ظریف با مطالب نسنجیده درباره پولشویی آبروی ایران را برد

نمایه بانک : عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خطاب به ظریف گفت: با مطالب نپخته و نسنجیده آبروی ایران را بردید و اگر امیدی هم به خارج شدن از لیست سیاه FATF وجود داشت با این اتهام زشت و ناروا از بین رفت
  • یکشنبه 27 آبان 1397 ساعت 16:45

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از خبرگزاری مهر، محمد دهقان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، گفت: در حالی که بیش از ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اثر بی تدبیری یا خیانت به برخی افراد با رانت فراوان داده شد و چند صد میلیون دلار ارز مسافرتی به سفرهای خارجی معمولی و تفریحی توسط دولت اختصاص یافت متاسفانه دولت رفتاری حقارت آمیز با زائران اربعین به نمایش گذاشت.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی، افزود: از هر زائر اربعین که اکثرا انسان های ضعیف و پا برهنه ای هستند یک میلیون تومان در داخل دریافت شد و آن ها را به مرزهای بیابانی و شهرهای پرازدحام عراق برای دریافت دینار فرستادند تا اگر کسی بتواند از صف های طولانی عبور کند دینار عراقی را حداکثر با ۲۰ درصد کمتر از قیمت آزاد دریافت کنند.

وی بیان کرد: اکثر زائران اربعین در این شرایط هیچ تقاضایی برای دریافت دینار نداشتند اما هزاران نفر از زائران که مختصر پول خود را در ایران تحویل بانک ملی داده بودند نه می توانستند در عراق دینار دریافت کنند و نه پولی برای برگشت در اختیار داشتند.

عضو فراکسیون ولایی مجلس با اشاره به صحبت های ظریف که در رفتاری عجیب عملا جمهوری اسلامی ایران را متهم به چشم بستن بر پولشویی گسترده در کشور کرده بود و مخالفان کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را متهم به ارتباط با پولشویان نمود، اظهار کرد: رئیس جمهور هفته گذشته مطالب جالبی بیان کرد که دقت در آن برای آقای ظریف لازم است، به زعم روحانی ما علامت بسیار روشن و قاطعی به آمریکا دادیم که نفتمان را می فروشیم و روابط مالی خود را با دنیا حفظ می کنیم، آن ها هر کاری کنند راه برای فروش نفت بسیار داریم که تحریم ها نیز بر آن ها بی اثر است.

ایران جز راه های رسمی برای فروش نفت راه های غیر رسمی نیز دارد

وی ادامه داد: جمله های آقای رئیس جمهور معنای آشکاری دارد؛ به این معنا که ایران جز راه های رسمی برای فروش نفت و وارد کردن ارز ناشی از آن راه های غیر رسمی دیگری نیز دارد که در صورت لزوم استفاده می کند.

دور زدن تحریم‌ها نه تنها پولشویی نیست بلکه اقتدار جمهوری اسلامی ایران است

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه گروه FATF که کاملا با هدایت آمریکا و برخی لابی های صهیونیست فعالیت می کنند تلاش دارد با متهم کردن ایران به پولشویی مانع فروش نفت و وارد کردن ارز ناشی از آن شود، خاطرنشان کرد: ما نه تنها این اقدامات که برای دور زدن تحریم ها توسط افراد نزدیک به وزارت نفت و بانک مرکزی و دولت های مختلف در جنگ اقتصادی با آمریکا انجام می شود را پولشویی نمی دانیم بلکه این را اقتدار جمهوری اسلامی ایران در این جنگ تلقی می کنیم.

وی با بیان اینکه ظریف معلوم کند منظور از پولشویی گسترده در ایران چیست، یادآور شد: اشتباه فاحشی است که یک مقام مسئول و رسمی در سطح وزارت خارجه اینگونه کشور خود را متهم به فساد و پولشویی کند، آقای ظریف شما وزیر امور خارجه ایران هستید نه ترجمه کنندگان خواسته های FATF در داخل کشور.

ظریف با مطالب نپخته و نسنجیده آبروی ایران را برد

دهقان خطاب به ظریف یادآور شد: شما با مطالب نپخته و نسنجیده آبروی ایران را بردید و اگر امیدی هم به خارج شدن از لیست سیاه FATF وجود داشت با این اتهام زشت و ناروا نیز این امید را از بین بردید.

