افزایش ابزارهای مالی اسلامی در دستور کار سازمان بورس

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین الملل می‌گوید بازارهای مالی اسلامی طی چندسال اخیر از اهمیت زیادی برخوردار شده و همچنان درحال رشد است.
  • پنجشنبه 31 فروردین 1396 ساعت 1:20

به گزارش ایسنا بهادر بیژنی در همایش بازار مالی اسلامی که امروز برگزار شد گفت: باتوجه به اینکه در کشور ما تمامی ابزارها اسلامی هستند دیگر کشورها می‌توانند در این همایش آموزش های لازم را دریافت کرده و با جدیدترین ابزارها اشنا شوند. همچنین میتوانند از مطالبی که فقهای ما منتشر میکنند به عنوان الگو در بازارهای خود استفاده کنند.

بیژنی درخصوص ارتباط ایران با دیگر کشورها درخصوص استفاده از ابزارهای مالی اسلامی گفت: ارتباط ایران با کشورهایی نظیر مالزی و اندونزی بسیار مطلوب است. درهمین زمینه طی هفته اینده هیئتی از وزارت اقتصاد و سازمان بورس به مالزی سفر میکنند و در خصوص اوراق بدهی دولتی گفتگو می کنند.

وی افزود: تلاش ما این است که همکاری های خود را با کشورهای اسلامی افزایش دهیم. تا بتوانیم خواسته اصلی سرمایه گذاران درخصوص حلال بودن ابزارها را برآورده کنیم. یکی دیگر از برنامه ها افزایش ارتباط بین فقهای کشورهاست. در اخرین تحولات هفته گذشته اعضای کمیته فقهی در مالزی جلسات متعددداشتند که توانستیم تا حد قابل توجهی بورس اسلامی ایران را معرفی کنیم.

وی در ادامه بیان کرد:قدم اول مذاکرات با مالزی درخصوص اوراق بدهی است که قرار است با نهادناظر این کشور جلسات متعددی برگزار شود.

بحث دوم با مقامات این کشور در خصوص بررسی بازار از نظر شریعت است. این مورد برای کشور ما الویت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: بازار مشترک سرمایه یکی دیگر از موضوعاتی بود که رییس امور بین الملل سازمان بورس در خصوص آن صحبت کرد. طرح تاسیس بازار مشترک سرمایه در سازمان بورس اوراق بهادار در حال بررسی است. در این زمینه سازمان به مقامات اقتصادی کشور اعلام آمادگی کرد تا در آینده این بازار تاسیس شود. لازمه این موضوع نیز وحدت میان کمیته های فقهی است. اگر قرار باشد ابزارهای مختلف اسلامی در این بازارها استفاده شود نیاز به یک وحدت میان این بازارهاست.

بیژنی افزود: بازار سرمایه ایران در نظر دارد که به سراغ کشورهای خارجی رفته و خدمات خود را معرفی کند. در این زمینه طی یکسال اخیر مذاکراتی با کشورهای آلمان و کره صورت گرفت. همچنین ما نیاز داریم برای جذب سرمایه گذار خارجی با نهادهای حقوقی دنیا نیز ارتباط مفید داشته باشیم تا بتوانیم امنیت بازار ایران را به خارجی ها ثابت کنیم.

جانشین رئیس سازمان بورس در پایان گفت:جذب سرمایه کذار خارجی بعد از برجام دوبرابر شده است. اما چون این تعداد محدود است در شان بازار سرمایه ایران نیست. اما با برنامه هایی که سازمان بورس دارد پیش بینی میشود این تعداد افزایش چشمگیری داشته باشد.

انتهای پیام


ثبت نظر

ارسال