تاثیر رویدادهای علمی بر تغییر در برنامه‌های سیستم بانکی و پرداخت

نمایه بانک : دبیر علمی سمینار هوش مصنوعی در ITE 2018، برگزاری این رویداد را در آشنایی فعالان اکوسیستم بانکداری و پرداخت با پیشرفت‌های روز دنیا موثر دانست و گفت: گاهی در ایران سرمایه‌گزاری‌هایی انجام می‌شود که عمر آن در جهان به پایان رسیده است, برگزاری چنین سمینارهایی باعث تغییر برنامه‌ها و تنظیم جهات می‌شود.
  • شنبه 5 آبان 1397 ساعت 16:57

به گزارش نمایه بانک ،  به نقل از ستاد برگزاری نمایشگاه تراکنش ، علی حکیم‌جوادی مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه تراکنش ایران بیان کرد: هوش مصنوعی صنعت بانکداری را نیز مانند صنایع دیگر و حتی بیش از آنها تحت‌الشعاع خود قرار داده و می‌دهد. بقای بانک‌ها به نوآوری وابسته است و بر همین اساس به‌کارگیری هوش مصنوعی در بانک‌ها و موسسات مالی موضوعی جدی است.  

 
وی ادامه داد: در ارائه خدمات بانکداری و مالی و امور مختلف مرتبط با مشتریان، با توجه به اتکایی که می‌توان به ماشین‌ها در مواردی مانند برنامه‌پذیری، یادگیری و سهولت و سرعت اجرای امور تکراری داشت، زمینه‌های استفاده از هوش مصنوعی و آثار آن وسعت می‌یابد.
 
دبیر علمی سمینار هوش مصنوعی، تاثیر بر برند به عنوان یک شرکت نوآور و جذاب را از جمله نتایج بهره‌گیری از این این تکنولوژی در بانک‌ها و موسسات مالی دانست و افزود: افزایش بهره‌وری در مجموعه و بهبود مستمر توانای‌ها با به‌کارگیری ماشین به جای انسان و تکیه بر مقوله‌هایی مانند امنیت و اطمینان رفتار ماشینی به جای انسان، از دیگر دستاوردهای هوش مصنوعی است.
 
حکیم‌جوادی بیان کرد: استفاده از این تکنولوژی امکان به‌کارگیری قدرت تحلیل سریع داده‌های انبوه را به بانک‌ها می‌دهد؛ از این مقوله می‌توان در اموری مانند شناخت مشتری، دسته‌بندی مشتریان و ارائه خدمات اختصاصی و متناسب مشتری (پیشنهاد به مشتریان) بهره گرفت.
 
به گفته وی، کشف تقلب‌های احتمالی از روی الگوها، ممانعت از پولشویی، ارزیابی و مدیریت ریسک بر اساس تحلیل داده‌های آماری، سرمایه‌گزاری‌های قاعده‌مند، جمع‌آوری اطلاعات از منابع یا شبکه با تکیه بر الگوها و امور تصمیم‌سازی و اقدام با سرعت مناسب، از دیگر کاربردهای تحلیل سریع داده‌های انبوه برای بانک‌ها و موسسات مالی است.
 
مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا بیان کرد: بانک‌ها می‌توانند از امکان تحلیل سریع داده‌های انبوه برای هشیارسازی و ارائه هشدار در زمینه‌های خاص مانند ورود غیر مجاز به سیستم، تغییر روحیه یا لحن در تعاملات و برخوردها، تحلیل رفتار با تکیه بر الگوهای مختلف و درک انتقادات و اعتراضات از متون انتقالی میان کاربران سیستم و مشتریان استفاده کنند.
 
افزایش سرعت و امنیت
 
حکیم‌جوادی در بیان دیگر مزیت‌های هوش مصنوعی گفت: در این زمینه امکان استفاده از ربات‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و سپردن امور اطلاع‌رسانی و رصد شبکه‌های اجتماعی به ماشین و همچنین تشخیص و مطابقت خط، امضا، صدا، سایر اطلاعات بیو متریک اشخاص وجود دارد.
 