وی ادامه داد: اکنون چگونه باور کنیم که سینه چاک کردن شما برای وادار کردن کشور به قبول این کنوانسیون استعماری برای خارج شدن کشور از لیست سیاه بوده است. شما با این اتهام به رفتار ظالمانه نادرست FATF مشروعیت بخشیدید به نظر می رسد حتی وزیر خارجه آمریکا و سایر دشمنان نیز اینگونه ایران را متهم به پولشویی نکرده باشند.

دولت مسئول مبارزه با پولشویی است

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی  عنوان کرد: بر فرض صحبت های آقای ظریف درست باشد اما مسئول مبارزه با پولشویی چه کسی است؟ ایشان حتما می دانید این ما بودیم که در سال ۱۳۸۶ برای نخستین بار قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کردیم همچنین لایحه ضعیف اخیر دولت در کمیسیون قضایی و حقوقی تقویت و احکام قوی برای مبارزه با پولشویی را به تصویب رساندیم اگر صحبت های آقای ظریف درست باشد براساس قانون ۱۲ ماده ای مبارزه با پولشویی و آئین نامه ۴۹ ماده ای آن مسئول مبارزه با پولشویی خود دولت است.

وی اذعان کرد: براساس ماده ۴ قانون وزرای اطلاعات، کشور، صمت و اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در شورای مبارزه با پولشویی هستند و این شورا مسئول پیش گیری و مبارزه با پولشویی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: مرکز واحد اطلاعات مالی و مرکز مبارزه با پولشویی با اختیارات وزیر در خود دولت قرار دارد از آقای ظریف انتظار می رود اگر سندی مبنی بر پولشویی وجود دارد به همکاران خود در دولت ارائه دهد یا حداقل نامه ای به قوه قضاییه بفرستد.

وی با بیان اینکه آقای ظریف اگر مطلب شما درست باشد باید مشکل را در دولت جستجو کنید، گفت: بررسی کنید در این چند سال که مذاکرات مربوط به FATF داغ بوده است کدام مقامات ارشد همزمان مسئولیت مبارزه با پولشویی و مذاکره با FATF را برعهده داشته اند.

برخی از مقامات بیش از آنکه به فکر منافع کشو باشند به فکر اخذ ویزای کانادا و آمریکا هستند

دهقان بیان کرد: برخی از این مقامات بیش از آنکه به فکر منافع کشو راباشند به فکر اخذ ویزای کانادا و آمریکا و استخدام در سازمان ملل بودند؛ این افراد در سربرگ مرکز پولشویی به دنبال سفرهای خانوادگی در تورهای تفریحی بوده اند شما مبارزه با پولشویی را به فردی سپردید که تعلق کمتری به کشور دارد و به دنبال اقامت در خارج است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: به نظر می رسد پس از به نتبجه نرسیدن برجام اروپایی و اکنون که مشخص شد شما با خوش خیالی ۵ سال کشور را سرکار گذاشتید برای فرار از پاسخگویی برای خسارت های وارده به کشور دست به فرافکنی و جوسازی زده اید.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه باید با اگر خلافی صورت گرفته با اشد مجازات با متخلفان برخورد کند، خاطرنشان کرد: قوه قضائیه با دانه درشت های فساد و متوصلان به مقامات ارشد دولت که مدت هاست اتهامات آنها اعلام شده و نیز افرادی که با خودشیرینی برای خارجی ها جمهوری اسلامی ایران را متهم به فساد و پولشویی می کند برخورد قانونی انجام دهد و ملاحضه نکند.

وی با بیان اینکه مردم از برخورد قوه قضاییه با مفسدان خوشحال هستند، ادامه داد:  براساس قانون مجازات اسلامی هر فردی که با اهمال خود موجبات تضییع اموال عمومی را فراهم کند باید تحت تعقیب کیفری قرار گیرد حداقل مجازات او شلاق است و باید خسارتی که به کشور وارد کرده را جبران کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه فراکسیون ولایی با آقای اژه ای، یادآور شد: حدود ۹ نفر از مسئولان سابق بانک مرکزی و تعدادی از مسئولان وزارت صمت در زندان هستند و قوه قضاییه باید کسانی که ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور، ده ها تن سکه را تضییع کردند و ثروت کشور به یک سوم کاهش دادند تحت کیفر قانونی قرار دهد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس اضافه کرد: قوه قضاییه براساس ماده ۲۹۰ آئین تبصره کیفی و ماده ۵۹۸ قانون مجاات اسلامی می‌تواند با کسانی که اموال دولتی را تضییع کردند برخورد کند. مردم چنین انتظاری داند.

 

ثبت نظر

ارسال