توسعه گلخانه ها و تولید بازار محور، مهمترین برنامه اقتصادی مقاومتی

گسترش گلخانه ها و تولید متناسب با بازار مصرف مهمترین برنامه های دولت برای کشاورزی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است.
  • دوشنبه 27 دی 1395 ساعت 17:23
توسعه گلخانه ها و تولید بازار محور، مهمترین برنامه اقتصادی مقاومتی

 به گزارش  خبر گزاری صدا وسیما معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی امروز  با بیان این مطلب درجلسه هم اندیشی توسعه سرمایه گذاری گلخانه ها و گیاهان دارویی گلستان گفت :  4 میلیون و 700 هزار تن مرکبات در کشور تولید می شود که نیاز به بازار های جهانی دارد.

محمد علی طهماسبی بازار 600 هزار تنی روسیه را  برای مرکبات ایران  مناسب دانست و افزود:با وجود مزیتهایی مانند همسایگی ووجود شبکه حمل و نقل کافی هنوز سهم ما در بازار روسیه از کشور پاکستان هم کمتر است.

وی تولید و بهره وری بیشتر ، بهینه سازی مصرف آب و تعامل با اتاق بازرگانی را از بر نامه های  وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به تولید پایدار دانست و افزود:ما نیازمند ایجاد زنجیره تولید از تولید بذر و نشاء تا بسته بندی و بازار یابی هستیم تا بخش بازرگانی بتواند بازار های خود را حفظ کند.

طهماسبی با اشاره به تغییر اقلیم و اثرات نا مطلوب آن از جمله سرمای زیاد بر کشاورزی ، توسعه گلخانه ها را از برنامه های دولت برای توسعه کشاورزی دانست و افزود : سطح فعلی 9 هزار و600 هکتاری گلخانه ها باید تا 10 سال آینده به 48 هزار هکتار برسد.

وی کاهش فرایند دریافت مجوز ،کاهش سود تسهیلات بانکی ،گسترش فن آوری ساخت گلخانه و جذب سرمایه گذار خارجی به وسیله اتاق بازرگانی را از پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گلخانه ای بیان کرد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل انجمن گلخانه های ایران خبر داد و افزود : بیمه گلخانه ها در 4 استان دارای بیشترین سطح گلخانه ها از جمله تهران در حال انجام است و قرار است به استانهای دیگر توسعه یابد.

طهماسبی کاهش مصرف آب به ویژه در محصولات پر مصرف و استفاده از آبیاری نوین را از مزایای کشت گلخانه ای دانست و افزود: گسترش گلخانه ها وهدایت محصولات آبی به کشت گلخانه ای و تقویت بازرگانی وبازار یابی در طرح اقتصاد مقاومتی کشور افق روشنی ترسیم کرده است.

وی همچنین با اشاره به  از بین رفتن 50 تن زعفران امسال بر اثر سرما گفت: در 29 استان بیش از 95 هزار هکتار زعفران کشت می شود که با توجه به حمایت های دولت از طرح های اقتصاد مقاومتی باید به سمت کشت مکانیزه هدایت شود.

طهماسبی در بازار یابی گیاهان دارویی و کشت آن در اراضی شیب دار به کمک منابع طبیعی را از جمله برنامه های جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیاهان دارویی بر شمرد.

مختار مهاجر رییس جهاد کشاورزی گلستان هم در این جلسه  مصرف آب در گلخانه ها را ده برابر کمتر و تولید آن هارا دوازده برابر بیشتر  دانست.

مختار مهاجرافزود: برای  رفع موانع تولید  مراجع استعلام ها را از 13 مرجع به 4 مرجع کاهش داده ایم و کاهش سود تسهیلات بانکی را در جلسه ستاد رفع موانع تولید استان  پی گیری می کنیم  و بنا داریم سطح 14 هکتار فعلی گلخانه های استان را تا پایان برنامه ششم به 350 هکتار برسانیم.

 
 
 


ثبت نظر

ارسال