌اکنون به رکورد تولید و صادرات نفت بعد از انقلاب رسیده‌ایم.

وی نسبت مالیات به GDP را حدود 6 تا 7 درصد اعلام و تاکید کرد: این نسبت باید به حدود 10 درصد برسد.


ثبت نظر

ارسال