وی تبدیل اتوماتیک اطلاعات متنی یا صوتی به کاراکترهای کامپیوتری متناظر و انتقال آن به سیستم‌ها و اعمال کنترل‌های رفتاری، مکانی، تعاملاتی و شبکه‌ای را از دیگر مزیت‌های این تکنولوژی دانست و افزود:  افزایش امنیت اقدامات با کنترل ریسک‌ها و همچنین بالا بردن رضایت مشتریان از طریق کاهش بروکراسی، تحلیل و امتیازدهی آنی، تحلیل ریسک‌های مربوطه و کاهش ریسک عدم بازگشت سرمایه مشتریان بدحساب و افزایش سرعت ارائه تسهیلات و پیشنهادات متعاقب را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.
 
به گفته دبیر علمی سمینار هوش مصنوعی، ارائه مشاوره‌های هوشمندانه، درک احساس و رفتارهای مشتری و تجربیات و سلایق او، پذیرش نقش جانشین مشتری و اقدام برای جستجوی همزمان در شبکه برای یافتن بهترین پیشنهادات برای مشتری در میان عرضه کنندگان، پیش‌بینی در زمینه‌های مختلف و قرار گرفتن در همه سرویس‌های بانکی با تکیه بر مدل بانکداری باز و نظارت نامحسوس و حتی آنی بر جریان و کیفیت خدمات نیز از جمله مزیت‌های استفاده از هوش مصنوعی در صنایع بانکی و پرداخت است.
 
وی بیان کرد: این تکنولوژی در هر نقطه ای که نیاز به مشخصاتی مانند حضور دائم برای کسب اطلاع و آگاهی، تشخیص الگو، فیلترینگ، تحلیل رفتاری، پردازش سریع و بررسی‌های انطباقی و منطقی، فراهم کردن نتایج برای کمک به تصمیم‌سازی، اطلاع‌رسانی و هشیارسازی اتوماتیک شبکه، تصمیم‌گیری و دستور اجرای اقدامات اضطراری در مواقع خاص، یادگیری و همچنین بهبود و ارتقای خود باشد، کاربرد دارد.
 
حکیم‌جوادی افزود: در برخی آزمایش‌ها ثابت شده است که فعالیت‌های تکراری و قابل برنامه‌ریزی ماشینی، سرعت انجام امور را نسبت به انسان، چندین برابر کاهش می‌دهد و این برای بهبود شرایط اقتصادی جدید و همچنین تعامل با مشتریان نوگرا و کم تحمل امروزی، بسیار اهمیت دارد. بنابراین آن دست از بانک‌ها و موسسات مالی که در استفاده از این تکنولوژی پیشتاز باشند، تاثیر شگفت آن را در اعتبار برند خود شاهد خواهند بود.
 
مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا ادامه داد: صنعت پیشرو و ممتاز بانکداری، به عنوان نهادی که اقتصاد و درآمد و هزینه و فرصت را خوب می‌شناسد و تاثیر اتوماسیون را نیز بهتر از دیگران درک کرده و به کار بسته است، از نوآوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی استقبال جدی خواهد کرد.
 
 
سمیناری برای تغییر برنامه‌ها و تنظیم اذهان
 
حکیم‌جوادی با اشاره به برگزاری سمینار هوش مصنوعی در حاشیه نمایشگاه تراکنش ایران، بیان کرد: آشنایی، فرهنگ‌سازی و ارائه فیلم‌ها و تجربیات جامعه جهانی، می‌تواند برای همه عوامل درگیر در اکوسیستم بسیار مفید باشد.
 
دبیر علمی سمینار هوش مصنوعی، افزود: مشهود است که ما از جامعه جهانی در برخی امور عقب افتاده‌ایم و گاهی سرمایه‌گزاری‌هایی انجام می‌دهیم که عمر آن در جهان به پایان رسیده است. برگزاری چنین سمینارهایی حداقل باعث تغییر برنامه‌ها و تنظیم جهات خواهد شد.
 
وی گفت: با توجه به اینکه خصوصیات، شرایط، قوانین و مقررات، زیرساخت‌ها و آمادگی‌های ما تا حدودی با دیگران تفاوت دارد، برگزاری سمینار هوش مصنوعی می‌تواند به تنظیم اذهان و اقدام برای توسعه صحیح‌تر منجر شود.

ثبت نظر

ارسال