دعوت طیب نیا از خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی از سرمایه گذاران خارجی دعوت کرد تا با اطمینان خاطر در ایران سرمایه گذاری کنند.
  • سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 14:51

دعوت طیب نیا از خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایرانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی طیب نیا در "بیستمین برنامه کنفرانس و جلسه عمومی گروه شرکت های سپرده گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه" که در محل هتل اسپینانس تهران برگزار شده است ، با بیان این مطلب اظهار داشت : به نمایندگی از ایران اعلام می کنم که همه سازمانها و نهادهای اقتصادی در ایران از جمله بازار سرمایه برای توسعه همکاریها متقابل برای نهادهای اقتصادی سایر کشورها آمادگی دارند و پذیرنده ایده های جدید اقتصادی هستند.


وی با اشاره به پتانسیل های اقتصادی ایران در زمینه صنعت و زیرساخت تصریح کرد: موقعیت ممتاز ایران از نظر ذخایر نفت و گاز موجب شده توسعه صنعت پتروشیمی در اولویت قرار گیرد.

وزیر اقتصاد افزود: مجتمع های پتروشیمی کشور سالانه توانایی تولید 60 میلیون تن محصولات متنوع پتروشیمی را دارند.

طیب نیا با بیان اینکه صنعت خودروسازی در ایران با تولید 1.2 درصد از کل تولید خودروی جهان رتبه هجدهم را در تولید دارد ، گفت: این صنعت به تنهایی 3 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد.

وی براورد حجم فلزات اساسی و معادن کشور را 43 میلیارد تن به ارزش 700 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت : ایران رتبه دوم ذخایر مس و رتبه دهم سنگ آهن جهان را دارد.

وزیر اقتصاد افزود: در حوزه تولید سیمان ایران 1/8 درصد از کل تولیدات جهان و رتبه چهارم جهان را دارا است.

طیب نیا ادامه داد: در صنعت داروسازی ایران با دارا بودن طیف وسیعی از مواد اولیه و نیز سابقه 70 ساله در کشور امروز یکی از قطب های دارویی منطقه و جهان است.

وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم در برنامه ششم توسعه گامهای مهمی در حمایت و توسعه این صنایع، حمل و نقل و گردشگری، انرژی بردازیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: علاقه مندیم با مشارکت سرمایه گذاران خارجی از شرایط باثبات و مثبتی که از محیط اقتصاد کلان ایران بوجود آمده از این شرایط بهتر استفاده کنیم.

طیب نیا ادامه داد: برای دستیابی به این هدف مجموعه ای از سیاستهای تشویقی شامل مشوق های قانونی، مالیاتی و منطقه ای را درنظر گرفتیم.

وی افزود: نظام حقوقی ایران به گونه ای اصلاح شده است که سرمایه گذاران خارجی از رفتاری مشابه و حقوق و تسهیلات یکسان با سرمایه گذاران داخلی برخوردار شوند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه هم اکنون فرآیند درخواست و پذیرش سرمایه گذاری خارجی و تصمیم گیری در این خصوص را کوتاه کردیم ، گفت: در بازار سرمایه برای پذیرش سرمایه گذار خارجی تنها 7 روز کاری زمان لازم است.

طیب نیا همچنین امکان تملک سرمایه گذاری خارجی، تسهیل صدور و تمدید روادید خارجی برای سرمایه گذاران خارجی و بستگان درجه اول آنها و نیز امکان سرمایه گذاری خارجی بصورت 100 درصد بخشی دیگری از مشوقهایی است که در مقررات ایران درنظر گرفته شده است.

وی یادآور شد : در حوزه مشوق های مالیاتی تسهیلات قابل توجهی از جمله معافیت مالیاتی 80 درصد از درآمدهای واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در مناطق توسعه یافته به مدت 4 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال درنظر گرفته شده است.

طیب نیا افزود: مشوق های منطقه ای نیز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درنظر گرفته شده که برای سرمایه گذاران خارجی معافیت مالیاتی به مدت 20 سال از جمله مشوق ها برای سرمایه گذاران خارجی است.


ثبت نظر

ارسال